Zagreb dobija prvu biciklističku stazu pokrivenu ekološkim asfaltom
Novi materijal nosi sa sobom brojne prednosti, a kako bi se skrenula pažnja na ekološki prihvatljiv profil staze, sam asfalt dolazi u zelenoj boji.
Grad Zagreb objavio je krajem prošle sedmice da je u izgradnji nove biciklističke staze duž južne obale reke Save, na deonici dugoj 1,66 kilometara između kvarta Blato do Savskog mosta prvi put u Hrvatskoj korišćen eko-asfaltni pokrivač.
Reč je o potezu koji je deo većeg projekta pod nazivom Greenway i koji predviđa izgradnju biciklističko-pešačke staze duž toka reke Save, od slovenačke granice do Turopolja, u dužini od 160 kilometara, prolazeći na svom putu i kroz glavni grad Hrvatske.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Budućnost na dva točka: Sve više svetskih metropola želi da postane raj za bicikliste
- Kuća u Engleskoj koja je ujedno i zeleni pešački most
Izdržljiviji od konvencionalnog asfalta
Materijal koji se koristi za površinu staze je opisan kao jedinstven zbog svog tehničkog profila, što znači da je njegova proizvodnja manje štetna po životnu sredinu bez žrtvovanja parametara kvaliteta, a kako bi se skrenula pažnja na ekološki prihvatljiv profil biciklističke staze, sam asfalt dolazi u zelenoj boji.
Eko-asfalt je nova verzija asfalta za izradu puteva i saobraćajnih površina. Istraživanja pokazuju kako ima bolja mehanička i tehnička svojstva i puno je izdržljiviji od konvencionalnog asfalta. Proizvodnja ovog građevinskog materijala slična proizvodnji klasičnog asfalta, ali uz bitne razlike.
Ovaj ekološki asfalt koristi prirodni bitumen, koji se pravi od ugljenih hidrata, proteina, smola, lignina, voska i masti. Nabavka prirodnog bitumena je mnogo jednostavnija – proizvodnja asfalta ne zavisi od proizvodnje nafte i rafinerija, nema troškova za bitumen u tečnom stanju i nema pogoršanja kvaliteta bitumena usled kašnjenja u proizvodnji. Tako je i njegova proizvodnja isplativija.
Nakon asfaltiranja slede radovi na pejzažnom uređenju, postavljanje klupa i opreme, te završni radovi na odmorištu kod pešačkog mosta.
Inače, kako piše Bauštela.hr, radovi na ovoj, petoj fazi projekta Greenway svečano su otvoreni u septembru prošle godine, kada je najavljeno da će biti gotovi kroz tri meseca, ali ih je Grad Zagreb morao zaustaviti zbog preklapanja trase s rekonstrukcijom Jadranskog mosta, na kojoj se koristi teška mašinerija.
„Kako peta faza s južne strane prolazi ispod mosta, nije bilo moguće sagraditi taj deo staze, a da se ne uništi. Na ostalim delovima staze radovi su u toku, postavljeni su stubovi rasvete te je izgrađena podloga za završni sloj eko-asfalta“, saopštili su u februaru iz Grada Zagreba.
Sada, međutim, gradski oci hrvatske prestonice ponosno najavljuju kako je projekat Greenway ponovno aktivan, na iznenađenje Zagrepčana koji su već pomislili kako od ovog projekta dugo vremena neće biti ništa.
„Započelo je asfaltiranje 5. faze projekta Greenway s eko-asfaltom, deonica Blato – Savski most, dužine 1,66 km. Po prvi put u Hrvatskoj imaćemo biciklističku stazu asfaltiranu ekološkim asfaltom koji se proizvodi u Asfaltnoj bazi Zagrebačkih cesta u Rakitju“ – kaže se u aktuelnom saopštenju.
Nakon asfaltiranja slede radovi na pejzažnom uređenju, postavljanje klupa i opreme, te završni radovi na odmorištu kod pešačkog mosta, objavio je prošle sedmice Grad Zagreb na društvenim mrežama.