Za kraj karijere: Ovo je poslednji projekat Ričarda Rodžersa
Konzolni vidikovac od čelične konstrukcije nadvija se nad tlom u dužini od 27 metara.
Arhitekta Richard Rogers, dobitnik Pritzkerove nagrade, nedavno je predstavio impresivan projekat, smešten na brdu koje gleda na vinograd Chateau La Coste u južnoj Francuskoj.
Objekat nazvan The Richard Rogers Drawing Gallery njegovo je poslednje izvedeno delo nakon što se penzionisao iz studija Rogers Stirk Harbour + Partners (RSHP) koji je osnovao davne 1977. godine.
Konstrukcija je u narandžastoj boji koja krasi i njegove kultne projekte poput Centra Pompidou ili Lloyds u Londonu.
Ova umetnička galerija površine 120 kvadrata gotovo je u potpunosti odvojena od tla i ankerovana samo preko četiri tačke i to sa jedne strane podužne građevine.
Konstrukcija koja nosi objekat izvedena je u prepoznatljivoj narandžastoj boji, što je karakteristično i za još neke kultne projekte na kojima je radio, poput Centra Pompidou u Parizu i zgradu Lloyds u Londonu.
Čitanje projekta
„Objekat je oličenje mnogih osnovnih principa dizajna koji se mogu pronaći tokom Ričardovog rada i rada studija RSHP. To uključuje čitljivost, jer dok gledate zgradu možete jasno pročitati njene sastavne delove i razumeti kako zgrada funkcioniše, kao i funkciju svakog elementa. Takođe, fleksibilnost je uvek ključna, te dizajn teži tome da udovolji budućim izložbama, koje još uvek nisu ni isplanirane.“, objasnio je za Dezeen Stephen Spence, partner u RSHP.
Galerija s pogledom
Rodžers je odlučio da galeriju postavi uz nekadašnji rimski put, na ivicu brda, tako da od njega odstupa dužinom od čak 27 metara kako bi se što bolje iskoristio pogled na okolni predeo.
„Želja je bila da galerija ima „pogled“ na vinograde Chateau La Coste, a u daljini i na planinu Luberon.“, dodao je Spence.
Da bi ovo moglo da se postigne, galerija je morala bukvalno da prodre kroz krošnju okolnog drveća. S obzirom na da je odabrana lokacija veoma pošumljena, a da nije postojao plan da se drveće naruši, projekat je zahtevao ambiciozno strukturalno rešenje.
Struktura i forma galerije, koja zapravo sadrži jednu veliku pravougaonu, belu prostoriju, usmereni su na stvaranje prozora koji prekriva celu fasadu koja je orijentisana ka padini.
Galerija je morala bukvalno da prodre kroz krošnju okolnog drveća.
Impresivna čelična konstrukcija
Galerija, kojoj se pristupa preko kratkog mosta, projektovana je tako da dodiruje tlo samo u četiri tačke. Dve tačke čine stubovi ankerovani na ivici padine, dok druge dve tačke čine dva seta zateznih šipki koje vezuju gredu za tlo kako bi se formirala konzolna ploča.
Galerija je projektovana tako da dodiruje tlo samo u četiri tačke.
Čeličnu konstrukciju, zahvaljujući kojoj je minimalizovan uticaj na prirodu, proizvela je firma Bysteel, kao lagani sistem delova koji se na može dovesti na lokaciju čak i traktorom i ručno montirati.
Kako je čitava konstrukcija dizajnirana da bude vidljiva i prepoznatljiva, studio je želeo da je krase elegantni detalji.
Plejada poznatih
Ovaj objekat poslednja je arhitektonska intervencija u nizu u okviru vinograda Chateau La Coste, koja će se pridružiti objektima koje su projektovali Tadao Ando, Jean Nouvel, Renzo Piano i Frank Gehry, takođe dobitnici Pritzkerove nagrade – oskara arhitekture koju je ove godine osvojio francuski dvojac.
Prikladan projekat za kraj
Sveukupno gledano, Stephen Spence veruje da je ova galerija prikladan završni projekat za Rodžersa.
„Za Ričarda je uvek bilo važno da se nađe dobar klijent, dobar tim, a zatim kroz dijalog i dobra postavka projekta. Samo postavljanjem pravih pitanja dobili biste prave odgovore. Svaka zgrada je, prema tome, postala posledica diskusije i što je najvažnije, one koja bi se potom mogla objasniti i braniti, što se često zahteva, snažnim uverenjem i odlučnošću.“, zaključio je Spence.
Ričard Rodžers se prošle godine povukao iz studija, koji je 2007. godine, nakon 43 godine, preimenovan u Rogers Stirk Harbor + Partners.
Grafički prilozi
Kad ste već ovde…