Prostor kao treći roditelj: Ovako će izgledati vrtić u Brčkom
Zajednički prostori osmišljeni su kao igraonice koje bude dečiju maštu i kroz igru poboljšavaju njihovu motoriku i odrastanje.
Prostor kao treći roditelj ideja je da fizičko okruženje snažno utiče na obrazovanje. Prostor u koje boravimo formira naše navike i osobine. Ova savremena pedagoška teorija polazi od uverenja da je svako čovekovo ponašanje funkcija pojedinca u njegovom okruženju.
Zastupnici ove teorije smatraju da zdrave navike nije moguće steći u nezdravom okruženju. Ovo je naročito važno u projektovanju vrtića, školskih i predškolskih ustanova.
Arhitektura se ne tretira kao „otisak društva u prostoru„ već kao „kalup“ koji oblikuje i usmerava budućnost koja tek treba da se ostvari u prostoru.
Arhitekte iz Zavoda za planiranje, projektovanje i razvoj distrikta Brčko vodili su se ovom idejom prilikom projektovanja novog vrtića „Naša djeca“ u ovom gradu u BiH. Primenom ovih principa u praksi dobijena je zgrada koja će nastavnicima i roditeljima pomoći u vaspitanju i odgoju mališana.
Pogledajte kako to izgleda.
Da li ste već pročitali?
Bojama, materijalizacijiom i različitim otvorima objekat poprima vizualni identitet dečijeg vrtića.
U oblikovanju obdaništa arhitekte su se koristile načelom „forma prati sadržaj“.
Forma vrtića prati oblik nepravilne parcele. Kompozicija se zasniva na promišljenom odnosu punih i praznih volumena. Njihova međusobna igra formira prepoznatljiv oblik.
„Bojama, materijalizacijiom, različitim otvorima koji su u kontrastu jedni sa drugima objekat poprima vizualni identitet dečijeg vrtića koji treba stvoriti ugodan i kvalitetan ambijent prvenstveno za najmlađu populaciju korisnika“ – navode arhitekte.
Pravilno osunčanje je bilo od velike važnosti. Iz tog razloga, prozori su značajnih dimenzija.
Otvori objekta naglašeni su ramovima različitih dimenzija. Na pojedinim mestima oni su delimično zatvoreni fiksnim brisolejima. Cilj ove intervencije jeste da se privatnost boravka sačuvala od pogleda iz susedstva.
Jedna zgrada, tri ulaza
Projekat obdaništa u naselju Broduša u Brčkom projektovan je po dostavljenom projektnom zadatku na parceli koja je predviđena regulacionim planom za taj deo grada.
„Lokacija objekta nalazi se u stambenom naselju gde preovlađuju individualni stambeni objekti maksimalne spratnosti P+3. Mikrolokacija je povoljna što podrazumeva povoljnu osunčanost objekta u toku cele godine. Tu su još i prisutnost zelenih površina i svežeg vazduha“ – navode autori za naš portal.
Kako bi se različiti korisnici istog objekta međusobno razdvojili, objekat poseduje tri ulaza: glavni, ekonomski i ulaz u tehničke prostorije.
Složenost programa odrazila se i na dispozicionu strukturu objekta, njegovu organizaciju i oblikovanje.
Srodni članci:
- Evropski vrtić u Boru pobednik konkursa Bringing Light to Life
- Eksplozija boja u energetski efikasnom vrtiću u Zagrebu
Stepenište s toboganom
Objektu se pristupa sa jugo-zapadne strane preko glavnog ulaza. Tu roditelji sa decom dolaze do ulaznog hola uz koji se veže višenamenski prostor. U ovom delu se nalazi i prostorija za povremeni rad sa decom koja poseduju poteškoće u razvoju.
„Sa te pozicije vizura se pruža prema jenokrakom stepeništu s toboganom uz koje se veže krilo rezervisano za boravak dece različitog uzrasta podeljenih u 4 prostorije za boravak sa izlazima na dvorište za igru“ – obrazlažu projektanti.
U neposrednoj blizini prostorija za boravak dece nalazi se kuhinja i trpezarija. Ove prostorije se otvaraju kao zajedničkom atrijumu.
„U letnom periodu, prostor koji je na izgled zatvoren, otvara se i stvara jedan celoviti prostor kroz koji se prožima neprekidna hodna linija stvarajući ugodnu celinu za mališane, a gde se mogu održati različite aktivnosti (igra, mali bioskop ili priredbe)“ – navode autori.
Na spratu objekta nalaze se dve prostorije za pripremu za školu. Ove prostorije izlaze na zajedničku terasu ravnog krova. Na spratu se još nalaze kancelarije za saradnike, soba za zaposlene, ostava za didaktička sredstva, te propratne prostorije.
Uz arhitekturu od malih nogu
Svedoci smo da deca sve češće i češće idu u improvizovana obdaništa. To nije dobro za decu, a ni za njihove roditelje. No, to je realnost u kojoj svakodnevno živimo.
Gradske vlasti u Brčkom prepoznale su važnost i značaj arhitekture u obrazovanju i odgoju budućih generacija. Buduće generacije koje pohađaju obdanište „Naša djeca“ od najmlađih dana upoznaju sa značajem funkcionalne prostorne organizacija.
Kako bi to poslovica rekla: „Jedno društvo postaje zdravo u trenutku kada počne da sadi drveće u čijem hladu krošanja nikada neće sedeti“. Dečiji vrtić u Brčkom distriktu prostorni je iskorak ka jednom boljem društvu.
Faktografija:
- naziv objekta: područni dječiji vrtić JU “Naša djeca”
- mesto: Brčko distrikt (BiH)
- autori projekta: Zavod za planiranje, projektovanje i razvoj Brčko distrikta
- autorski tim: Nusret Lukač i Mensura Kadrić
- godina projektovanja: 2021. godina
- površina: 1.080 m2
- spratnost: P+1
- klijent: Vlada Brčko distrikta BiH (Odjeljenje za obrazovanje)
- renderi: Nusret Lukač
Nema prikaza situacije objekta na parceli, niti podataka o veličini parcele ili odnosu prema susedstvu. Zato se ne može proceniti zauzetost parcele, koja je osnovni urbanistički kriterijum za humano smeštanje dece u lepo dizajniran objekat. Ne može se oceniti uspešnost uređenja dvorišta koje je bar jednako važno za kvalitet arhitekture u službi zdravog odrastanja dece. U Novom Sadu su u višedecenijskoj primeni normativi o potrebnoj površini objekta po detetu, kao i površini kompleksa po detetu, dok je indeks zauzetosti parcele do 40%.