Probijen rok? Evo kako upravljati reklamacijama u građevinskim projektima
Ova SaaS platforma značajno može uticati na ublažavanje problema izazvanih nerazumevanjem i konfliktima između zainteresovanih strana u građevinskoj industriji.
PlanRadar, vodeća evropska platforma za digitalnu dokumentaciju i komunikaciju u građevinskoj industriji i u sektoru nekretnina, objavila je e-knjigu pod nazivom Upravljanje reklamacijama u projektu uz pomoć PlanRadara.
E-knjiga donosi uvid i savete u to kako PlanRadar omogućava izbegavanje prekoračenja ugovorenih rokova i s tim u vezi povezane troškove i probleme zahvaljujući inteligentnom upravljanju reklamacijama u građevinskim projektima.
Različita očekivanja i nesporazumi u komunikaciji
Klijenti (investitori), vođe projekata, projektanti, konsultanti, izvođači i podizvođači ključni su učesnici u građevinskoj industriji i svi oni nastoje da ostvare ciljeve. Međutim, unutar te industrije često nastaju konfliktni odnosi između zainteresovanih strana kao rezultat različitih očekivanja i nesporazuma u komunikaciji.
Njihov se uticaj u velikoj meri može smanjiti primenom odgovarajućih znanja, veština, napredne tehnologije i inovacija, te se upravo iz tog razloga najveći naglasak stavlja na upravljanje reklamacijama u projektu čime se rešavaju zahtevi za promenama ili sporovi koji se pojavljuju tokom izvođenja građevinskih projekata.
To se odnosi na identifikaciju, dokumentovanje, analizu i rešavanje svih vrsta reklamacija koje utiču na obim, troškove, dinamiku izvođenja radova ili druge aspekte projekta.
Probijanje rokova kao najčešća reklamacija
Reklamacije u građevinskim projektima često nastaju zbog nepotpune projektne dokumentacije, izbora izvođača na osnovu najniže cene umesto na kvalifikacijama, velikog broja izmena projektne dokumentacije, nedostatka kvalifikovane radne snage i nepravilnog vođenja rasporeda projektnih aktivnosti, kao i loše komunikacije između saradnika na projektu.
Jasno definisan opseg, precizna podela uloga i odgovornosti, te upravljanje projektom rizika pomoći će da se smanji rizik od pojave reklamacija, koje su najčešće povezane s probijanjem ugovorenih rokova.
Istraživanja su pokazala kako se 70% projekata u proseku suočava s kašnjenjima koja produžuju trajanje projekta za od 10% do 30%.
Većina građevinskih zahteva, odnosno reklamacija, odnosi se na kašnjenje radova u odnosu na definisani dinamički plan projekta. Istraživanja su pokazala kako se 70% projekata u proseku suočava s kašnjenjima koja produžuju trajanje projekta za od 10% do 30%.
Osim kašnjenja radova, ostali konflikti između projektnih učesnika najčešće nastaju zbog lošeg planiranja projekta, promena u obimu i obuhvatu projekta i drugih grešaka i propusta tokom gradnje.
Potreba i nužnost za prelazak na digitalno okruženje
Uprkos brojnim istraživanjima koja proučavaju upravljanje reklamacijama projekta, stalni porast sporova sugeriše da trenutne metode nisu vrlo delotvorne za ispunjavanje zahteva industrije. Stoga su investitori, vođe projekata i inženjeri prepoznali potrebu i nužnost za prelazak sa tradicionalnih procesa upravljanja zahtevima na digitalno okruženje.
PlanRadar je SaaS rešenje (Software-as-a-Service) za građevinsku industriju i sektor nekretnina, bazirano na oblaku koje pomaže da se osigura kvalitet projekata, poveća produktivnost i digitalno umreže učesnici na projektu. Takođe, omogućava efikasno upravljanje reklamacijama projekta putem digitalne platforme na nekoliko načina:
Rano otkrivanje problema i smanjenje rizika u projektu: PlanRadar omogućava rano otkrivanje problema i promena u projektu. Zahvaljujući mobilnoj komunikaciji na gradilištu svi učesnici svaki dan znaju koji se radovi moraju izvršiti. U sklopu aplikacije dostupni su razgovori i tzv. push notifikacije, za povezivanje članova tima na gradilištu i u kancelarijama kako bi se na vreme otkrili izazovi i donele pravovremene odluke.
Upravljanje projektnom dokumentacijom: Softver omogućava digitalno praćenje svih dokumenata povezanih s projektom, uključujući promene u opsegu rada, finansijske izveštaje, raspored aktivnosti i ostale relevantne dokumente. Velika prednost PlanRadara je mogućnost praćenja mogućih grešaka u izvođenju radova i svih detalja koji se u projektu javljaju. Sveobuhvatna baza podataka o aktivnostima i izveštaji u slučaju odštetnih zahteva odmah su dostupni, a sve građevinske aktivnosti označene su na 2D nacrtima ili BIM modelima.
Upravljanje dinamičkim planom projekta: PlanRadar omogućava praćenje stvarnih vremenskih tokova u poređenju s planiranim rokovima. To pomaže u identifikovanju kašnjenja i njihovih uzroka te omogućava rano delovanje kako bi se sprečili dodatni problemi.
Upravljanje resursima: PlanRadar pruža pregled resursa koji su alocirani projektu. To pomaže u praćenju troškova i identifikovanju potencijalnih problema s nedostatkom ili nesrazmernim resursima.
Prezentacija i komunikacija: PlanRadar olakšava komunikaciju između svih saradnika projekta putem jednostavne platforme za razmenu informacija i komentara. Govorne poruke, fotografije, videozapisi, tekstualne poruke i istorija komunikacije sačuvani su na jednoj platformi.
Uticaj na projekat: Alat takođe može pomoći u praćenju uticaja promena i problema na projekat, što omogućava bolje donošenje odluka i optimizaciju upravljanja projektom.
Ključne funkcije upravljanja reklamacijama
Sve navedene mogućnosti ključne su funkcije upravljanja reklamacijama na projektima koje osiguravaju pravovremeno generisanje i odobrenje promena, integraciju različitih projektnih dokumenata, brzu isporuku crteža, obavljanje rutinske inspekcije i osiguranje kontrole kvaliteta projekta.
Savremeni napredak tehnologije, uz odgovarajuće razvojne veštine, značajno utiče na ublažavanje ozbiljnih problema izazvanih nerazumevanjem i konfliktima između zainteresovanih strana svakog građevinskog projekta.