Arhitektura

U Novom Pazaru niče urbano stablo koje samo sebe zaliva?

Ovo autobusko stajalište je zelena oaza u gradskoj zoni koje ne troši vodu niti struju.

Arhitekta Admir Marovac iz arhitektonskog studija Tailor osmislio je projekat autobuskog stajališta za Novi Pazar u obliku stabla koje ne samo da je nezavisno od električne mreže već i samo sebe zaliva.

Ideja za ovakvo konkursno rešenje nametnula se sama po sebi. Naime, usamljeno stablo je oduvek bilo utočište putnicima. Pored toga što služi kao orijentir, ono je to i koje štiti od vremenskih nepogoda, a pritom pruža i preko potreban kiosenik. S obzirom na to da je autobusko stajalište predviđeno za gusto naseljenu urbanu zonu, Admirova težnja bila je da interpretira stablo u savremenoj formi kako arhitektonski tako i funkcionalno.

Stablo bi samo sebe zalivalo putem slivnika koji bi sprovodio kišnicu do rezervoara

Kišnica bi se skupljala u rezervoar sa žardinjerom odakle bi rasla loza koja bi prekrila celo stajalište.

 

Da bi koncept bio kompletan pronađeno je rešenje koje bi omogućilo da autobusko stajalište odiše i životom – i to zelenim sadržajem koje će „novo stablo“ održavati samo sebe i na taj način, pored solarnih panela, objekat učiniti samoodrživim. Na krovu stajališta, u granama, postoje slivnici koji će atmosferske padavine odvoditi u skrivenu žardinjeru s rezervoarom iz koje će se loza razgranati kroz perforirani lim koji će dominirati površinom stajališta. Višak vode iz rezervoara će oticati crevom kako bi se navodnjavao zeleni pojas oko stajališta.

Po stajalištu bi raslo zelenilo poput loze ili grožđa

Od zelenila bi moglo biti zasađena bilo kakva loza, zova i druge biljke koje nose plodove.

Presek i osnova

Dimenzije stajališta predviđene projektom su 6×1,5×2,5 metara.

Presek stajališta
Presek stajališta
Osnova krova
Osnova krova

Stajalište puni telefone

Temeljenje stajališta bio se obavilo trakastom temeljnom gredom, glavna konstrukcija bila bi izvedena od čelika ili aluminijuma, dok bi se krov izveo od lima. Osvetljenje stajališta je predviđeno ambijentalnim, skrivenim trakama koje bi se napajale preko fotonaponskih ćelija. Projektom je takođe predviđeno i postavljanje dozni preko kojih bi putnici mogli dopuniti svoje telefone.

Rasveta bi se napajala solarnom energijom

Admir Marovac je ovim rešenjem osvojio drugo mesto na konkursu za projekat autobuskog stajališta u Novom Pazaru. Ono zbog čega je njegovo rešenje posebno interesantno jeste da bi ovakvo autobusko stajalište slalo svim putnicima poruku o ekološkoj svesti i održivom sistemu gradnje.

Kada ste već tu, pogledajte i ovo:

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

1 komentar

  1. posmatrac

    ovo ce da ispadne ko kineska tus kabina, sa led rasvetom

Ostavite odgovor

Obavezna polja *