Prvi na svetu tunel za brodove biće izgrađen u Norveškoj
Brodski tunel, dužine 1,7 kilometara, dobio je zeleno svetlo za gradnju koja bi trebalo da otpočne tokom 2022. godine.
Po projektu renomiranog arhitektonskog biroa Snohetta, u Norveškoj će biti izgrađen tunel Stad sa dva dominantna ulaza od kamena. To će biti prvi tunel za velike brodove na svetu.
Tunel Stad projektovan je tako da kretanje brodova učini sigurnijim duž zapadne obale Norveške, te će povezivati zaliv Kjodepollen i Vanylvsfjorden, tako da teretni i putnički brodovi do 16.000 tona mogu izbeći opasne brodske rute oko poluostrva Stad.
Tunel od 1,6 kilometara stvoriće bezbednije uslove plovidbe, ali i brži transport robe i ljudi u ovom području.
Kao prirodna granica između Norveškog i Severnog mora, Stad predstavlja za brodove jedno od najopasnijih lokalnih područja. Smatra se jednom od najvećih prepreka za obavljanje brzog putničkog transporta duž obale. Tunelom Stad će se stvoriti bezbedniji uslovi plovidbe, ali i brži transport robe i ljudi u ovom području.
Kamen i LED svetla
Oba kraja tunela Stad biće u formi kamenih portala, koje su dizajnirali arhitekte iz biroa Snohetta. Naime, arhitektama su kao inspiracija poslužili prirodni kameni zidovi na poluostrvu, te dobijeni dizajn pruža vizuelni efekat koji će izgrađenu strukturu suptilno spojiti sa njegovim okruženjem.
Planirano je da se koristi kamen koji će se dobiti iz lokalnih stena, a ulazi će imati grubu završnu obradu, za razliku od ravnijih zasvođenih površina unutrašnjosti tunela. Unutrašnjost tunela biće osvetljena LED cevima, koje će imati i navigacionu funkciju.
Vidikovac
Na zapadnoj strani tunela, postojeći put biće preusmeren preko tunela, te će jedan njegov segment služiti i kao vidikovac za posmatranje brodova i čamaca.
Tunel gotov do 2025/26 godine
Projekat izgradnje tunela Stad postao je zvaničan, s obzirom da je Ministarstva za saobraćaj i komunikacije odobrilo da se započne sa pripremom za izgradnju.
„Ovo je veliki, sveobuhvatan i u najmanju ruku zanimljiv projekat.“, istakao je Einar Vik Arset, generalni direktor NCA.
Prvobitno najavljen 2017. godine, projekat je do sada dobio zvaničnu podršku NCA i potvrdu o finansiranju od strane države, a ministarstvo za saobraćaj i komunikacije trenutno priprema predlog za parlament, koji će biti predstavljen na proleće.
„Ako sve bude išlo po planu, prvi tunel za velike brodove trebalo bi da bude izgrađen do 2025. ili 2026. godine.“, rekao je Terje Andreassen, privremeni rukovodilac projekta iz NCA.
Kad ste već ovde…