Suši akademija: Fabrika vasabija na Ušću i pirinčana polja na Adi Ciganliji
Izloženi studentski radovi i makete bave se različitim temama i interpretacijama japanske kulture na više lokacija u srpskoj prestonici.
Izložba pod nazivom “Arhitektonski identiteti: Suši akademija” master studenata Arhitektonskog fakulteta Univerziteta u Beogradu održana je u periodu od 15. do 22. marta 2022. godine u Kući kralja Petra I na Senjaku.
Autori i kustosi izložbe su v. prof. dr Dragana Vasiljević Tomić i asistent dr Ivan Filipović, a radovi i prateća publikacija su za cilj imali istraživanje odnosa arhitektura-identitet, kao i njihovo predstavljanje u savremenom kontekstu.
Izložba je povezana sa proslavom 140 godina prijateljskih odnosa Srbije i Japana (1882–2022), a čitav događaj predstavlja rezultat međunarodne saradnje između Arhitektonskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, Ambasade Japana u Republici Srbiji i Fakulteta za nauku i tehnologiju Univerziteta Keio, Tokio, Japan.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Slavne japanske arhitekte osmislile paviljone u čast Igara u Tokiju
- Samo u Japanu: Transparentni javni toaleti
Plutajuća fabrika vasabija na Ušću
Studentski radovi i makete koji su bili izloženi (ukupno 21) bave se različitim temama i interpretacijama japanske kulture, na više lokacija u Beogradu.
Neki od njih uključuju kulturni centar i restoran u donjem gradu beogradske tvrđave, bave se prenamenom celog gradskog bloka u donjem Dorćolu, plutajućom strukturom (fabrikom vasabija) na ušću Save u Dunav, aktivacijom podzemnih laguma na Kosančićevom vencu, uvođenjem strukture pirinčanih polja na Adi Ciganliji, itd.
Posetioci su mogli da se upoznaju i sa procesom uspostavljanja prijateljskih odnosa između Srbije i Japana.
Pored izloženih radova, posetioci su mogli da se upoznaju i sa procesom uspostavljanja prijateljskih odnosa između Srbije i Japana i diplomatskom prepiskom kralja Milana I Obrenovića i japanskog cara Meiđija, započetu 1882. godine nakon sticanja nezavisnosti Srbije na Berlinskom kongresu 1878. godine.
Uz izložbu radova posetiocima je dostupan i trojezični katalog (na srpskom, engleskom i japanskom) sa recenzijama koje su sastavili NJ.E. g. Takahiko Kacumata, Ambasador Japana u Republici Srbiji i doc. dr Satoši Sano, Fakultet nauke i tehnologije, Keio Univerzitet, Tokio, Japan.
Univerzalno prepoznatljiv arhitektonski proizvod
“Glavni cilj zadatka Suši Akademije je sagledavanje i upotreba arhitektonsko urbanističkog projektovanja u širem kontekstu problematike savremene arhitektonske prakse. Dodatni cilj je istraživanje odnosa arhitektonskog projektovanja i teorije (japanskog) identiteta, dok se u ovom projektnom zadatku, u užem smislu, stvara univerzalno prepoznatljiv arhitektonski proizvod”, navodi se u katalogu izložbe.
Kako u recenziji ističe Nj. E. ambasador Kacumata, ova izložba, kao što i govori reč „Suši” u naslovu, prikazuje veoma eksperimentalan i intrigantan pokušaj da se stil/tradicija Japana interpretira kroz arhitektonsku prizmu i rekonstruiše na različitim lokacijama u gradu Beogradu.
Radovi projektovani u studiju Suši akademija odgovaraju na pitanje identiteta japanske arhitektonske kulture.
Doc. dr Satoši Sano dodaje da se ceni činjenica da radovi projektovani u studiju Suši Akademija odgovaraju na pitanje identiteta japanske arhitektonske kulture.
Navodi da su mnogi od projekata projektovani kao ‘nagomilavanje’ linija, a ne kao oprostoreni arhitektonski izraz, što se može interpretirati kao odgovor na već uspostavljeni identitet Japana i njegovu kulturu arhitekture drveta.
“Za razliku od prostora ograđenih zidovima, prostori sastavljeni od ‘linija’ često nemaju jasnu granicu enterijer/eksterijer. U takvim prostorima gotovo neizbežno postoji odgovor na kontekst okolnog okruženja i prirodnih pojava, poput svetlosti i vetra”, kaže u recenziji Sano.
Fokus ovih projekata nije toliko na formi arhitekture koliko na prostoru koji arhitektura obuhvata.
Ističe da projekti za cilj imaju da stvore prostore uklopljene u prirodno okruženje, „transparentne“ arhitektonske prostore koji su u kontinuitetu sa okolnim okruženjem, a ne arhitekturu koja je u sukobu sa okolinom.
“Čak i u projektima za koje se čini da su projektovani kao čvrste, skulpturalne forme, ‘transparentni’ prostori su prikazani crtežima žičanog okvira u perspektivi. Drugim rečima, fokus ovih projekata nije toliko na formi arhitekture koliko na prostoru koji arhitektura obuhvata, a može se uočiti prostorna projektantska namera koja za cilj ima stvaranje kontinualnog prostora, od enterijera do eksterijera i u odnosu na okolno okruženje“, navodi u recenziji doc. dr Satoši Sano.
Učesnici izložbe
Na izložbi “Arhitektonski identiteti: Suši akademija” izloženi su radovi studenata druge godine master akademskih studija arhitekture: Višnja Arsić, Dragana Barbulov, Katarina Vlašković, Đorđe Vujić, Nikola Vuković, Milica Vulović, Miljana Zeković, Emrah Kukuljac, Igor Krstić, Željko Mijušković, Jelena Milivojević, Katarina Milovanović, Veljko Nedeljković, Sara Pilipović, Milica Radeč, Dimitrije Radoman, Sofija Sinobad, Katarina Smiljanić , Nevena Stanković, Teodora Tadić i Marija Čudić.
Na svečanom otvaranju izložbe govorili su g-đa Dragana Drageljević, asistentkinja urednika za program i odnose s javnošću u Kući Kralja Petra I, asis. dr Ivan Filipović, v. prof dr Vladimir Milenković, g-din Tecuja Cubota, savetnik Ambasade Japana u Republici Srbiji i v. prof. dr Dragana Vasiljević Tomić.
Izložbi je, ispred Ambasade Japana, takođe prisustvovala gospođa Juki Ikoma, prva sekretarka u Odeljenju za kulturu i medije.