Kragujevačko Sunce sa drvetom masline kao centralnim mestom okupljanja
Evo kako to izgleda kada arhitektura i konstrukcija moraju da budu u totalnoj simbiozi ne bi li se postigli traženi prostorni doživljaji.
Projektovana i izgrađena tokom 2021, 2022. i 2023. godine, poslovna zgrada „Sunce“ smeštena je u okviru proizvodnog kompleksa kompanije „Sunce Marinković“ d.o.o. iz Kragujevca, koja se bavi proizvodnjom fasadne stolarije.
Objekat zauzima površinu od 910 kvadratnih metara, a realizovan je prema projektu Petra i Marije Simović iz lokalnog Arhitektonsko-inženjerskog studija ARIS d.o.o, dvojca koji znate i kao autore inovativne kragujevačke zgrade N1.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Morava IV u Kragujevcu: Zgrada koja provocira i svaki put iznova komunicira sa posmatračem
- Najviša poslovna zgrada u Novom Sadu biće deo kompleksa Novella Business & Residence
Adekvatan prostor za prezentovanje proizvoda
Kako za Gradnju objašnjavaju autori, projektni zadatak je nedvosmisleno omogućio da se objekat oblikuje tako da prezentuje novu etapu u poslovanju kompanije koja skoro 100 godina neguje preduzetnički duh u gradu na Lepenici.
„Objekat je prvenstveno osmišljen da zadovolji potrebe za izmeštanjem poslovno-administrativnog dela kompanije sa stare lokacije, ali i kao adekvatan prostor za prezentovanje proizvoda“ – navode kragujevačke arhitekte.
Usmereno linearno kretanje se smenjuje sa slobodnim prilikom prelaska iz jednog dela objekta u drugi
Prilikom projektovanja su se koristili klasični alati za oblikovanje kao što su kvadrat, krug, simetrija, proporcija, red i ritam.
„Dispozicija upravljanja ispod prodaje i vizuelna i korisnička iznenađenja tokom prilaska i kretanja kroz objekat su korišćeni kao osnovni projektantski principi. Usmereno linearno kretanje se smenjuje sa slobodnim prilikom prelaska iz jednog dela objekta u drugi“, kažu iz ARIS-a.
Velik uticaj konfiguracije terena
Objekat se nalazi u okviru poslovno-industrijske zone u Kragujevcu, u delu koji je u poslednjih nekoliko godina u razvoju i već postoji nekoliko značajnijih fabrika i proizvodnji u neposrednom okruženju.
„Direktnog oslanjanja na neke uspostavljane forme i vrednosti u okruženju nema, ali je konfiguracija terena dosta uticala na način na koji je postavljen objekat i kako je osmišljen glavni ulaz preko kog posetioci imaju prvi kontakt sa objektom“, kažu projektanti.
Pešački most je omogućio da posetioci prelaskom preko mosta dožive iznenađenje da objekat nije jednoetažan.
Zgrada je postavljena paralelno sa glavnom saobraćajnicom odakle je očekivan dolazak kupaca, a pokrenuta konfiguracija terena je omogućila da se zapravo prvi sprat objekta percipira kao prizemlje sa strane odakle je planiran zvaničan ulaz.
„Da bi se još dramatičnije istakla ta razlika u nivoima, odlučeno je da se dodatno istakne pešačkim mostom koji je omogućio da posetioci prelaskom preko mosta dožive iznenađenje da objekat nije jednoetažan“ – ističu autori.
Direktna veza sa simbolom sunca
Kako dalje otkrivamo, ideja kružnog atrijuma sa stepeništem direktna je veza sa simbolom sunca, odnosno imenom kompanije.
„Taj oblik je saglediv u unutrašnjosti objekta i predstavlja iznenađenje u okviru prilično jednostavno oblikovanog objekta sa kvadratnom osnovom“, kažu arhitekte i dodaju:
„Na taj način korišćenje ovog elementarnog oblika nije banalizovano i omogućio je da se oko tog kruga koncentrišu funkcije okupljanja“.
Zidovi prizemlja spolja su završno obrađeni demitom fasadom, dok je prvi sprat totalno ostakljen.
Konstrukcija objekta je mešovita: bazis, odnosno prizemlje objekta je armirano-betonski sistem sa ispunom od zidanih zidova, dok je prvi sprat, gde se nalazi izložbeni deo, od čelične konstrukcije sačinjene od kružnih čeličnih stubova, i čelične krovne konstrukcije sa svetlarnikom.
Naglašeni plitki četvorovodni krov je završno pokriven falcovanim limom. Zidovi prizemlja spolja su završno obrađeni demitom fasadom, dok je prvi sprat totalno ostakljen.
Streha od dva i po metra
Staklena fasada izložbenog dela objekta je imala za cilj da na najdirektniji način komunicira šta se proizvodi u okviru ovog kompleksa.
Kako bi se na arhitektonski način rešio problem direktnog upada sunčeve svetlosti projektovana je streha od 2,5 metra.
„Specijalan izazov je bio osmišljavanje načina odvodnjavanja vode sa četvorovodnog krova, tako da je Pluvia sistemom voda pokupljena preko horizontalnog ugrađenog oluka u okviru krova i modifikovanjem ugaonih delova nosača staklene fasade preko vertikalnih olučnica malog prečnika sprovedena na uglovima objekta, na neprimetan način“, kažu iz ARIS-a.
Cela etaža izložbenog dela objekta je predstavljala izazov u smislu oslobođenog prostora kako bi staklena fasada došla do izražaja,
Što se tiče procesa projektovanja, saznajemo da je izazov postojao najviše u domenu purističkog pristupa u oblikovanju, gde su arhitektura i konstrukcija morale da budu u totalnoj simbiozi ne bi li se postigli traženi prostorni doživljaji.
„Cela etaža izložbenog dela objekta je predstavljala izazov u smislu oslobođenog prostora kako bi staklena fasada došla do izražaja. Zato je odabrano da se ta etaža izvede u čeličnoj konstrukciji za razliku od donje etaže koja je izvedena klasičnim sistemom armirano-betonske konstrukcije“, navode naši sagovornici.
Dodaju da su kružni čelični stubovi i armirano-betonski zid u obliku četvrtine kruga jedini konstruktivni elementi u okviru prostora kojima je posvećena posebna pažnja kako bi se što je moguće više „sakrili“.
Mesto okupljanja oko drveta masline
Kada je pak reč o sadržajima, prvi fizički kontakt posetioca sa objektom je preko mosta koji je povezan sa platoom sa organizovanim parkiranjem za posetioce,
„Time je kretanje usmereno na izložbeni salon čija je osnova kvadratna, dok se postojanje donje etaže sagledava tek prelaskom preko mosta“, kažu autori.
Izložbeni salon je slobodan, bez fiksnih pregrada, kako bi se omogućilo slobodno organizovanje uzoraka.
„Administrativni deo objekta je smešten u prizemlju, a povezan je sa izložbenim salonom preko stepeništa u okviru novog geometrijskog oblika u prostoru, kruga koji nedvosmisleno simbolizuje naziv kompanije“, dodaju iz ARIS d.o.o.
Krug na nivou prizemlja postaje mesto okupljanja oko drveta masline. Sve kancelarije su centripetalno postavljene bez hijerarhijskog reda.
Svi vidljivi čelični elementi obojeni su u belo kako bi se u prostoru dezintegrisali i odigrali ulogu u prozračnosti prizemlja
Kako dalje ističu sagovornici Gradnje, purizam u oblikovanju objekta je prenet i na enterijer.
„Materijali u enterijeru koji su korišćeni su bojom i teksturom jednostavni i nenametljivi – teraco pod izložbenog dela objekta, koji se preko stepeništa prenosi na centralni deo prizemlja sa drvetom masline, svi vidljivi čelični elementi obojeni u belo kako bi se u prostoru dezintegrisali i odigrali ulogu u prozračnosti prizemlja, kasetirani spušteni plafon sa limenom ispunom u boji RAL 9006 kao susret sa odabranom bojom aluminijumskih profila staklene fasade i prepuštanje iste te obloge plafona na strehu je omogućilo spajanje spoljašnje priče o objektu ka unutrašnjem delu“, kažu autori i dodaju:
„Kružni zid koji je na nivou prizemlja iscepkan kako bi omogućio slobodnije kretanje, a koji je u delu izložbenog salona ostavljen u obliku četvrtine kruga je završno urađen debeloslojnim malterom specijalno ručno obrađenog posebno nazubljenim alatom kako bi se postigao posebno taktilan osećaj“.
Drvo masline direktno posađeno u tlo
Kako saznajemo na kraju, centralni motiv – drvo masline, direktno je posađeno u tlo, namernim izuzimanjem dela temeljne ploče u tom delu.
„Rasveta je kombinacija klasične industrijske u okviru kasetirane tavanice, sa posebnim akcentom na kružni deo objekta u vidu linijske kružne svetiljke prečnika skoro 5 metara u atrijumskom delu, odnosno delikatno tačkasto osvetljenje u okviru kružnog hodnika u administrativnom delu objekta“ – kažu za naš portal Petar i Marija Simović.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Faktografija
Poslovni objekat „Sunce Marinković“
Kragujevac
Sunce Marinković d.o.o. Kragujevac
Petar Simović, Marija Simović
Arhitektonsko-inženjerski studio – ARIS d.o.o. Kragujevac
Milan Pavlović i Dragan Veljković
2021–2022.
2022–2023.
910 m²
P+1
Relja Ivanić
wow! ima nade za budućnost
Bzv
Svaka čast. Prirodno svetlo je po meni prioritet arhitekture.
Odlicno! Bravo Simovici!