Stara prokurativa u Veneciji ponovo otvorena za javnost
Projekat restauracije izveden je pažljivim razmatranjem mnogobrojnih intervencija kroz koje je istorijski objekat prošao tokom pola milenijuma.
Jedna od tri čuvene Prokurative, zgrade koje oivičavaju Trg Svetog Marka u Veneciji, doživela je zasluženu obnovu i nedavno je ponovo otvorena za javnost.
Kada su Kristijana Biliju, jednog od direktora u kancelariji Dejvida Čiperfilda u Milanu, upitali kako se pristupa sanaciji zgrade iz 16. veka na jednom od najpoznatijih svetskih trgova, jasno je odgovorio: „Sa poniznošću“.
Pritom je dodao da su kroz proces naučili da njihova intervencija treba da bude u skladu sa arhitekturom koju su tu zatekli, bez ikakvih ambicija za nametanjem.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Kalatravin klizavi most u Veneciji dobiće novo popločanje
- Meksička arhitektica preuzela veliki projekat od Dejvida Čiperfilda
Projektni zadatak
Istorijska zgrada koja je bila predmet intervencije je Stara prokurativa (Procuratie Vecchie), odnosno severno krilo Trga Svetog Marka u Veneciji, piše DesignBoom.
Nekadašnji dom visokih gradskih zvaničnika, sada je gotovo u potpunosti pod upravom italijanske osiguravajuće kuće Generali, koja je arhitektima iz milanskog ogranka firme David Chipperfield Architects (DCA) dala zadatak da pažljivo razmotre i shvate smisao mnogobrojnih intervencija kroz koje je objekat prošao tokom godina, te da adekvatno izvedu projekat restauracije.
Primenjenu arhitekturu iz 16. veka definiše veoma pažljivo konstruisana fasada sa lukovima i lođama.
Realizovana između 1517. i 1538. godine, zgrada u čijoj lepoti možemo i danas da uživamo, delo je trojice arhitekata – Maura Kodusija, Bartolomea Bona i Jacopa Sansovina.
Njihovu primenjenu arhitekturu iz 16. veka definiše veoma pažljivo konstruisana fasada sa lukovima i lođama, koja je, naravno, ostala netaknuta nakon sprovedenog aktuelnog projekta obnove.
„Pristup projektu je počeo sa veoma detaljnim proučavanjem Stare prokurative kako bi se razumela priroda same zgrade kao osnova bilo kakve dalje intervencije“, izjavio je Đuzepe Zampieri, partner i direktor u DCA u Milanu.
Ponovno ugrađivanje u tkivo grada
„Zahvalni smo Generaliju i gradu Veneciji što su nam pružili izvanrednu priliku da radimo na Staroj prokurativi. Obnova, ponovno spajanje i prilagođavanje mnogih slojeva ove istorijske strukture bio je veoma složen i vredan izazov koji nas ponovo povezuje sa snagom arhitekture, kako kao fizičke supstance, tako i kao procesa saradnje. Radujemo se što ćemo videti da se zgrada ponovo ugrađuje u tkivo grada, podržavajući Veneciju kao mesto aktivnosti i inovacija“, rekao je Dejvid Čiperfild.
Nove vertikalne rute cirkulacija dizajnirane su da poboljšaju pristupačnost.
Prva od intervencija koju su DCA sproveli je nova prijemna zona, koja se može jasno sagledati iz enterijera i iz jednog od unutrašnjih dvorišta zgrade.
S obzirom na to da su arhitekte opisale svoj koncept kao niz intervencija, to uključuje i organizovanje novih vertikalnih ruta cirkulacija dizajniranih da poboljšaju pristupačnost.
Tako se jedno od novih skulpturalnih belih stepeništa povezuje sa postojećim, stvarajući prelepu tačku susreta između prošlosti i sadašnjosti.
Postizanje delikatne ravnoteže
Na prostoru prvog i drugog sprata, gde su pretežno smeštene Generalijeve kancelarije, posao se uglavnom sastojao od restauracije i obnove postojećih struktura.
Arhitekte su istakle i da je svaka od prostorija bila uređena u različitom stilu od strane prethodnih korisnika objekta.
„Bilo je zadovoljstvo raditi protekle četiri godine u ovim prostorima, razotkrivajući istoriju zgrade kako bi je sačuvali i unapredili. Uz najveće poštovanje prema arhitekturi, sprovodili smo pažljive izbore kako bi postigli delikatnu ravnotežu između očuvanja i integracije“, rekao je Kristijano Bilija.
DCA su transformisali treći sprat u radne i izložbene prostore, kao i prostore za organizovanje raznovrsnih događaja,
Najveće promene na zgradi mogu se videti na trećem spratu, koji je smešten u potkrovlju. Ovaj nivo je trenutno dom The Human Safety Net, Generalijeve inicijative koja nastoji da pomaže ljudima širom sveta koji su se zatekli u nezavidnom položaju.
DCA su transformisali treći sprat u radne i izložbene prostore, kao i prostore za organizovanje raznovrsnih događaja, kako bi bio što adekvatniji za svoju namenu.
Tako je sada ovaj znatno veliki prostor i deo Stare prokurative dostupan javnosti i to prvi put u poslednjih 500 godina.
Originalni zidovi ostavljeni netaknuti
U pogledu materijalizacije, tim nije nastojao ni u tom delu da nametne svoj rad, već da se prilagodi, te su korišćeni adekvatni lokalni materijali i lokalne, drevne i tradicionalne tehnike, kao i venecijansko zanatsko umeće.
Arhitekte su otkrile i postojeći drveni krov, koji je bio sakriven spuštenim plafonom. Krovna konstrukcija stara vekovima, sada je izložena u svojoj najsavršenijoj lepoti.
Arhitekte su takođe ostavile originalne zidove od opeke netaknutim, ali su ih prekrečili krečom poznatim kao scialbatura. Takođe, pastellone i marmorino su korišćeni u glavnom cirkulacionom jezgru.
Zgrada je bila je stalni izvor inspiracije za nas, kako u pogledu njenih starijih, tako i novijih delova.
Intervencije na Procuratie Vecchie sprovedene su u saradnji sa Odeljenjem za arheološko, likovno i pejzažno nasleđe Venecije, kao i sa italijanskim Ministarstvom kulturnog nasleđa i turizma.
„Zgrada Procuratie Vecchie bila je stalni izvor inspiracije za nas, kako u pogledu njenih starijih, tako i novijih delova, te nas je inspirisao i Olivetijev izložbeni centar, koji je za Adrijana Olivetija 1958. godine dizajnirao Karlo Skarpa, remek-delo poklonjeno Italijanskom nacionalnom trustu 2011. godine od strane Assicurazioni Generali, u cilju zaštite i upravljanja zajednicom“, dodao je Đuzepe Zampieri.
Vrhunac renoviranja
Kao vrhunac renoviranja može se navesti novi prostor na krovu, sa kog se nudi nesvakidašnji pogled na ovaj grad poznat po svojim kanalima.
Crvenkasto-narandžasta nijansa u ovom prostoru se savršeno uklapa sa krovovima obližnjih kuća i simboličnim zvonikom na Trgu Svetog Marka.
Bila je to neverovatna arhitektonska škola.
„Moramo priznati da smo bili prilično zabrinuti što ćemo raditi na Trgu Svetog Marka, u zgradi koju su projektovali Kodusi, Bon i Sansovino. Ali mnogo smo i uživali. Bio je to neverovatan način da se sazna mnogo stvari, odnosno da se zamisli kako je to zgrada projektovana u 16. veku, te i da se nešto nauči o upotrebi materijala i tehnikama gradnje“, rekao je Bilija.
„Sansovino je takođe došao u Veneciju da radi, ali iz Firence, i postao je deo priče o gradu koja i dalje traje. Razumevao je tradicionalne materijale i tehnike korišćene u Veneciji i tumačio ih u kontinuitetu sa razvojem istorije Venecije. Na neki način mi smo planirali da radimo isto to, ali sa mnogo više poniznosti. Bila je to neverovatna arhitektonska škola“, dodao je italijanski arhitekta.
Foto-galerija
Fotografije: Richard Davies, Alberto Parise i Alessandra Chemollo