Spregnuto rešenje: Čelični oklop za stari hrast
Armiranim nosačem biće zaštićene žile tog drveta od asfalta, ali i asfalt od njih, kaže ministar Ilić.
[NOVO] Projekat koji bi rešio problem izgradnje autoputa na deonici koridora 11 u mestu Savinac, kome se isprečio hrast star šest vekova, ipak ne postoji. Investitor „Koridori Srbije“ i projektant CIP nisu upoznati sa projektom, iako ga je ministar građevinarstva Velimir Ilić pomenuo u sredu (10. jul 2013).
Višestoletni hrast, koji se našao na trasi budućeg autoputa prema Čačku kod mesta Savinac biće zaštićen čeličnom oblogom, a drvo će redovno biti zalivano iz veštačkih izvora, rekao je Velimir Ilić, ministar građevinarstva.
On je gostujući na RTS-u objasnio da će asfalt biti potpuno odvojen betonskim armiranim nosačem tako da drvetu ne ošteti žile, ali ni da one ne ugroze tu putnu podlogu.
– Napravićemo veliku pasarelu sa obe strane, da suve grane ne bi padale na autoput i da ne bi ugrožavale saobraćaj. Pasarelom će moći da se dođe do hrasta, a ona će ujedno biti i zaštita od hrasta – rekao je ministar.
Hrast će štititi i debela staklena ploča koja će davati svetlost i koja će biti brana od izduvnih gasova.
Za promenu trase autoputa je kasno. Urađeni su svi stubovi, svi mostovi a počela je i gradnja tunela. Sada više nije moguće izmestiti trasu. Njena promena bi iziskivala, novi prostorni plan i projekte, rušenje sagrađenih delova mosta što bi Srbiju, kako je nedavno Ilić rekao za naš list koštalo desetine miliona evra.
On je obećao da će učiniti sve što je u njegovoj moći da hrast ostane na tom mestu i da mu je drago što i vlada insistira na tome ali i što je i vicepremijer Aleksandar Vučić tražio od njega da učini sve što je moguće iako prošle nedelje nije insistirao na tome po svaku cenu.
Ivan Karić, narodni poslanik iz pokreta „Zeleni Srbije”, kaže da je odluka o ostanku i zaštiti hrasta jedino ispravna, jer sumnja da bi stoletno stablo preživelo preseljenje. Karić kaže da zahvaljujući modernoj tehnologiji i stručnom znanju drvo može da ostane neoštećeno pored autoputa. Upravo zbog političke dimenzije koju je hrast dobio teško je pronaći sagovornika koji će imenom i prezimenom da se izjasni da li će hrast, odnosno njegovo korenje, moći da opstane na 2,5 metra od desne trake autoputa. Oni sa kojima smo razgovarali kažu da drvo može da se konzervira, ali naglašavaju da treba rešiti i pitanje opadanja žirova i grana sa hrasta kako se učesnici u saobraćaju ne bi doveli u opasnost.
Goran Rodić, iz Građevinsko-industrijske komore, kaže da je stablo moguće očuvati uz minimalne troškove.
– To se radi svuda i nije neka novost. Potrebno je iseći korenje po širini da ne bi ugrožavalo autoput, a ostaviti po dužini da bi stablo moglo da živi, kaže Rodić.
(Politika)