Spoj starog i novog: Kako Kinezi obnavljaju železničku stanicu
Stara stanica u Đasingu biće pretvorena u muzej, dok će pored nići ceo grad u šumi s energetski efikasnim rešenjima.
Na jugu Kine je u toku realizacija ambicioznog projekta koji kombinuje najbolje od starog i novog, a sve po projektu proslavljenog biroa MAD Architects. Prema predstavljenim planovima, projekat uključuje izgradnju velike podzemne modernističke stanice, kao i obnovu istorijske zgrade železničke stanice koja će biti u funkciji muzeja. Nakon toga, planira se ozelenjavanje kompletnog okolnog prostora i pretvaranje u park.
Projekat naziva Železnička stanicu u šumi prostire se na ukupnoj površini od 35,4 hektara, a potreba za njim javila se kada je postojeća stanica dostigla svoj maksimalan kapacitet rada, a urbanisti su se složili da je okruženje stanice loše planirano.
Mogu li železničke stanice da kreiraju okruženje prilagođeno ljudskim potrebama i proporcijama?
Umesto da na mestu postojeće stanice izgrade novu masivnu stancu koja bi zauzela čitav ovaj predeo, MAD Architects su imali nešto drugačiji plan.
„Kineske železničke stanice se takmiče koja će biti veća. Uglavnom su to visoke zgrade okružene velikim saobraćajnicama, impozantnim vijaduktima i trgovima koji su doduše često prazni. Da li je moguće da železničke stanice ne teže velikoj, monumentalnoj arhitekturi, već da kreiraju okruženje prilagođeno ljudskim potrebama i proporcijama? Da li je moguće da železničke stanice budu više od usputnih stanca za putnike i postanu urbani javni prostor u kojem ljudi mogu uživati?“, pitale se se arhitekte iz MAD-a kada su projektovali ovu stanicu u Đasingu sa pola miliona stanovnika.
Nova stanica pod zemljom
Njihov projekat sastoji se iz nove zgrade stanice i železničkih trasa, sa čitavim nizom trgova, a planira se i ponovno pošumljavanje susednog parka u saradnji sa Z’scape Landscape Planning and Design.
Nova stanica, kao i peroni, hala za čekanje i komercijalni prostori biće smešteni pod zemljom. Planira se i dodavanje autobuskih i tramvajskih trasa i stajališta kao i drugih saobraćajnih veza sa stanicom, a sve je protkano i planom održivosti preko solarnih panela, kako bi se smanjila potrošnja električne energije.
Projekat naziva Železnička stanicu u šumi prostire se na ukupnoj površini od 35,4 hektara.
Vraćanje starog sjaja
Postojeća železnička stanica biće rekonstruisana i pretvorena u muzej koji će biti omaž originalnoj stanici Đasing. Ona je bila deo saobraćajna veze korišćene u Prvom kineskom kongresu Komunističke partije 1921, ali je veći deo uništen 1937. godine. Arhitekte iz MAD su se konsultovale sa stručnjacima za arhitektonsko nasleđe, te su proučavali stare fotografije u želji da se što više približe prvobitnom izgledu.
Stanica je bila deo saobraćajna veze korišćene u Prvom nacionalnom kongresu 1921, ali je uništena 1937. godine.
Gotovo do jula?
Iako na priloženim fotografijama ne deluje da su radovi na novoj stanici nimalo blizu, očekuje se da će projekat biti završen u julu ove godine. Nakon otvaranja stanice očekuje se da će kroz nju proći 5,28 miliona putnika godišnje.
Kad ste već ovde…