Akustika svetske klase: Sidnejska opera otvorila renoviranu Koncertnu dvoranu
Proces renoviranja poštuje originalne enterijere arhitekte Pitera Hola, dok je sala bolje opremljena za održavanje širokog spektra nastupa.
Sidnejska opera, jedna od najistaknutijih arhitektonskih tvorevina 20. veka, izgrađena prema projektu Danca Jerna Ucona, ponovo je otvorila svoj najveći prostor za izvođenje – Koncertnu dvoranu.
Od kada je zatvoren zbog radova, u februaru 2020. godine, prostor je prošao kroz opsežno renoviranje kako bi se poboljšale akustičke performanse i pristup ljudima sa ograničenom mobilnošću, te nadogradili binski sistemi.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Ovako je mogla da izgleda Sidnejska opera! Pogledajte 7 odbačenih rešenja
- Fluidni dizajn s enterijerom u sedefu za novu operu u Šenženu
Završni projekat u Dekadi obnove
Ovo je najveći i ujedno završni projekat u Dekadi obnove Opere, desetogodišnjem programu renoviranja u ukupnom iznosu od skoro 300 miliona dolara za nadogradnju spomenika sa liste svetske baštine uoči njegove 50-godišnjice 2023. godine.
Jedna od glavnih namera projekta bila je da se poboljša akustika za umetnike i publiku u orkestarskom i ozvučenom modusu.
U tu svrhu iznad bine je postavljeno 18 novih akustičnih reflektora, kao zamena za stare prozirne akrilne „krofne“. Nove akustične latice su postavljene na različite pozicije, u zavisnosti od muzike koja se izvodi.
Akustični difuzioni paneli dodati su na prednje strane drvenih kutija kako bi se izbalansirao zvuk za nastupe bez pojačala.
Završene su u polusjajnoj magenta, boji sedišta u Koncertnoj dvorani koju je odabrao Piter Hol, arhitekta koji je završio Operu nakon što je Jern Ucon napustio projekat.
Akustični difuzioni paneli su isto dodati na prednje strane drvenih kutija kako bi se izbalansirao zvuk za nastupe bez pojačala, a teatarski i binski sistemi su takođe nadograđeni.
Automatizovani podizači pozornice omogućavaju muzičarima da se jasnije čuju, dok automatizovani sistem za drapiranje olakšava prelazak sa orkestralnog na ozvučeni režim.
Takođe, pomaže u prigušivanju odjeka i stvaranju punijeg, bogatijeg zvuka.
Spuštanje bine radi bolje vidljivosti
Pozornica je spuštena za 400 mm da bi se poboljšala vidljivost i stvorilo više intimnosti između umetnika i publike. Prostor bekstejdža je takođe proširen sa dve nove prostorije za probe.
Ostale nadogradnje uključuju instalaciju novog lifta i prolaza, što omogućava korisnicima invalidskih kolica da samostalno pristupe svim nivoima Koncertne dvorane, uključujući i Severni foaje, deo koji je ranije bio nedostupan za osobe sa ograničenom pokretljivošću. Broj pristupačnih mesta za sedenje je takođe udvostručen, uključujući i opcije za lože.
“Umetnici i publika su spremni da iskuse akustiku svetske klase na mestu koje je pristupačnije, bezbednije i bolje opremljeno da predstavi punu širinu izvođenja 21. veka” – rekla je za ArchDaily izvršna direktorka Sidnejske opere Luiz Heron.
Prema zvaničnicima opere, 91% otpada od rušenja je reciklirano, što je znatno iznad prvobitnog cilja od 80%.
Koncertna sala je jedna od najvećih dvorana za izvođenje na svetu, koja prima do 2.600 ljudi. Sa dužinom od 25 metara od bine do krune iznad, sala predstavlja tehnički izazov za inženjere akustike koji su imali zadatak da usavrše kvalitet zvuka za sve vrste nastupa.
Prema zvaničnicima opere u Sidneju, 91% otpada od rušenja je reciklirano, što je znatno iznad prvobitnog cilja od osamdeset odsto.
Radovi su izvedeni u skladu sa Planom upravljanja konzervacijom Opere, kako bi se osiguralo da nadogradnja poštuje originalni enterijer koji je dizajnirao Piter Hol.