Savski trg ipak bez šinskog koridora – nova pozicija spomenika Stefanu Nemanji
Pobedničko rešenje na nedavno održanom arhitektonsko-urbanističkom konkursu za Savski trg dobilo je razradu, čime je napravljen još jedan korak u obličavanju njegovog konačnog izgleda.
Pobedničko rešenje izradio je španski studio Fenwick Iribarren Architects, a urbanistički projekat je razvijen u beogradskoj firmi CeSTRA. Konsolidovan dizajn treba da prilagodi pobedničko rešenje realnoj situaciji, pa je samim tim došlo i do značajnijih izmena u prvobitnom planu, a delovi partera su detaljnije razrađeni i definisani. Glavne promene odnose se na saobraćajno rešenje, ali je redefinisana i pozicija spomenika Stefanu Nemanji, kao jednog od najvažnijih otvorenih pitanja u samom konceptu, piše Beobuild.
Glavne promene odnose se na saobraćajno rešenje, ali je redefinisana i pozicija spomenika Stefanu Nemanji.
Najveća promena napravljena je izmeštanjem svih vidova saobraćaja sa trga, čime je jasno zaokružena pešačka celina. U odnosu na pobedničko rešenje koje je zadržalo šinski koridor na trenutnoj poziciji, urbanistički projekat ga pravilno izmešta u sredinu obodne saobraćajnice. Na taj način povećana je bezbednost pešaka, ali je i stvorena velika funkcionalna površina koji sada može da bude prostor za okupljanje i organizaciju događaja.
Nova pozicija spomenika
Jedna od bitnih kritika pobedničkog rešenja bila je pozicija spomenika Stefanu Nemanji, tako da je i ovde napravljen relativni napredak. Planiran na ivici stepeništa pristupnog platoa, sada će se nalaziti na samom platou, pomeren ispred desnog krila objekta. Da se ne bi našao na trasi planirane metro linije, spomenik je pomeren bliže objektu i sada se kontekstualno oslanja na zgradu, umesto na osu Nemanjine ulice. Ukoliko se i zgrada nekadašnje stanice posveti istoj temi, onda nova pozicija spomenika može imati smisla. Pozitivan rezultat nove pozicije je da sada ostaje očuvana vizura prema glavnom ulazu objekta iz Nemanjine ulice, ali je time spomenik postao jedini asimetrični objekat u prostoru.
Garaža za 220 mesta
Kao važna prateća funkcija planirana je garaža budućeg objekta kulture, sa oko 220 mesta na dve podzemne etaže. Buduća funkcija odrediće i potrebe rekonstrukcije, ali se ostavlja mogućnost dogradnje novih kvadrata za potrebe javnog kompleksa. Treba istaći da je prenamena i rekonstrukcija istorijskog zdanja nekadašnje železničke stanice jedan je od najvažnijih preduslova za novi koncept Savskog trga.
Kad ste već ovde…
Ovde je mnogo toga izmenjeno u odnosu na prvonagrađeno rešenje