Linija dugačka 170km biće dom za više od milion ljudi; foto: NEOM
Svetski projekti

NEOM je linijski grad dužine 170 kilometara bez vozila i saobraćajnica

U Saudijskoj Arabiji niče futuristička metropola NEOM čija će izgradnja koštati 500 milijardi dolara.

Najavljen još 2017. godine od strane saudijskog prestolonaslednika Muhamed bin Salamana u sklopu inicijative Saudi Vision 2030, koja za cilj ima smanjenje zavisnosti saudijske privrede od proizvodnje i prodaje nafte, projekat NEOM predstavlja jedan od najvećih poduhvata današnjice.

Na severozapadu Saudijske Arabije, nedaleko od egipatskog Šarm El-Šeika, počela je izgradnja futurističke metropole, koja će se oslanjati u potpunosti na obnovljive izvore energije, prvenstveno vetra i sunca.

NEOM će se sastojati od tri dominantne oblasti – Trojena, OxagonThe Line.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Trojena – planinski centar; foto: NEOM

Sa planiranom površinom od 48 km2, Oxagon će postati najveća plutajuća struktura na svetu.

Prema rečima Breta Smita, generalnog direktora projekta, Trojena obuhvata planinski centar nedaleko od Akapskog zaliva na nadmorskoj visini od 1.500 do 2.600 m i površini od preko 60 km2.

Za razliku od ostatka regiona, u ovoj oblasti je znatno hladnija klima, koja će turistima ponuditi skijanje i avanturističke sportove tokom cele godine, a poseban utisak ostavljaće veštačko jezero i tehnološko selo koje će se nalaziti u sklopu centra.

Završetak izgradnje prve etape projekta Trojena očekuje se do 2026. godine.

Oxagon je planiran kao lučki grad, koji bi ujedno bio industrijski, biznis i naučni centar na Crvenom moru; Foto: NEOM

Buduće svetsko čvorište

Oxagon, u osnovi zamišljen kao osmougao, predstavljaće lučki grad, koji bi ujedno bio industrijski, biznis i naučni centar na Crvenom moru. Sa svojom planiranom površinom od 48 km2, postaće najveća plutajuća struktura na svetu.

Pored visoko automatizovane luke, Oxagon bi svoju delatnost, uz maksimalno korišćenje veštačke inteligencije, bazirao najviše na proizvodnju hidrogena i razvoj modernih biolaboratorija, dok bi u svetu građevinarstva dominantno mesto zauzimala modularna gradnja.

Uz to, ako se uzme da oko 13% globalne trgovine prolazi kroz Suecki kanal, jasno je da će ovo mesto postati jedno od najvažnijih čvorišta sveta.

Celokupna infrastruktura, uključujući transport, komunalije, digitalna čvorišta i ostalu logistiku, biće pod zemljom.

Svakako, najzanimljivija oblast NEOM-a biće The Line – linijska urbana struktura dužine 170 kilometara koja povezuje Crveno more sa planinama i visoravnima severozapada države.

Ovaj, do sada neviđen pristup urbanizaciji, bio bi dom za više od milion ljudi, a očekuje se da prve stalne stanovnike linijski grad dobije do kraja 2024. godine.

Linearna struktura grada u potpunosti zamenjuje tradicionalni koncept urbanog života, te je tako grad planiran da bude bez vozila i saobraćajnica. Celokupna infrastruktura, uključujući transport, komunalije, digitalna čvorišta i ostalu logistiku, biće pod zemljom.

Superbrze podzemne železnice

Prateći trendove smanjenja emisije ugljen-dioksida u sklopu inicijative Saudi Vision 2030, cilj je da se klasični sistem transporta automobilima zameni javnim, podzemnim transportom velike brzine.

Umesto automobilima, prevoz bi se odvijao superbrzim podzemnim železnicama, čiji bi vozovi od jednog kraja grada do drugog stizali za 20 minuta, dok bi se iznad zemlje, duž linije formirale gradske četvrti unutar kojih bi se na 5 minuta hoda nalazila većina gradske infrastrukture potrebne za život budućih stanovnika grada.

Prema rečima generalnog direktora projekta, The Line će doneti 380.000 novih radnih mesta.

Težiće se da većina gradnje bude prefabrikovana kako bi se uštedelo na vremenu.

Ovaj milionski grad planiran je da bude iz tri nivoa: jednog nadzemnog, koji bi u potpunosti bio pešačka zona i dva podzemna – jedan za snadbevanje i održavanje grada, a drugi za javni prevoz između delova grada.

Očekuje se da više od trećine konstrukcija bude modularnog tipa, odnosno težiće se da većina gradnje bude prefabrikovana, kako bi se uštedelo na vremenu.

Kako tvrdi Nadmi Al-Nasr, izvršni direktor projekta, radovi na nicanju novog futurističkog grada ići će iz dva pravca – od krajeva prema sredini. Jasno je da je ovo višedecenijski projekat, te se ne može smatrati da je prethodnih godina urađen ni 1% od ukupnih radova.

Poprečni presek The Linea; foto: NEOM

Brojni problemi i kontroverze

Megaprojekat NEOM se od same njegove najave suočio sa brojnim problemima i kontroverzama: od kolapsa cena nafte u Saudijskoj Arabiji 2020. godine usled koronavirusa, pa do političke krize u ovoj zemlji kada su mnoge zapadne firme napustile projekat, te se špekulisalo da neće ni doći do njegove realizacije.

Ipak, projekat je nastavljen, a trenutno se izvode zemljani radovi na površinskom premeštanju tla.

Radovi na NEOM-u će ići iz dva pravca – od krajeva prema sredini; Foto: NEOM

Investicija od 500 milijardi dolara dovešće do mnogih revolucionarnih noviteta u oblasti gradnje i smart tehnologija.

Ako se uzme u obzir činjenica da Saudijska Arabija uvozi oko 80% hrane, a gotovo 50% vode dobija desalinizacijom, teško je poverovati da će regija NEOM biti u potpunosti samoodrživa. Ostaje da se vidi u kojoj meri će zamisao saudijskog princa biti realizovana.

Međutim, ono što je sigurno je da će investicija od 500 milijardi dolara dovesti do mnogih revolucionarnih noviteta u oblasti gradnje i smart tehnologija.

Takođe, saudijske vlasti tvrde da će NEOM imati određenu autonomiju pravosudnog i poreskog sistema u okviru kraljevine, što bi doprinelo privlačenju stranog kapitala u ovu zemlju.

Izabrali smo za vas…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *