Sanacija Paškog mosta uz primenu inovativnih metoda i materijala
Prepoznatljiv most na Jadranskom moru je u procesu sanacije uz istovremeno odvijanje saobraćaja što je, uz jake vetrove, još jedna specifičnost uslova rada.
Čuveni Paški most je remek-delo građevinarstva koje potpisuje inženjer Ilija Stojadinović po čijim ga je nacrtima građevinsko preduzeće Mostogradnja izvelo krajem 60-tih godina prošlog veka. U pitanju je lučni armirano-betonski most na Jadranskom moru kojim je ostrvo Pag spojeno s kopnom kod Ljubačkih vrata. Dužine je 301 metara, s tim da je centralni raspon luka 193,2 metara i visine 27,6 metara.
Pošto je most smešten u vrlo agresivnoj morskoj sredini kao i da je na stalnoj meti udara jakih vetrova, to je uticalo na razvoj korozije. Zbog toga je krajem prošle godine krenula sanacija mosta koja ima za cilj da sanira oštećenja uzrokovana korozijom ali i dotrajalošću betona, čelične konstrukcije, ležajeva, dilatacija i oporaca. Radove izvode konzorcijum Spegra inženjering d.o.o. i Spegra d.o.o. koji su za portal GZD pričali kako tačno teče proces vraćanja starog sjaja ovoj divnoj konstrukciji.
Radovi imaju za cilj da saniraju oštećenja uzrokovana korozijom ali i dotrajalošću betona.
Za početak, ispitivanjima je utvrđeno da je koncentracija hlorida u svim ispitanim armiranobetonskim elementima visoka. Rezultati merenja propusnih svojstava zaštitnog sloja betona pokazali su da ugrađeni beton pored visoke čvrstoće ima relativno veliku sposobnost apsorpcije, što pogoduje brzini prodora hlorida. Iz toga se moglo zaključiti kako materijal kojim je građen most Pag ima lošija svojstva u smislu trajnosti betona.
Radovi sanacije na luku mosta, peti luka mosta, naglavnim gredama i upornjacima se izvode uklanjanjem oštećenog betona hidrodinamičkim postupkom, sanacijom i antikorozivnom zaštitom armature, ugradnjom reparaturnog morta, injektiranjem pukotina kao i betoniranjem.
Takođe, izvode se radovi ispiranja betonskih površina vodom pod pritiskom, obnovom pasivne zaštite armature kao i nanošenjem trajnoelastičnog premaza. Ugrađuje se sistem korozionih senzora, referentnih elektroda i senzora temperature, čime se uspostavlja sistem monitoringa konstrukcije. Postojeće dilatacije se uklanjanju i ugrađuju se nove. Svi radovi na sanaciji se odvijaju uz istovremeno odvijanje saobraćaja što je, pored jakih vetrova, još jedna u nizu specifičnosti uslova rada.
Beton veće zatezne čvrstoće
Za sanaciju Paškog mosta koristi se mikroarmirani polimercementni sanacioni beton C 60/75. Mikroarmirani beton je vrsta betona kojem se u procesu proizvodnje betona, u procesu mešanja uz uobičajene sastojke betona dodaju i diskontinualna vlakna, velike čvrstoće na zatezanje. Mikroarmirani beton u odnosu na obični beton ima veću zateznu čvrstoću te time veću otpornost na pucanje, habanje, udare kao i dinamičko opterećenje.
Ukupno predviđeno trajanje sanacije mosta je osam meseci.
Kad ste već ovde…
most je otvoren 1980. a gradjen je od 1976.