Saint-Gobain u Godini Jubileja: Želimo da gradimo bolju i zdraviju sredinu za buduće generacije u Srbiji
Mirjana Lučić i Vladan Ilić, direktori poznate kompanije, govore o bogatoj istoriji poslovanja u našoj zemlji i o novim, inovativnim rešenjima u građevinarstvu.
Svečanim prijemom u Ambasadi Francuske kompanija Saint-Gobain obeležila je Godinu Jubileja.
Dugogodišnjim saradnicima i poslovnim partnerima direktori Mirjana Lučić i Vladan Ilić uručili su priznanja.
Pitali smo ih koje jubileje poslovanja u Srbiji obeležavaju, da li su inovativnost i svetski trendovi u fokusu i da li drže do tradicije.
Šta je najznačajnije obeležilo dugu tradiciju u svetu i Srbiji pitali smo Mirjanu Lučić.
ML: Naša kompanija je počela sa radom davne 1665. godine u Francuskoj, osnivanjem Kraljevske staklare od strane Luja XIV i otvaranjem fabrike u malom gradu Saint Gobain, po kome je Grupa i dobila naziv. Od tada do danas razvili smo poslovanje u 76 zemalja, i imamo promet preko 40 milijardi evra i 166.000 zaposlenih.
Važan deo strategije je inovativnost i neprestano ulažemo u istraživanje i razvoj. Na nivou Grupe smo 2019. godine imali projekat ,,Transform and Grow” i od tada smo svi mi Saint-Gobain. Više se ne delimo po aktivnostima ili brendovima Isover, Rigips i Weber, sada smo jedan tim.
Građevinski sektor poslednjih godina u Srbiji i Evropi beleži veliki rast i mi smo se potrudili da lokalno širimo našu organizacionu strukturu i ispratimo sve promene koje nas prate poslednjih godina.
Da li ste već pročitali?
Sa Vladanom Ilićem razgovarali smo o osnovnim stubovima poslovanja Grupe.
VL: Ako govorimo o stubovima društveno odgovornog poslovanja, Saint-Gobain Grupa je usmerena na smanjenje ekoloških i društvenih uticaja, pa su naše aktivnosti i rešenja u tom pravcu. Ovo su za nas prioritetna pitanja u strategiji Grupe i radimo detaljnu analizu svih očekivanja zainteresovanih strana.
Obaveze su zasnovane na našoj mapi, ruti puta i našem etičkom kodeksu, principima ponašanja i delovanja. Razvijanje i implementacija održivijih rešenja za stvaranje prijatnih mesta za život koja garantuju dobrobit pojedinaca i društva u celini su temelji naše misije.
Sve ove obaveze su u srcu našeg DNK i podeljene su na šest stubova kao što je etika, poštovanje angažovanja i različitosti zaposlenih, zdravlje i bezbednost u celokupnom lancu vrednosti, ali posvećenost klimatskim promenama, cirkularnoj ekonomiji i obnovljivi razvoj i rast, a sve to u sinergiji sa lokalnim upravama kroz zajedničke projekte.
Imate i jednu lepu vest kada su organizacione promenu u pitanju.
VL: Sa vašim čitaocima želim da podelim informaciju da na osnovu odluke Saint-Gobain Grupe imamo organizacionu promenu u klasteru kom pripada i naša kompanija u Srbiji.
Novi zamenik finansijskog direktora za klaster Istočne Evrope od 1. oktobra biće moja koleginica Mirjana Lučić, a na poziciji generalnog direktora u Srbiji ću biti ja.
Neizmerno sam ponosan na Mirjanu, koja će, potpuno zasluženo, nastaviti karijeru u Grupi u Češkoj i siguran sam da neće zaboraviti na nas u Srbiji.
Razvili smo poslovanje u 76 zemalja, i imamo promet preko 40 milijardi evra i 166.000 zaposlenih.
U prošlim decenija mnogo ste ulagali u inovativnost i održivo poslovanje. Da li sledite potrebe savremenog društva?
ML: Ako je reč o globalnom nivou, kompanija je fokusirana na smanjenje potrošnje prirodnih resursa, kao što je recikliranje stakla ili gipsa i njihove ponovne upotrebe u proizvodnji.
Godinama smo uključeni u Projekat ,,Razotkrivanja” Izvora Ugljenika – Carbon Disclosure Project, a radimo na smanjenju potrošnje energije i količine štetnih gasova koji stvaraju efekat stalene bašte.
Obavezali smo se da ćemo na nivou Grupe biti karbon-neutralni do 2050. godine i ponosni smo što imamo osnovan Carbon Fund, kojim finansiramo predloge zaposlenih kako da umanjimo emisiju CO2 u svakodnevnom poslovanju.
U Srbiji poslujete više od 25 godina i uradili ste 2 akvizicije koje ove godine slave jubileje uspešnog rada, ali i dva jubileja rada na tržištu Srbije. O kojim fabrikama je reč?
ML: Weber je postao deo međunarodne grupacije Saint-Gobain 1996. godine, a osnovan je 1902. godine.
Ove godine fabrika u Topoli obeležava 10 godina od akvizicije nekadašnje fabrike Karbon, a fabrika u Apatinu ove godine obeležava 15 godina od akvizicije nekadašnje fabrike Elba.
U ovom trenutku smo jedina kompanija u sektoru, na ovom području, koja ima dva proizvodna pogona. Trgovački ogranci, aktivnosti Rigips i Isover su započeli poslovanje na lokalnom tržištu 1996. i 2002. godine.
Šta su ciljevi u radu i kako ste se prilagodili potrebama sadašnjosti i novim trendovima?
ML: Naša želja je da postanemo lider na tržištu sa inovativnim rešenjima i uslugama zasnovanim na dobitnoj kombinaciji vrhunskog lokalnog znanja i međunarodnog iskustva.
U Srbiji imamo rešenja za fasade, lepkove za keramiku, fug mase, unutrašnje i fasadne boje, kao i proizvode za podove i svi naši proizvodi su ekološki zdravi. Mi primenjujemo filozofiju „misli globalno, deluj lokalno” i naši kupci prepoznaju benefite takvog načina poslovanja.
Osnovna karakteristika svih rešenja koja nudi Weber, jeste vrhunski kvalitet kao rezultat dugogodišnjeg iskustva na tržištu. Pre više od 100 godina urađene su fasade u Vojvodini materijalima kompanije Terranova koju je preuzeo Weber, a koje i danas postoje. U ovom trenutku niko od naših konkurenata ne može da se pohvali takvim podatkom.
Sva tri brenda Isover, Rigips i Weber su deo grupe i poslujete u celom svetu. Da li je prepoznatljivost brendova doprinela plasiranju proizvoda na tržište?
VL: Važna stavka u poslovanju je ,,brand awareness”, a mi imamo razvijenu snagu naših brendova i ponosni smo i oslonjamo se na ovu prednost.
Inženjeri, građevinci i arhitekte u Srbiji prate trendove, a investitori dobro znaju šta hoće. Svi oni godinama posećuju najvažnije evropske i svetske sajamske manifestacije iz domena građevinarstva koji ne mogu da prođu bez našeg prisustva.
Pošto živimo u eri digitalizacije i sve je dostupno, informacije brzo putuju, a kako napreduje nauka i tehnologija, tako napreduju i građevinski materijali i sistem gradnje. Uloga materijala je značajna, naročito u segmentima završnih radova koji su naša okosnica u poslovanju.
Inženjeri, građevinci i arhitekte u Srbiji prate trendove, a investitori dobro znaju šta hoće.
Prepoznati ste na tržištu kao društveno odgovorna kompanija. Uključili ste se u projekat Ekoopština koji se sprovodi u Srbiji. O kakvom projektu je reč i koje projekte još radite?
ML: U godini kada obeleževamo više jubileja ponosni smo na mnoge projekte među kojima je i Ekoopština. Sa zadovoljstvom je kompanija Saint-Gobain ušla u ovako značajan projekat koji realizujemo sa Francuskim Institutom i Ambasadom. Iskreno, verujemo da će projekat održivog razvoja omogućiti da lokalne samouprave u svojim sredinama utiču na podizanje svesti kod stanovništva u delu energetske efikasnosti kao i vodnih resursa i upravljanje otpadom.
Poznato je da su materijali koje proizvodimo inovativna rešenja, energetski efikasna i adekvatna u očuvanju životne sredine, što je jedan od razloga zašto smo deo projekta Ekoopština, jer želimo da gradimo bolju i zdraviju sredinu za buduće generacije u Srbiji. Naš primarni fokus je da ulažemo u održivost, inovativne proizvode i pratimo sve faze njihovog životnog ciklusa, od razvoja do reciklaže. Sve ovo je i deo ciljeva projekta Ekoopština.
Kao primer dobre prakse koje smo realizovali na lokalnom tržištu je projekat prečišćavanja otpadnih voda iz fabrika i podrška brojnim udruženjima koja imaju za cilj očuvanje životne sredine i održivu gradnju, kao što je Savet Zelene Gradnje Srbije. Kontinuirano radimo i na smanjenju količine otpada kroz reciklažu. Planiramo ugradnju solarnih panela u fabrici u Topoli i Apatinu.
Koje bi ste inovativne materijale i sisteme izvojili i zašto?
VL: Integrisana rešenja za renoviranje javnih i privatnih zgrada, laka gradnja i dekarbonizacija građevinarstva i industrije su razvijene kroz kontinuirani proces inovacija i obezbeđuju održivost i performanse. Grupa ima više od 40 istraživačkih centara za inovacije u svetu.
Posvećeni smo ovom segmentu iz razloga ,,diferencijacije” u odnosu na konkurenciju na tržištu. Moto Grupe ,,Making the World a Better Home“ jasno opisuje svrhu našeg poslovanja, a mi smo se obavezali da ćemo na nivou Grupe biti karbon-neutralni do 2050 godine.
U poslednje dve godine tržište građevinskog materijala je turbuletno. Kako vi savladavate prepreke i da li inovativni materijali pomažu u prevazilaženju ove situacije?
VL: Tačno je da je tržište građevinskog materijala turbulentno iz mnogo razloga, među kojima je nabavka sirovina, energenata, ljudskih resursa, a sve usled velikih geopolitičkih promena.
Inovativni materijali uvek pomažu u prevazilaženju postojećih prepreka i daljeg razvoja, jer je to pravac ka boljim rešenjima, performansama, ali i uštedi resursa, naročito vremena. Inovacije prate trendove i potrebe tržišta, kao i pojedinca.
Da li trend suve gradnje ima svoje prednosti?
VL: Reč je o sistemu gradnje koji unapređuje zaštitu životne sredine, osećaj ugodnosti boravka u prostoru, estetsku komponentu, energetsku efekasnost, akustične performance prostora, lakšu i bržu ugradnju, dugotrajnost, mogućnost rada u svim vremenskim uslovima, značajno olakšavanje konstrukcije, uštede i još mnogo toga. Definitivno su to materijali budućnosti!
Obavezali smo se da ćemo na nivou Grupe biti karbon-neutralni do 2050. godine.
Vaša kompanija mnogo ulaže u zaposlene. Koje aktivnosti realizujete?
ML: Za Saint-Gobain je bitan svaki član tima i iz tog razloga poslednjih godina kao Grupa sa ponosom nosimo titulu Global Top Employer. Podržavamo profesionalni razvoj svakog pojedinca u skladu sa potrebama kompanije i ličnim afinitetima. Realizujemo obuke koje imaju za cilj širenje znanja na međunarodnom nivou i razvoj veština, kao i lokalno kroz Saint-Gobain akademiju gde se stiče tehničko znanje, team building-e, motivaciju i razvoj karijere zaposlenih.
Kičmeni stub poslovanja čine zaposleni, a poslednjih godina mnogo smo radili na tome, počevši od formiranja HR odeljenja, internih promovisanja članova timova, dodatnih benefita kao što je privatno zdravstveno osigiranje i korekcije zarada. Nama je važno da imamo dobro postavljenu HR strategiju za godine pred nama.
Do sada smo realizovali više od 5.000 vodećih, najznačajnijih i najvećih projekata u državi.
Tokom decenija rada u Srbiji realizovali ste mnoge značajne referentne projekte. Da li možete neke da izdvojite?
VI: Do sada smo realizovali više od 5.000 vodećih, najznačajnijih i najvećih projekata u državi. Među njima su idividualni poput stambenih jedinica, lokala, ugostiteljskih objekata, ordinacija, objekata od posebnog značaja, pod zaštitom države, obrazovni, objekti spektakla, kulturni, komercijalni.
Nije moguće izdvojiti najznačajnije, jer su nam svi projekti podjednako bitni. Neki od njih su zahtevniji zbog veličine, drugi zbog vrednosti, treći zbog posebnih potreba za alternativnim rešenjima ili zbog posebnih vizuelnih zahteva, kao i zbog drugačijih funkcionalnih potreba. Ima mnogo kriterijuma na osnovu kojih može da se okarakteriše pozicija najznačajnijih.
Naši timovi u celosti rade na realizaciji projekata i postoji i subjektivan faktor i afinitet koji objekat je kome nadragoceniji odnosno najznačajniji.
Šta možemo da očekujemo od Saint-Gobain-a u narednom periodu?
ML: Naša strategija je da nastavimo sa snažnim rastom u ovom regionu. Tokom narednog perioda više ćemo investirati u proizvodne kapacitete, automatizaciju proizvodnih linija i širiti asortiman proizvoda.
Skoro svi naši proizvodi su Made in Serbia, a naš cilj u budućnosti je povećanje tržišnog učešća i intezivno radimo na tome.