Petsto građevinskih radnika danonoćno radi na rekonstrukciji najprometnijeg mosta u zemlji kako bi mu povratili stari sjaj. Prema njihovim rečima, Gazela je toliko trošna da je trenutna rekonstrukcija izazov kao i sama izgradnja davne 1970. godine.
Trenutno je glavni zadatak armije radnika ispravljanje „trbuha“ mosta, koji se zbog preopterećenosti ulegao po sredini. Dnevno preko Gazele pređe čak 160.000 vozila, iako je projektom predviđeno da most maksimalno optereti svega 40.000 vozila.
– Koliko je sanacija bila hitna uvideli smo tek kada smo „otvorili“ most. Kao posao zubara, spolja primetite tek manji karijes, ali kada otvorite zub, uvidite koliko posla vas čeka, odnosno koliko je trošan. Naravno, ne sme se zaboraviti da je reč o najprometnijem mostu u glavnom gradu, gde je frekvencija vozila četiri puta veća od planirane. Zato je naše iznenađenje negde očekivano, kao i to što je most dobio „trbuh“, odnosno malo se ulegao na sredini – kaže Slobodan Vuković, odgovorni rukovodilac radova na mostu Gazela.
On dodaje da je trenutno jedan od najvažnijih zadataka radnika ojačanje za odizanje čelične konstrukcije.
– Trenutno na delu ispod mosta sa obe strane izvodimo radove na odizanju od nekoliko centimetara. Radovi za ovaj deo projekta su u završnoj fazi. Kada se to završi, most se ostavlja da „odmori“ u tom položaju čak 5-6 meseci. Iako je most rađen pre 40 godina, ne postoji dokumentacija o izvedenom stanju projekta, koja bi nam ukazala na način održavanja, što nam dodatno otežava rekonstrukciju – kaže Vuković, i dodaje da se uprkos radovima saobraćaj na mostu odvija normalno.
Vuković dodaje da je u toku i „revitalizacija saobraćajnog profila“ odnosno izrada hidroizolacije, sanacija gornje površine kolovozne ploče, montaža slivnika i ivičnjaka, ugradnja čelične ograde na zaštitnoj traci…
– U toku su radovi u krajnjoj desnoj i srednjoj traci u smeru prema Nišu. Od 15. marta, kada je rekonstrukcija započeta, skinuli smo sav oštećeni asfalt, kao i 80 odsto planirane hidroizolacije i 20 odsto oštećenih sigurnosnih barijera. Nakon toga, od ponedeljka nas čeka uklanjanje i zamena dilatacije, odnosno „češljeva“ na mostu. Mnogo je novca uloženo, očekivanja kako sugrađana tako i nadležnih su velika, pa svi radimo punom parom, kako bi u dogovorenom roku oživeli most – ističe Vuković.
Ekološka drenaža
Gotovo sav materijal za rekonstrukciju Gazele nabavlja se iz inostranstva, a sanacijom mosta predviđeni su i pojedini noviteti. Gazela će tako biti prvi most u Srbiji sa slivnicima po evropskim standardima.
– Reč je o ekološkoj drenaži. To znači da voda sa mosta neće više padati direktno već ćemo je skupljati u jednu cev i odvoditi ili u kanalizaciju ili u sistem prečišćavanja. Ovo je odavno praksa svuda u Evropi i bilo je krajnje vreme da se primeni i u našem građevinarstvu – rekao je rukovodilac radova Slobodan Vuković.
Na vraćanju mosta u život posla ima na pretek, pa zaposleni rade u dve smene od po 11 sati. Jedna grupa radnika radi od 6 do 17 časova, a druga od 14 do 1. Ipak, radnici se ne žale. Kako kaže Dragiša Lazić (60), najbitnije je da plata stiže na vreme, kao i da su radnicima obezbeđena dva obroka i prevoz.
– Dugo sam u ovom poslu, radio sam na mnogim mostovima. Posao je težak i mukotrpan, ali trudimo se, bitno je da se radi! Što se nas tiče, daćemo sve od sebe da radovi budu završeni na vreme – kaže ovaj radnik.
Brojke
- 8 meseci trajaće rekonstrukcija Gazele
- 41 godinu star je najprometniji most u prestonici
- 500 građevinskih radnika radi na rekonstrukciji
- 40.000 je optimalan broj vozila za Gazelu
- 160.000 vozila pređe u toku jednog dana preko Gazele
Ajde zavrsite je vec jednom! Sta bi se u Beogradu dogodilo kada bi ga strefio onaj zemljotres ko u Japanu? Pa mi bi stali zauvek!