BAB 2019 održan je u rekonstruisanom Bioskopu Balkan
Aktuelno

Regionalizam u centru pažnje – BAB 2019

„Najgori neprijatelj moderne arhitektura je ideja da se prostor posmatra samo sa stanovišta ekonomskih i tehničkih potreba, nezavisno od mesta“ – Kenet Frempton.

Balkansko Arhitektonsko Bijenale (BAB) je platforma kritičkog promišljanja savremene arhitekture i dizajna, nastalih u okolnostima odsustva jakih institucionalnih okvira, ograničenosti materijalnih resursa, tehničke i akterske podnormiranosti. Vrednost Bijenala kao takvog ogleda se u činjenici da, umesto pukog prikazivanja kvalitetne arhitektonske produkcije, kroz seriju različitih analiza (naučnu konferenciju, međunarodnu izložbu i stručna predavanja) istražuje fenomen kritičkog regionalizma na Balkanu.

Kroz refleksivnost i sučeljavanje različitih razmera (dizajna, arhitekture, urbanizma) Balkansko Arhitektonsko Bijenale, četvrto po redu, imalo je za cilj da prepozna i dekodira obrasce kritičkog regionalizma kao decentralizovanog oblika kulturnog otpora. Pod krovnom temom Dekodiranje Balkana, na izložbi je svoje projekte prikazalo preko 200 referentnih autora i autorskih timova, iz 10 balkanskih zemalja. “Trudimo se da okupljanjem arhitekata i dizajnera iz regiona napravimo što je moguće bolji upliv u svetska dešavanja i razmenimo iskustva, jer nas muče slični problemi” – ističe Nebojša Glišić, kurator izložbe. U prikazanim radovima jasno se podcrtava linija ambivalentnosti internacionalnih i lokalnih uticaja, trendova i autorskog pečata.

Trudimo se da okupljanjem arhitekata i dizajnera iz regiona napravimo što je moguće bolji upliv u svetska dešavanja i razmenimo iskustva, jer nas muče slični problemi.

Podržano od strane Fondacije Saša Marčeta, ovogodišnje Bijenale održano je u prostoru Bioskopa Balkan. U periodu od 14. do 21. novembra, mogao se videti presek skorašnjih arhitektonskih ostvarenja i najnovijih idejnih rešenja. Novitet četvrtog BAB-a bilo je uvođenje institucije zemlje-domaćina. U punom obimu i snazi, međunarodnoj publici Crna Gora je prikazala kranje domete sopstvenih arhitektonskih dometa. Održavanje stručnih predavanja i diskusija pomerilo je fokus i karakter događaja sa naučno-izložbenog na diskurzivni, a kroz uspostavljanje internacionalnog dijaloga unutar projektantskih praksi.

Arhitektura u kontekstu – Decoding Montenegro

Suprotno idealima internacionalnog modernizma, po izboru dr Sonje Radović Jelovac, a u saradnji Ministarstva kulture Republike Crne Gore i Saveza Arhitekata Crne Gore, Decoding Montenegro je nadahnuti i sveobuhvatni prikaz recentne savremene arhitektonske produkcije na teritoriji tradicijom i krajolikom bogate mediteranske zemlje. Selekcija radova vršena je po kriterijumu autentičnosti i uklopljenosti arhitektonske intervencije u urbani ili prirodni krajolik, te uspostavljanja kontinuiteta savremene arhitektonske misli.

Predstavilo se oko 30 autora i autorskih timova, sa više od 50 projekata, enterijera i realizacija – izloženih kao zasebna prostorno-tematska celina. Krunu prezentacije Republike Crne Gore činio je dokumentarni film Decoding Montenegro. U formi kratkih razgovora, 10 ostvarenih autora govorilo je o 10 autentičnih projekata. Autori su pružili odgovore na suštinska pitanja pozicije crnogorskog nacionalnog identiteta u post-tradicionalnom kontekstu globalnog društva.

U posebnom, revijalnom delu, prikazani su projekti javne namene – objekti društvenog standarda i rekonstrukcije javnih gradskih prostora, na primer, projekat MIKRO. Prateći program činila su predavanja koja se bave institucionalno-strukovnom saradnjom. Dobar primer uspešne saradnje svakako su Skijališta Crne Gore, kao i paviljon Crne Gore za EXPO 2020.

Sonja Radović Jelovac

Nagrade Bijenala

Na čelu sa dr Sonjom Radović Jelovac (Studio Synthesis) i Nikolom Novakovićem (Enforma) stručni žiri dodelio je nagrade u pet projektnih kategorija. To su: arhitektura, urbani dizajn, nerealizovani projekti, dizajn enterijera i dizajn nameštaja. Žiriranje radova vršeno je po sistemu bodovnog glasanja.

U kategoriji „arhitektura“, Grad Prix dodeljen je AIM Studiju za objekat Centra mesne zajednice u Gošićima (MNE). Druga nagrada dodeljena je Branislavu Mitroviću, Siniši Tataloviću i Ognjenu Krašni za Hotel Kamenovo (MNE), a treću nagradu osvojio je zagrebački biro Dva Arhitekta za projekat Vinarije Galić (CRO).

Centar mesne zajednice u Gošićima; Foto: Relja Ivanić

U kategoriji „urbani dizajn“, Grand Prix dodeljen je studiju SKROZ za projekat Kokošvaroš (CRO). Druga nagrada dodeljena je slovenačkom ENOTA studiju za projekat Koper Central Park (SLO), a treću nagradu osvojio je rumunski VALLUM za projekat Salt Road (RO).

Kokošvaroš, SKROZ

U kategoriji „nerealizovani projekti“, Grand Prix dodeljen je zagrebačkom ofisu SODAarhitekti za projekat MIR (CRO). Drugu nagradu osvojio je MVA za projekat re-GENERATOR (CRO), a treću nagradu osvojio je rumunski STUDIOARCA za projekat Bohemian Retreat (RO).

MIR, SODAarhitekti

U kategoriji „dizajn enterijera“, Grand Prix dodeljen je Aleksandru Gušiću za Adaptaciju izložbenog prostora Narodnog Muzeja u Smederevskoj Palanci. Druga nagrada dodeljena je studiju PUJO.RS za projekat Beyond The Luxury, dok je treća nagrada dodeljena Mileni Kordić i Vanji Otašević za enterijer Poliklinike dr Zejnilov.

Nakon 30 godina renoviran Narodni muzej u Smederevskoj Palanci. Foto: Relja Ivanić

U kategoriji „dizajn nameštaja“, Grand Prix dodeljen je Ireni Kilibardi (Dsignedby) za produkt Kitch’T (SRB). Drugu nagradu osvojili su 3LHD & Grupa za proizvode Shtef Shelf i Umomoku (CRO), a treću nagradu podelili su SODAarhitekti za Mobile E-bike (CRO) i Uroš Janković za lampu Satellite (SRB). Specijalnu nagradu osvojio je Digital Design Center iz Novog Sada za doprinos u istraživanju na polju parametrijskog dizajna i digitalne prefabrikacije.

Refleksivna praksa

Prepušteni sebi, arhitekte su sve češće primorane da uče iz vlastitog iskustva i grešaka. Da bi opstali, arhitekti moraju kontinuirano razmatrati i prilagođavati uloge, stavove i vrednosti u odnosima koje grade sa klijentima i korisnicima. Paneli Nova konkorda i Arena investicija u arhitekturi imali su sa cilj preispitivanja odnosa arhitekture i drugih struka, arhitekata i drugih aktera.

Cilj panel diskusije Nove konkorda bila je da kroz razgovor istaknutih predstavnika struke razmotri različite autorske pristupe u rešavanju učestalih projektantskih problema s kojima se arhitekte u Srbiji, i na Balkanu, u svojoj praksi svakodnevno susreću. Kroz sučeljavanje različitih razmera (cross-scale) panel diskusija je težila iznalaženju zajedničkih imenitelja kreativnog i kritičkog autorskog delovanja na balkanskom geografskom području. Uvodničar panela bio je dr Haris Piplaš, sa ciriškog ETH.

Arena investicija u arhitekturi, s druge strane, razmatrala je odnos između arhitekture i ekonomije, autonomnosti i tržišta, lokalnih potreba i međunarodnog kapitala. Uvodno predavanje održao je Saša Želić, jedan od direktora i partnera kompanije GENSLER. Saša je govorio o mega-projektima na kojima je učestvovao kao jedan od vodećih projektanata.

Kad ste već ovde…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *