Unutrašnjost pogona Mobeco u Novoj Pazovi; Foto: Put inženjering
Izdvojeno, Konstrukcije

Cela zgrada za nedelju dana! Novi pogon za prefabrikaciju u Pazovi drastično ubrzava izvođenje

Robotizovane mašine prave nedeljno 600 kvadrata duplih zidova i duplo više omnia tavanica, a njima se upravlja pomoću samo jednog kompjuterskog programa u realnom vremenu.

Nedostatak radne snage? Kratki rokovi? Loš završni kvalitet? Sve ove probleme rešava prefabrikovana gradnja kojom se drastično skraćuje vreme izgradnje, dok se potreba za radnicima na gradilištu svodi na minimum.

Zbog toga raduje informacija da je u Novoj Pazovi krajem prošle godine počeo sa radom nov, moderan pogon po imenu Mobeco, namenjen za proizvodnju prefabrikovanih betonskih elemenata.

Pogon kompanije Put inženjering je visoko automatizovan, opremljen je savremenijom tehnologijom, što znači da većinu posla obavljaju mašine, odnosno roboti.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Elementi koji se proizvode u pogonu u Novoj Pazovi su dupli zidovi i omnia tavanice.

Kako za Gradnju objašnjavaju iz Put inženjeringa, elementi koji se proizvode u njihovom novom pogonu su dupli zidovi i omnia tavanice.

Dupli zidovi su prefabrikovani betonski elementi koji se sastoje od dva betonska platna međusobno povezana rešetkastim nosačima (binorima), a prostor između dva platna se na gradilištu zaliva betonom.

Ističu da je preciznost gotovog proizvoda jako velika, te su odstupanja od projektovanih dimenzija 2–3 mm, dok su debljine zidova koje mogu da proizvedu u pogonu 20, 25, 30, 35 i 40 cm.

Pored duplih zidova, u pogonu Mobeco se proizvode i omnia ploče i montažne betonske stepenice i to su elementi koji se primenjuju u sistemu polumontažne gradnje, navode iz kompanije osnovane 1992. godine.

Proizvodnja duplih zidova; Foto: Put inženjering

Osnovne prednosti polumontažnog sistema gradnje

Među osnovnim prednostima polumontažnog sistema gradnje u odnosu na klasičnu monolitnu gradnju, ako gledamo konstrukciju kao konačan proizvod, izdvajaju se brzina i preciznost izvođenja – vreme izgradnje.

Takođe, obim naknadnih radova je u značajnoj meri smanjen, te je količina radova na gradilištu svedena na minimum, budući da konstrukcija ima i već ugrađene elemente za razvod instalacija i ostavljene otvore.

Prednost je i to što su površine zidova jako glatke, te nije potrebno malterisanje, a što se tiče završne obrade površina – moguće su boje i teksture po želji. Na kraju, ističu iz Put inženjeringa, prednost polumontažnog sistema gradnje svakako je i cena.

Proizvodnja omnia tavanica; Foto: Put inženjering

Elementi se samo slažu, nema postavljanja oplata, značajno je manje skela, gradilište je mnogo čistije, a potreban broj radnika je neuporedivo manji.

„Ono što je bitna razlika na početku, to je da je proces projektovanja je drugačiji što se redosleda tiče, potrebno je praktično odraditi kompletan projekat za izvođenje i sve projekte instalacija pre početka proizvodnje elemenata“, navode iz kompanije.

Podrazumeva se, dodaju, da se izrađuje 3D model objekta sa svim instalacijama, pa je samim tim moguće sagledati celu konstrukciju, otkriti ili predvideti eventualne greške i na vreme ih otkloniti.

„Što se tiče izvođenja tiče, brzina je neuporedivo veća, elementi se samo slažu, nema postavljanja oplata, značajno je manje skela, gradilište je mnogo čistije, a potreban broj radnika je neuporedivo manji. Na kraju, dobija se konstrukcija sa garantovanim i ujednačenim kvalitetom i visokim kvalitetom završne obrade“, kažu naši sagovornici.

Od pripreme...
Od pripreme...
.... do realizacije; Foto: Put inženjering
.... do realizacije; Foto: Put inženjering

Nema više „klasičnog crteža na papiru“

Kako ističu iz Put inženjeringa, digitalizacija im je omogućila da se organizacija kompletne proizvodnje i upravljanje mašinama obavlja pomoću samo jednog kompjuterskog programa u realnom vremenu.

„Digitalizacija podrazumeva da se za projektovanje koriste specijalizovani BIM alati, podaci se u digitalnom formatu šalju robotizovanim mašinama, nema više ‘klasičnog crteža na papiru’“, navode iz kompanije.

Digitalizovanje podataka, dodaju, pruža apsolutnu tačnost i preciznost, a robotizovan deo pogona uklanja mogućnost „ljudske greške“ i pruža zavidnu brzinu rada.

Pored svega, umreženi softveri obezbeđuju laku manipulaciju elementima, totalnu kontrolu nad fabrikom, praćenje proizvodnje i jasan uvid stanja u svakom trenutku.

Ugradnja duplih zidova; Foto: Put inženjering

U proseku, u novom pogonu dnevno mogu da naprave ceo sprat stambenog objekta osnove od 600 metara kvadratnih.

Što se tiče rezultata ostvarenih u praksi, maksimalni proizvodni kapacitet pogona je 600 m² duplih zidova i 1.200 m² omnia tavanica.

Praktično, to znači da u proseku dnevno mogu da naprave ceo sprat stambenog objekta osnove od 600 metara kvadratnih, odnosno da za nedelju dana izrade elemente za zgradu od 4.000 kvadrata.

Trenutno rade na dve trećine proizvodnog kapaciteta, a s obzirom da su još uvek u prvoj godini proizvodnje, iz kompanije navode da su veoma zadovoljni rezultatima.

Bez ograničenja u pogledu geometrije

Budući da imaju veliko iskustvo sa prefabrikovanim konstrukcijama i ističući da je deficit radne snage u stalnom porastu, iz Put inženjeringa kažu da će prefabrikovana gradnja u budućnosti biti sve više zastupljena, te da očekuju širenje ovakvog sistema gradnje u svakom smislu.

„Primena duplih zidova je veoma široka, s obzirom da konstruktivni sistemi imaju iste karakteristike kao monolitne betonske konstrukcije. Dupli zidovi primenjuju se za izgradnju stambenih objekata, poslovnih i industrijskih zgrada, hotela, poljoprivrednih objekata, za vodootporne građevinske objekte. Praktično ne postoje ograničenja u primeni“, navode iz kompanije i dodaju:

“Primena duplih zidova specifična je i po tome što dozvoljava veliku fleksibilnost u projektovanju, ne postoje ograničenja u pogledu geometrije i sve se radi po želji i meri investitora, a finalni proizvod toliko precizan i postignuta je vrlo lepa završna obrada“.

Ne postoje ograničenja u pogledu geometrije i sve se radi po želji i meri investitora; Vizuelizacija: Put inženjering

U planu je kupovina i instalacija pametnih kamera za kontrolu elemenata, robota za postavljanje oplata i implementacija dodatnih softvera za praćenje svih procesa.

Što se tiče budućnosti same kompanije, saznajemo da je u planu nastavak razvojakoji, kako ističu, u današnje vreme kada svakim danom sve više napreduje primena AInema granice.

„Konstantno radimo na uvođenju što većeg stepena automatizacije u samom pogonu. U planu nam je kupovina i instalacija pametnih kamera za kontrolu elemenata, robota za postavljanje oplata i implementacija dodatnih softvera za praćenje svih procesa, od projektovanja, preko proizvodnje, transporta i na kraju ugradnje“, kažu iz Put inženjeringa.

Naredni korak je, dodaju na kraju, svakako proširenje asortimana, te je za sledeću godinu u planu proizvodnja termo zidova, za koje najviše dobijaju upite.

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *