Površinski zaptivač koji koristi nanotehnologiju da bi beton duže trajao
Američki naučnici stvorili su rastvor na bazi vode koji sadrži nanočestice koje pomažu u zgušnjavanju unutrašnje mikrostrukture betona.
Iako se već uveliko govori o različitim jačim oblicima betona, jedan od ključnih načina da se vek betona produži jeste da u startu sprečimo da voda uđe u njega. Ovaj novi površinski zaptivač bi tu mogao biti od pomoći, jer navodno čini postojeći beton 75 posto vodoodbojnijim.
Beton možda izgleda kao čvrst, nepropusan materijal, ali njegova porozna struktura dozvoljava malim količinama vode da uđe unutra. U zimskim klimatskim uslovima, kada se ta voda potom zamrzne, stvaraju se prsline u betonu kako se led širi. Beton se može dalje razgraditi korozivnom solju za put koja se unosi zajedno sa vodom.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Ovako izgleda testiranje betona na Međunarodnoj svemirskoj stanici
- Nova (sjajna) tehnika za otkrivanje mikroprslina u betonu
Potraga za efikasnijom alternativom
Hemikalije za površinsko zaptivanje se često primenjuju na betonu kako bi se to sprečilo, ali one obično deluju samo u ograničenoj meri.
U potrazi za efikasnijom alternativom, naučnici sa Vašingtonskog državnog univerziteta u SAD kreirali su rastvor na bazi vode koji sadrži nanočestice grafenskog oksida i montmorilonit nanogline – taj rastvor je dodat komercijalnom zaptivaču za beton na bazi kalijum-metil-silikonata, piše portal New Atlas.
Kada je ovaj poboljšani zaptivač nanešen na uzorke betona, ustanovljeno je da zgušnjava njihovu unutrašnju mikrostrukturu. Kao rezultat toga, ispostavilo se da su oni 75 posto vodoodbojniji od kontrolnih uzoraka koji su tretirani običnim zaptivačem i 44 posto otporniji na oštećenja koja prouzrokuje so.
Planovi predviđaju da se tehnologija testira na putevima u naredne dve godine, kako bi se videlo kako podnosi habanje u saobraćaju, loše vremenske prilike i druge faktore.
Poboljšani zaptivač je takođe sprečio da vodena para i drugi potencijalno destruktivni gasovi prođu u beton. I kao dodatni bonus, zaptivač se može naneti na sveže izliveni beton kako bi brzo i temeljno očvrsnuo.
Aktuelni planovi predviđaju da se tehnologija testira na putevima u naredne dve godine, kako bi se videlo kako podnosi habanje u saobraćaju, loše vremenske prilike i druge faktore.
Rad o ovom istraživanju, koje vodi prof. Ksianming Ši, nedavno je objavljen u časopisu Journal of Materials in Civil Engineering.