Parazit na padinama Fruške gore
Predstavljamo vam projekat porodične kuće nadomak Novog Sada po projektu Miloša Kovačevića.
Naselje Čardak u Sremskoj Kamenici jedan je od onih sve popularnijih i prestižnijih „Beverli hilova“ na obroncima Fruške gore za porodično stanovanje. Sa dobrom konfiguracijom, osunčanošću padine, konekcijom sa gradom i, nažalost, potiskivanjem spoznaje za sve većom potrebom za obnovom infrastrukture usled novogradnje. To će se poslednje desiti.
Projektovanje na strmoj padini obrasloj u šikaru daje specifičan osećaj izazova, prilike, delom i nesigurnosti koja se uz pomoć geodetskih podloga, CAD crteža i 3D modela ublažava ali ne nestaje sve do samog završetka objekta.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Objekat se poput crva-parazita prislonio što manje primetno na tlo kako bi izvukao najbolje iz konfiguracije placa i okoline.
Radi se o objedinjavanju osnova i vertikalne podele objekta iz koje proizilazi kvalitetno rešavanje komunikacija, platoa, vizura, osunčanosti i često u startu zanemarene konstrukcije. Bazično smo rekli da postoji ulica na koju se priključuje i ideja o zaravnjenom dvorištu-platou-trgu na koji se stiže.
Mislim da je iz koncepta i pogođene pozicije tog dvorišta proizašao najveći kvalitet ovog objekta. On se poput crva-parazita prislonio što manje primetno na tlo kako bi izvukao najbolje iz konfiguracije placa i okoline.
Tavan je u prizemlju, deca su na prvom spratu, a dnevni boravak sa roditeljskim delom, dvorištem i bazenom je na drugom spratu.
Topografija je uslovila i inverziju tradicionalnog vertikalnog rangiranja prostora u kući. Tavan je u prizemlju, deca su na prvom spratu, a dnevni boravak sa roditeljskim delom, dvorištem i bazenom je na drugom spratu.
Objekat ima zaseban spoljnji ulaz na svakom spratu te smo hteli i iz ovog razloga, a i zbog već pomenute inverzije podele prostora da jasno naglasimo glavni ulaz u kuću. To nam je dalo retku priliku da napravimo lebdeći trem i momenat ulaza sa nesvakidašnjom vizurom.
Brdo preko puta je slika za ram i kadriranje ka ulici iz mirnijih roditeljskih i dečijih odaja sa terasama, gde pokušavamo da uvučemo korisnika u tu dragocenu sivu zonu spolja-iznutra.
Obično gost gleda u kuću kada joj prilazi, ovde se otvorila prilika za mali vizuelni spektakl ka brdu Popovica. To isto brdo preko puta je slika za ram i kadriranje ka ulici iz mirnijih roditeljskih i dečijih odaja sa terasama, gde pokušavamo da uvučemo korisnika u tu dragocenu sivu zonu spolja-iznutra.
Isti princip je primenjen i na dnevni boravak sa pogledom ka gradu i ka šumi iznad dvorišta, što je bilo lako kada je vizura sa kote platoa i dnevnog boravka pogođena na pravi način.
Dvorišna fasada obložena travertin kamenom
Probali smo rešavanjem partera i naglašenom uličnom kapijom da uvedemo minimum reda i forme u okoliš i tako donekle urbanistički očistimo te vremenom nasumično naslagane slojeve u prostoru jednog poluplaniranog vikend naselja koje prelazi neplanirano u urbaniju zonu za porodično stanovanje.
Kuća je obložena najkonvencionalnijom demit fasadom sa detaljem vertikalnih brisoleja koji se provlače kroz ceo objekat, osim na dvorišnoj fasadi okrenutoj platou koja iz inverzije celog pristupa postaje najbitnija fasada platoa-trga na kojem se boravi i u koju se gleda i haptički se da osetiti. Zato je obložena travertin kamenom.
Postoji momenat iznenađenja kada se posetilac konačno popne na vrh i ušeta na taj skriveni prostor platoa-trga.
Dalje nismo prišli dizajnu unutrašnjih prostora. Iako smo imali odličnu saradnju sa investitorom ostaje žal sa naše strane što projektovani enterijer kao deo celine nije mogao da se sprovede u delo iz objektivnih razloga. Ako ništa drugo, uradili smo letnju kuhinju na platou kao omaž Niemeyerovoj kući Canoas.
Postoji momenat iznenađenja kada se posetilac konačno popne na vrh i ušeta na taj skriveni prostor platoa-trga.
“Treba da postignete balans između onoga što ljudi prepoznaju i iznenađenja, i da obezbedite niz prepoznatljivih iskustava koja se, na način na koji ih percipiramo, pojavljuju jedno za drugim i komuniciraju stvarno uzbuđenje o životu unutar zgrade. Pojmovi pristupa, dužine, prostora i kontrastnih emocionalnih iskustava su fundamentalni u mojim očima i prirodno me teraju da razmišljam o muzici.” – Christian de Portzamparc, dobitnik Pritzkerove nagrade 1994. godine.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Faktografija
Porodična kuća
Čardak, Sremska Kamenica, Fruška gora
Miloš Kovačević (k2-kovačević konstrukcije)
Jovana Matović, dia, Miloš Kovačević, dig
Teodora Basta, dia (arhitektura), Sandra Ristić, dig (konstrukcija)
2024.
Miloš Martinović
Parazit u društvenom poretku u svakom slučaju