Podzemna tura: Zavirili smo unutar dve nove garaže u Novom Sadu koje uskoro očekuju prve automobile
Nakon hiljade izlivenih kubika betona, radovi na izgradnji garaža Modena i Banovina se polako privode kraju. Evo kako izgleda parking 14 metara ispod zemlje.
Odlazak automobilom u centar Novog Sada uskoro bi trebalo da bude mnogo manje stresan podvig jer se u skorije vreme očekuje otvaranje dve podzemne garaže i to na lokacijama koje su međusobno udaljene svega 150 metara.
Naime, garaža Modena smeštena je u istoimenoj ulici, pa kada jednom budete ovde parkirali, izaći ćete direktno kod Katerdale, odnosno u samom centru grada. Druga garaža takođe je smeštena u najužem gradskom jezgru odnosno kod kompleksa Banovine, sedišta Pokrajinske vlade, koju je projektovao arhitekta Dragiša Brašovan.
Ono što je zajedničko za ova dva projekta jeste da su u pitanju megaprojekti u koje je saliveno hiljade tona betona i armature pa je njihovo izvođenje na nekoliko desetina metara od zgrada gde ljudi žive i rade bio pravi izazov.
Srodni članci na portalu Gradnja:
- Garaža Banovina: 137 šipova, 12 bunara i 2 krana za novi podzemni parking
- 5.000 kubika betona za dijafragmu podzemne garaže Modena
Izgradnja garaže Modena privodi se kraju
Kao najveći izazov u izgradnji garaže Modena, domaćin naše podzemne ture Nebojša Đurić, odgovorni izvođač iz kompanije Inobačka, ističe da je to bilo osiguranje iskopa dubine čak 17 metara i razupiranje s obzirom na to da se garaža nalazi u samom centru i da je okružena zgradama.
Pomeranja tla i samog objekta je bilo što je ispraćeno tokom gradnje ali, kako ističe naš sagovornik, u granicama je dozvoljenog i očekivanog.
Podsetimo, preduzeće Javne garaže je finansijer celokupnog koncesionog posla, a osnivači tog preduzeća su austrijska kompanija Breiteneder Immobilien Parking (do jula su poslovali pod imenom Best in Parking) kao i novosadska firma Inobačka koja je projektovala ali i izvodi radove na garažama.
Završavaju se pristupne rampe, instalacije su postavljene na donjim nivoima, a uskoro se planira i betoniranje i drugog pešačkog izlaza iznad nivoa tla.
“Grubi radovi su pri kraju… Završavaju se pristupne rampe u dva nivoa, instalacije su postavljene na donjim nivoima, a uskoro se planira i betoniranje i drugog pešačkog izlaza iznad nivoa tla” – govori Đurić dok se stepenicama spuštamo skroz do najniže etaže garaže na 14 metara dubine.
U narednih mesec dana planirano je da se kompletiraju betonski radovi na ulazu i izlazu iz garaže Modena, dok kompletni grubi radovi sa instalacijama i završnim radovima mogu da se očekuju tokom maja ove godine.
Prilikom gradnje utrošeno je preko 10.000 kubnih metara betona i preko hiljadu tona armature.
Osiguranje iskopa rampe urađeno je sa 67 bušenih šipova dok su za sam objekat garaže rađeni betonski zidovi.
Hidroizolacija garaže Modena izvedena je ubacivanjem kristala u betonske mešavinu za izgradnju zidova koja se tokom vremena vezuju i kristalizuju te se aktiviraju kao hidroizolacija. Ovo je novija tehnika koja se radi u zadnjih petnaestak godina u svetu dok je kod nas prvi put korišćena na ovom objektu. Završni sloj na podu garaže će biti epoksid.
“Prilikom gradnje utrošeno je preko 10.000 metara kubnih betona i preko hiljadu tona armature” – kaže Đurić.
Spratna visina na nižim nivoima iznosi 3 metra, dok je na prvom nivou ona čak 5 metara što deluje veoma impozantno. Unutar betonskih katakombi vrvi od majstora koji rade na instalacijama i završnim radovima.
Atmosferska voda sa rampi skuplja se preko slivničke rešetke te vodi u separatore ulja pa dalje u kanalizaciju.
Garaža se prostire na tri podzemna nivoa i raspolagaće sa 267 parking mesta sa obezbeđenim punjačima za električne automobile. Imaće dva pešačka izlaza (betonske konstrukcije iznad nivoa tla) koje će biti obložene staklom i vegetacijom. Uz jedno stepenište planira se ugradnja lifta.
Rampe za ulaz i izlaz iz garaže Modena su jedna pored druge. U jednom delu se natkrivene krovnom pločom dok su u drugom delu otkrivene. Zbog toga je za rampu planirana ugradnja grejača za odmrzavanje. Atmosferska voda sa rampi skuplja se preko slivničke rešetke te vodi u separatore ulja pa dalje u kanalizaciju.
Rešenje pejzažnog uređenja u ovoj zoni je deo zasebnog projekta i ostaje da se vidi kako će ono uklopiti u gradski pejzaž.
Nasip na gornjoj ploči garaže varira od 1 do 1,5 metara. Rešenje pejzažnog uređenja u ovoj zoni je deo zasebnog projekta i ostaje da se vidi kako će ono uklopiti u gradski pejzaž. Za sve radove iznad garaže, pejazažno opremanje, klupe i rasvetu zadužen je Grad Novi Sad.
Kada smo izlazili iz garaže, došli smo i do mesta gde je nekada stajalo drvo Koprivić – spomenik prirode prve kategorije zaštite kojeg je uništila oluja koja je u julu prošle godine pogodila Novi Sad. Od njega je sada ostao samo panj…
Nakon pada drveta, izvođač je tražio zauzeće tog prostora za potrebe gradilišta, ali će se nakon završetka gradnje taj prostor vratiti gradu i zasadiće se novo stablo.
Garaža Banovina je praktično gotova
Što se tiče garaže kod Banovine, grubi radovi, instalacije i završni radovi na ovom objektu su završeni. Ostalo je da se uradi parterno uređenje do leta ove godine ali je to deo posebnog projekta. Garaža se prostire na dva nivoa ispod tla i poseduje 167 parking mesta.
Prilikom gradnje utrošeno je preko 7.000 kubnih metara betona. Osiguranje jame u ovoj garaži je šipovima i čeličnim razupiračima. Za razliku od Modene, hidroizolacija na ovoj garaži rađena je penetracijom, odnosno premazima.
Rampe u ovoj garaži, za razliku od Modene, su odvojene, to jest iz jedne ulice se ulazi a na drugu izlazi iz garaže. Rampe su potpuno natkrivene betonskim nadstrešnicama koji izlaze iznad nivoa tla.
Unutar garaže Banovina razvedene su ventilacije za odimljavanje, struja, sprinkler sistemi… upaljena su svetla, instalirana signalizacija.
Pored ovih krovova, iznad tla su i tri pešačka izlaza u vidu betonskih kocki: dva pešačka i jedan protivpožarni sa stepeništima izvedenim u kamenu. I ovi betonski ispusti će biti obloženi staklom i vegatacijom.
“Unutar garaže razvedene su ventilacije za odimljavanje, struja, sprinkler sistemi… upaljena su svetla, instalirana signalizacija” – kaže Nebojša Đurić. Praktično, ostalo je samo da se iscrtaju parking mesta.
Pozitivna strana je što je zadržano postojeće visoko drveće ka gimnaziji Isidora Sekulić koje je van gabarita garaže.
Visina nasipa na ploči je promenjiva, od pola do jednog metra pa je upitno da li će se moći saditi visoko drveće. Pozitivna strana je što je zadržano postojeće visoko drveće ka gimnaziji Isidora Sekulić koje je van gabarita garaže.
Ipak, s obzirom na poziciju i na veliki broj betonskih ispusta iznad tla, vrlo je bitno dobro izvesti parterno uređenje te ne štedeti na ovim delovima koji će biti jedini vidni delovi ovih megagrađevina.
Kao što se može videti na projektu i renderima, koje je izradila firma MHM-projekt, u saradnji s novosadskim JP Urbanizam i JP Gradsko zelenilo, zamišljeno je da ovi ispusti budu obloženi drvetom kao i da krovovi budu ozelenjeni.
Uskoro još dve nove garaže
Sada, kada je skoro sve gotovo, ostaje da sačekamo otvaranje garaža ali i početak izvođenja preostale dve od četiri ugovorene garaže.
Naime, kao što je poznato, Novi Sad će pored Modene i Banovine, dobiti i garaže na Trgu Republike (kod Riblje pijace) i na uglu Uspenske i Šafarikove ulice koja će biti nadzemna na četiri sprata za oko 70 putničkih automobila po etaži.
Garaža kod Riblje pijace će biti podzemna na dve etaže, površine 14.000 m²2 i kapaciteta 400 putničkih automobila.
Foto-galerija garaže Modena
Renderi partnernog uređenja Modena
Jeli se ovo neko šali, ko sada zna kako stvarno ovo izgleda!!?
Niste slikali popucale zgrade okolo, Banovinu, Tanurdžićevu palatu?
Projektovali ih neki čobani, Dragiša Brašovan i Đorđe Tabaković. Realno, nebitni su likovi pa onda mogu rupčage pored.
Novi Sad nema katedralu.
A gde se premesta spomenik Lazi Kosticu?
a parterno uređenje kod Banovine je radio student prve godine arhitekture?
Oda posrnuloj partizanskoj ORA .