Podovi za garaže: ferobeton, epoksi ili poliuretan?
Podovi za garaže treba da imaju visoke mehaničke karakteristike, odnosno veliku otpornost na habanje. Saznajte koje su opcije pri odabiru materijala, koliko koštaju i kako se tačno nanose.
Ferobeton, epoksi ili poliuretan? Pitanje je sad! Da biste odredili koji pod je idealan za vašu garažu, saznajte koje su njihove prednosti i mane, kakve su im tehničke karakteristike, kao i koje su razlike u cenama.
Prva opcija: Betonski pod (Ferobeton)
Ovo je vrsta poda koja se može isključivo raditi u toku grubih građevinskih radova, odnosno betoniranja. Ferobeton ne može naknadno ili kasnije da se radi već samo dok traju građevinski radovi.
Ferobeton je vrsta poda koja može isključivo da se radi u toku grubih građevinskih radova, odnosno betoniranja.
Ferobeton je ustvari betonska ploča koja se u završnoj obradi posipa i utrljava. Kada betonska ploča počne da se suši, pomoću takozvanih helikoptera (mašina za utrljavanje dimenzija oko 80×120 cm) se „pegla“ beton. Nako ovoga, podloga se posipa agregatima koji će pojačati čvrstoću betona. Posipa se oko 4 kilograma materijala po m2 površine, a postoje tri vrste agregata: na bazi kvarca, korunda i metalnih opiljaka. Ovaj posip je u boji. Nako posipanja, ponovo se podloga pređe mašinama i „upegla“ u podlogu. Helikopterom se upeglava površina do sjaja. Potom se radi impregnacija površine uz pomoć koje se sprečava pojava mikropukotina, to jest paukove mreže na površini betonskog poda.
Veoma važan korak je da se nakon ovih radova iseku dilatacije na oko 4 do 5 metra koje se nakon sušenja zapunjavaju elastičnim gitom. Ovako se dobija zaglađen beton koji je vrlo otporan i pojavljuje se često kao završni sloj u garažama javnog karaktera.
Cena ferobetona:
Kako za naš portal navodi sagovornik Branko Mijušković iz firme Ferobeton Prnjavor, cena ferobetona zavisi od mnogo faktora. Ugradnja i ruke koštaju oko 5 evra po m2 dok materijal zavisi od deblje betona kao i tipa armature. Orijentaciona cena ferobetona sa materijalom iznosi od 15 do 20 evra/m2.
Druga opcija: Epoksidni podovi
Za razliku od ferobetona koji se radi u toku građevinskih radova, epoksidi se rade na gotovu betonsku podlogu ili košuljicu. Bitno je da podloga bude cementna i izolovana od vlage. Dakle, mora da postoji hidroizolacija, odnosno vlaga ne sme kapilarno da se penje jer će u suprotnom naneseni epoksid popucati. Vlaga u podlozi treba da je oko 3% što se proverava vlagomerom.
Postupak nanošenja epoksida
Na početku se podloga obrusi mašinama sa rotacionom diskom i dijamantskim alatom kako bi se uklonile naslage cementnog mleka, slabih delova i nečistoća. Podloga se potom očisti i usisa industrijskim usisivačem, a sva oštećenja se repariraju reparacionom masama (mase na bazi epoksida) i popunjavaju se fuge.
Nakon što je podloga pripremljena, valjkom se nanosi epoksid prajmer te se cela površina pospe kvarcom (ne običnim peskom). Ovo se radi da bi pod bio hrapav, odnosno da ne bi automobili proklizavali. Kada se pokrije cela površina, sutradan se pređe industrijskim usisivačem i pokupi se višak peska koji se nije vezao i dobije se podloga kao šmirgla.
Sada se nanosi sloj epoksida u dva sloja, uz pomoć valjka ili gleterice. Ova dva završna sloja su u boji dok je prajmer, koji se prvo nanosio, providan.
Sa epoksidnim premazima, dobija se pod debljine 1 do 1,5 mm.
Za epoksi pod, podloga mora biti cementna i izolovana od vlage.
Kod garaža sa velikim frekvencijama (javne garaže, autoservisi ili garaže za kamione), radi se deblji slojevi epoksida – u debljini 2,5-3 mm. Ovaj završni sloj se nanosi nazubljenim gletericama i tretira se igličistim valjkom (jež valjak) kako bi se trljanjem izbacio sav vazduh iz podloge i kako bi se pod razlio što bolje. Kako navodi Aleksandar Novaković iz firme Master floor, ovi deblji podovi za veće frekvencije saobraćaja zovu se i samonivelišući ili samorazlivni podovi.
Cena epoksidnih podova:
Ako je podloga na koju se nanosi epoksid nova, odnosno mašinski urađena, cena celog postupka epoksidnog premaza košta oko 22 evra po m2 (tanji epoksid pod) dok se za samorazlivni pod debljina do 3 mm koštaju oko 35 evra po m2 (deblji epoksid pod)
Nedostaci: epoksindni garažni sistemi moraju se ugrađivati isključivo u zatvorenim prostorima i ne mogu se stavljati napolju jer nisu otporni na UV zrake. Ako postavljate novi epoksidni pod na bazi smole, najveći nedostatak jeste činjenica da morate da premestite sve iz svojih prostorija, jer se smola postavlja odjednom, to jest nema nastavljanja.
Treća opcija: Poliuretanski podovi
Poliuretanski podovi izgledaju isto kao i epoksidni podovi i vrlo ih je teško razlikovati. Najveća razlika jeste što su poliuretanski podovi elastični za razliku od epoksida koji su krti.
Prednost poliuretanskih podova je da se mogu nanositi i na spoljne površine, krovne garaže ili na poluotvorene parkinge jer su otporni na UV zrake (neće požuteti) kao i na sve vremenske uslove. Takođe, za razliku od epoksidnih podova, poliuretanksi podovi imaju mogućnosti premošćavanja manjih pukotina.
Nanošenje poliuretanskih podova je isti kao kod epoksida. Na očišćenu i suvu betonsku podlogu nanosi se prajmer te se podloga posipa agregatom. Kasnije se nanosi dva sloja poliuretanskog premaza.
Cena poliuretanskih podova
Cena poliuretanskih podova je ista i za epoksidne podove. Dakle, cena celog postupka poliuretanskog premaza košta oko 22 evra po m2 (tanji poliuretanski pod ) dok se za samorazlivni pod debljina do 3 mm koštaju oko 35 evra po m2 (deblji poliuretanski pod).
Kad ste već ovde…
Na fotografijama iz članka nalaze se podovi koje je izvodila firma Rinol d.o.o. industrijski