Rekonstrukcija Pete avenije: Čuvena ulica na Menhetnu postaje raj za pešake
Budući da pešaci u ovoj njujorškoj ulici čine 70% saobraćaja, grad želi da preokrene situaciju u njihovu korist, ali i u korist vlasnika radnji koji očekuju povećanje potrošnje.
Deo jedne od najpoznatijih šoping ulica na svetu, čuvene Pete avenije smeštene u srcu Menhetna, trebalo bi uskoro da bude transformisan u bulevar prvenstveno orijentisan na pešake, najavio je gradonačelnik Njujorka Erik Adams.
Projekat koji će obuhvatiti potez između Brajant parka i Central parka predviđa proširenje trotoara za 46%, smanjenje broja saobraćajnih traka, kao i poboljšanje bezbednosti pešaka zahvaljujući kraćim uličnim prelazima, te dodavanje zelenila i osvetljenja.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Iako pešaci na Petoj aveniji čine 70% saobraćaja, trotoari zauzimaju samo 46% prostora.
Peta avenija trenutno ima širinu od 30,5 metara, koja se sastoji od pet traka za motorni saobraćaj i dva trotoara širine od po 7 metara. Iako pešaci čine 70% saobraćaja, trotoari zauzimaju samo 46% prostora.
U proseku ova gradska zona prihvata oko 5.500 pešaka na sat, a tokom praznika čak i do 23.000, te se trenutna raspodela odnosa kretanja u Petoj aveniji teško nosi sa ovim obimom pešačkog saobraćaja.
Ovaj izazov dodatno otežava infrastruktura ulica, kao što su oznake i putokazi, stajališta za autobuse, osvetljenje i kante za smeće, koja još više smanjuje ionako nedovoljan prostor za pešake.
Sadnja više od 230 novih stabala
Planirani redizajn za Petu aveniju doveo bi do značajnog povećanja širine trotoara, te bi sa obe strane trotoar bio širok po 10,2 metra. Na ovaj način obezbedilo bi se 7,6 metara širine neometanog prostora za kretanje pešaka i dodatna širina od 2,6 metara za drveće i zelenilo.
U okviru projekta redizajna, planirana je i sadnja više od 230 novih stabala i 1.858 kvadratnih metara žardinjera, uz integraciju novih prostora za sedenje, prostora za razne aktivnosti i poboljšanje osvetljenja.
Osim toga, planirane inicijative za dodatno ozelenjavanje pružiće hlad i inovativnu infrastrukturu za odvod kišnice kako bi se ublažili rizici od plavljenja.
Gde su pešaci – tu je i zarada
O značaju Pete avenije za ekonomiju Njujorka govori njen doprinos od 313.000 direktnih i indirektnih radnih mesta. Ova inicijativa za redizajn ima za cilj da nastavi i ojača ovu ulogu stvaranjem prijatnijeg urbanog okruženja.
Ovo je nastavak prethodne inicijative, programa „Otvorene ulice za praznike 2022“, koja je ograničila pristup vozilima na prostoru 11 blokova i podstakla pešačke zone. To je rezultiralo procenjenim povećanjem potrošnje od 3 miliona dolara duž pešačkih ulica, pri čemu su preduzeća zabeležila porast potrošnje od 6,6% u poređenju sa nepešačkim područjima.
“Trenutno, 70% ljudi na Petoj aveniji su pešaci, ali mogu koristiti manje od polovine prostora. Tokom praznika, to je 23.000 ljudi svakog sata, što je za 4.000 ljudi više od prepunog Medison Skver Gardena, te se oni ovde sabijaju poput sardina na ograničene trotoare. To jednostavno nema smisla, pa ćemo preokrenuti situaciju. Gotovo udvostručujemo prostor za pešačenje, dodajemo stotine novih stabala i žardinjera, instaliramo nova mesta za sedenje i aktivacione prostore, i još mnogo toga”, najavio je gradonačelnik Adams.
Do leta 2025.
Ova inicijativa je započeta kroz javno-privatno partnerstvo Future of Fifth Partnership, a planirano je da dizajn – poveren firmama Arcadis, Sam Schwartz Engineering i Field Operations – bude završen do leta 2025. godine.