Čelična rešetkasta greda od 412 metara za novi pešačko-biciklistički most u Novom Sadu
Pored izgradnje novog mosta, projekat podrazumeva uređenje više prostorno-funkcionalnih segmenata, uključujući i rekonstrukciju 355 metara dugog tunela.
U januaru prošle godine premijerno smo vam predstavili projekat pešačko-biciklističkog mosta na Dunavu u Novom Sadu, koji bi trebalo da bude izgrađen na stubovima nekadašnjeg mosta Franca Jozefa, izgrađenog 1883. godine po projektu nemačkog građevinskog inženjera Karla Baumana, kao deo tadašnje pruge Budimpešta – Zemun.
Nazvan po caru Austrije i kralju Ugarske, most je bio dug 432 metra i nastavljao se u tunel ispod Petrovaradinske tvrđave, dug oko 350 metara, koji je sada dobrim delom obrušen. Od 1929. godine most je nosio je ime princa Aleksandra Karađorđevića, a srušila ga je Vojska Kraljevine Jugoslavije tokom Aprilskog rata 1941. kako bi sprečila dalje nadiranje okupatora.
Kao početna tačka za projektovanje novog mosta na ovom mestu poslužilo je prvonagrađeno rešenje sa konkursa organizovanog 2019. godine, koje potpisuju Fedor Jurić, Ivan Šuić i Ognjen Graovac, dok je Saobraćajni institut CIP trenutno u završnoj fazi realizacije projekta mosta sa pristupnim saobraćajnim površinama i rekonstrukcijom postojećeg tunela.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Potpuna prohodnost za pešake i bicikliste
Da podsetimo, novoprojektovani most, koji će sa sremske strane voditi u tunel ispod nivoa same tvrđave, dugačak je 450 metara, širok 12 metara, a iz grada će mu se pristupati sa lokacije smeštene na raskršću Bulevara cara Lazara sa Kejom žrtava racije i Sunčanim kejom.
Sa petrovaradinske strane most će preći preko Dunavskog bedema i „ući“ u tunel koji će voditi do lifta. Most i tunel biće u potpunosti prohodni za pešake i bicikliste, dok će u delu tunela biti smešten i promotivno-izložbeni prostor posvećen istoriji Petrovaradinske tvrđave.
Biciklistička staza će od pešačkih staza biti odvojena barijerama, kako bi se osiguralo da se staze koriste za svoju namenu.
Iz tunela će Novosađani i njihovi gosti liftom moći da se prevezu do platoa na Petrovaradinskoj tvrđavi, a takođe će im biti dostupno i stepenište.
Pešačke staze biće široke šest metara, a biciklistička tri metra. One će biti odvojene barijerama, kako bi se osiguralo da se staze koriste za svoju namenu.
Što se tiče materijala za izgradnju mosta, konstrukcija će biti čelična, a ograde staklene. Pod za pešake će biti od drveta, dok će biciklističke staze biti od tartana.
Kontinualna greda raspona 412 metara
Kako je sredinom sedmice obelodanjeno iz Saobraćajnog institut CIP, projekat izgradnje novog pešačko-biciklističkog mosta na mestu mosta Franca Jozefa podrazumeva uređenje više prostorno-funkcionalnih segmenata.
To, između ostalog, uključuje i izgradnju pristupnih rampi za most i uređenje partera na novosadskoj strani, duž Bulevara cara Lazara od raskrsnice sa Ulicom Stevana Musića zaključno sa raskrsnicom sa Radničkom ulicom.
Sama izgradnja mosta planirana je na postojećim stubovima starog mosta. Mostovska konstrukcija je čelična rešetkasta kontinualna greda ukupnog raspona 412 metara.
Ukupna dužina postojećeg tunela koji se rekonstruiše iznosi 355 metara.
Projekat previđa i rekonstrukciju Ulice Kamenički put u podnožju Petrovaradinske tvrđave i izgradnju pristupnih rampi za most sa uređenjem partera na bedemu duž Kameničkog puta.
Tu su i sanacija i uređenje nekadašnjeg železničkog tunela sa izgradnjom nove grane tunela i tunelskog okna za smeštaj liftova i stepenica. Ukupna dužina postojećeg tunela koji se rekonstruiše je 355 metara.
Poslednje segmente u nizu predstavljaju izlaz na Tvrđavu i parterno uređenje u zoni parkinga na mestu nekadašnje stražare, te rekonstrukcija saobraćajnice i pristup tunelu u zoni „Lovotursa“.
Vrednost oko 4 milijarde dinara
Nakon završetka izrade tehničke dokumentacije, steći će se uslovi za ugovaranje izrade preostalog dela tehničke dokumentacije (Projekat za građevinsku dozvolu i Projekat za izvođenje) i same izgradnje mosta.
Procenjena investiciona vrednost, izvedena na osnovu Idejnog rešenja, iznosi 3.994.410.150 dinara sa PDV-om, dok bi most trebalo da bude izgrađen za 180 dana od početka radova.
Di je Zeppelin?
Glupiranje i pljačkanje građana,bez veze,beskorisno. Najskuplji deo mosta su stubovi,stubovi su u vodi i treba napraviti most za laki saobraćaj do 3,5t i rasteretiti druge mostove.
Čisto bacanje para. Svi se masovno naoružavaju, što i mi pratimo, pa će po difoltu sve to biti porušeno! Čemu onda praviti mostove i bacati pare? Bolje je drvenim čamcem!
Lažu bobosi
A ispod mosta nemože ni čamac da prođe….
Mislim da bi uz tu cenu trebalo pustiti biciklističko – pešačku stazu na obe strane do novog železničkog mosta na jednu i skroz do Beočina na drugu stranu sa unapred isplanirano infrastrukturom objekata kojima bi bilo dozvoljeno da se izgrade, kao i dunavsko naselje po uzoru na već uređenu novosadsku stranu, ali gde bi objekti bili urađeni planski sa svom infrastrukturom!!!
Izbori za par meseci u Novom Sadu.
Da da, bice bice 2056 godine
Kad počinju sa radovima?
Pa kad počne bratija da piša po tunelu i škraba niko neće želeti da ide tuda
Lift će se brzo pokvariti,jer ovo je Srbija…i kako će onda biciklisti na plato tvrđave?
Populistička ideja će zakloniti ponos Grada – glavnu vizuru sa Keja žrtava racije na Tvrđavu. Rešetkasta konstrukcija je sama sebi dovoljna, umesto transparentna, pa će zakloniti vizure na široku uzvodnu površinu Dunava. Biciklisti će se besmisleno voditi kroz tunel, sa idejom da siđu i dive se eksponatima dok guraju bicikle, pa da ih tovare u lift da bi ih privezali na gornjem platou Tvrđave. Veliki trošak i velika šteta za Grad.
Bolje bi bilo da prave obećani pešački most (2015.) ka Ribarskom ostrvu