Pelješki most spojio jug i sever Hrvatske
Izgradnju Pelješkog mosta od 2.404 metara finansirala je Evropska unija, a podigli su ga kineski radnici za 36 meseci.
Zadnji, 165. po redu element Pelješkog mosta ugrađen je u sredu veče, čime je završeno fizičko povezivanje Komarna sa neretvanske i Brijesta sa pelješke strane. Prelaz prvih vozila preko mosta planiran je za proleće naredne godine, a kompletan pristup mostu sa okolnim saobraćajnicama trebalo bi da bude gotov do juna 2022. godine.
Evropski novac, kineski radnici
Projekat je dva puta započinjan i prekidan, što je bilo uzrokovano kako politikom, tako i zbog nedostatka novca. S obzirom na da je “prva lopata zakopana” 2005. godine, nad projektom mosta stalno je postojao crv sumnje i pitanje: “Hoće li ikada zaista biti završen?”, piše Jutarnji list.
Neki političari su čak i odbacivali projekat, dok su drugi nudili alternative. Ipak, problem teritorijalne povezanosti Hrvatske je eskalirao nakon pristupanja Evropskoj uniji, te je vlada Andreja Plenkovića ponovo pokrenula realizaciju projekta, koji bi se većinski realizovao sredstvima Evropske unije, što je ukupno oko 526 miliona evra.
U 2,5 kilometara dug most na kraju je ugrađeno gotovo 70 hiljada tona čelika i 70 hiljada kubika betona.
U izvođenje radova uvedeni su Kinezi (CRBC) tačno pre tri godine, ali ni oni najoptimističniji nisu verovali da će u tačno navedenom roku od 36 meseci, most zaista i biti završen. Teška mehanizacija i mnoštvo radnika angažovano je na projektu i radovi su otpočeti. Pobijani su prvo privremeni, a zatim i stalni piloni koji su osnova mosta.
Piloni dužine i do 130 metara postavljani su takozvanom “kineskom tehnikom”, koja do sada nije primenjivana na teritoriji Evropske unije. Naime, most se nalazi na muljevitom i mekanom tlu, te klasnični građevinski radovi nisu dolazili u obzir. U 2,5 kilometara dug most na kraju je ugrađeno gotovo 70 hiljada tona čelika i 70 hiljada kubika betona.
Projektant Slovenac
Glavni projektant Plješkog mosta je građevinski inženjer Marjan Pipenbaher koji ga je uradio u koautorstvu s pokojnim Jurom Radićem.
Pipenbaher objašnjava da se taj most sa šest pilona i pet glavnih otvora s rasponima od 285 metara nalazi na području visoke seizmičke aktivnosti i jakih vetrova i svrstava se u projektantskom i izvedbenom smislu među najzahtevnije inženjerske projekte.
„Potrebno je napomenuti da temeljenje mosta izvedeno sa 148 čeličnih pilona prečnika dva metra i dužine do 124 metra. Saobraćajna konstrukcija je u centralnom delu mosta više od 60 metara iznad mora, tako da je osiguran slobodni plovni profil širine 200 metara i visine 55 metara koji je dogovoren s Bosnom i Hercegovinom“ – objašnjava Pipenbaher za Večernji.
Plovidbeni put
Posebno se obratila pažnja o plovidbenom putu brodova za Neum, te je uspostavljeno da svi brodovi mogu proći između stuba 7 i 8, a širina plovnog puta je 200 metara, a visina do konstrukcije mosta je 55 metara.
Na gradilištima u Komarni i Brijesti je znalo biti i do 650 radnika istovremeno, koji su radili u tri smene, neretko se radilo u veoma otežanim uslovima, a čak i pandemija nije zaustavila gradilište ni na jedan dan.
Noćno spajanje
Tokom večeri, specijalne dizalice zakačile su 250 tona težak trapezasti čelični segment i podigle ga od nivoa vode do mosta i omogućile spajanje poslednjih 18 metara mosta. Montaža završnog dela mosta bio je zahtevan i veoma precizan posao, koji je zbog potrebe za stabilnom temperaturom trebalo izvršiti noću. Budući da se čelik pri velikim temperaturama može deformisati, a sve je potrebno izvesti u vrlo precizno, kineski zavarioci su posao precizno izveli u noćnim satima.
Kineski vatromet za kraj
Sada, nakon grubih radova, koji su uključivali i izvedeno spajanje mosta, slede “fini” radovi koji će trajati još najmanje četiri meseca. Trebalo bi sprovesti postavljenje instalacija unutar mosta, kao i odvode kanalizacione vode, postavljanje mernih uređaja za praćenje konstrukcije mosta, kao i saobraćajnu, signalnu i dekorativnu rasvetu.
U noći završetka spajanja mosta ispaljen je vatromet prema drevnoj kineskoj tradiciji za sreću i blagostanje onih koji su most gradili, ali i svih onih koji će preko njega prelaziti i koji će mu se diviti iz daljine.
Izgradnja mosta iz svemira
Sateliti konstelacije Sentinel iz projekta Copernicus kontinuirano snimaju površinu naše planete kako bi se promene na njoj mogle detaljno proučavati.
Na taj način je zabiežen i napredak izgradnje Pelješkog mosta koji spaja Komarnu na kopnu i Brijestu na poluostrvu Pelješac. Most je ukupno dugačak 2.404 metra, što je sasvim dovoljno da se iz satelita Sentinel lepo vidi kako je nastajao, od prvih stubova, preko pojedinih segmenata pa do potpunog spajanja, piše Bug.
Pelješac Bridge🌉 construction timelapse 2018-2021 #Croatia #peljeskimost #sentinel2 @sentinel_hub @CopernicusLand @CopernicusEMS pic.twitter.com/NuenYngnyb
— HUKM (@cro_crisis_mgmt) July 30, 2021
Divno !
Ćestitam Hrvatskoj na ovom divnom objektu !
Da Vas služi 300 godina.
Posebne ćestitke kolegi Pipenbaheru.