Pasarela u Sloveniji koja osnažuje principe tradicionalne gradnje
Zahvaljujući svojim ritmom stubova, kosnika i krovom, ovaj most je evokacija na arhitekturu ambara i seoskih kuća.
Po projektu Ateljea Ostan Pavlin, sagrađena je biciklističko-pešačka pasarela na Rju u Bohinju u Sloveniji koja spaja naselja Kamnje i Polje. Reč je o mostu dužine skoro 40 i širine 4,71 metara koji se povezuje sa biciklističkom rutom Bohinj, čiji je prvi, glavni deo realizovan pre više od deset godina.
Premošćavanje se dešava tik uz okuku reke, gde je leva obala još uvek relativno prirodna, a desna već prilično „urbanizovana“, odnosno degradirana raznim građevinskim intervencijama.
Obe obale se razlikuju i po visini (razlika 3 metra), pa su slovenački arhitekti ovu dinamičnu, „asimetričnu“ situaciju balansirali sa mirnom, ravnom linijom mosta, koja spaja ove razlike i postaje uzdužni horizont za doživljaj živopisnog planinskog pejzaža, sa vrhovima u pozadini.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Porodična kuća u Sloveniji koja stvara sopstveni urbanizam
- Ovaj most pruža bezbedan prelaz preko puta i ljudima i životinjama u isto vreme
Dizajn pasarele je koncipiran kao natkriveni, zatvoreni most koji se u raznim oblicima javlja u alpskom regionu.
Autori su tražili pravi arhitektonski izraz koji bi udovoljio i prirodnoj i urbanizovanoj obali, i došli su do rešenja koje pomiruje obe strane.
Osnova pasarele (asimetrično slovo „Y”) naslanja se na levoj obali na postojeću kamenu stenu u koritu, a na desnoj obali bočni krak se fokusira upravo na planinski motiv „Peći” i istovremeno se spaja na postojeće biciklističke staze prema Kamnju.
Dizajn mosta je koncipiran kao natkriveni, odnosno zatvoreni most, koji se u raznim oblicima javlja u alpskom regionu.
Kuća iznad vode
Pasarela se na levoj obali naslanja na postojeću kamenu stenu u koritu, a na desnoj obali bočni krak se fokusira upravo na planinski motiv „Peći” i istovremeno se spaja na postojeće biciklističke staze prema Kamnju.
Zahvaljujući svojim ritmom stubova, kosnika i krova, ova pasarela je evokacija savremene reinterpretacije seoskog ambara pa izgleda kao kuća iznad vode.
Autori napominju da ovde nije reč o prenošenju istorijske forme u savremeno doba – arhitektonski elementi se transformišu i prilagođavaju savremenoj upotrebi i kompoziciji: od funkcije do sinhronizacije proporcija, nagiba i uglova u skladnu celinu – već o osnaženju principa tradicije.
Pristupni most oblikovno povezan sa pasarelom
Na levoj obali, do spoja sa postojećom biciklističkom stazom, izgrađen je i drveni pristupni most, koji omogućava premošćavanje visinske razlike do zaraslog terena pod nepoplavnim uglom.
Između drveća se u krivini spušta do biciklističke staze, a oblikovno se povezuje sa pasarelom sa inače različitim, ali srodnim elementima konstrukcije.
Konstrukcija je oslonjena u tri tačke, a nosivi elementi su četiri čelične grede.
Na kraju mosta na desnoj obali autori su uredili zeleno odmorište, koje je saobraćajno povezano sa svim pravcima, a dizajnom sa motivima i „urbanom opremom“ ostalih odmorišta duž biciklističke staze.
Konstrukcija je oslonjena u tri tačke, a nosivi elementi su četiri čelične grede, sa rešetkom sekundarne konstrukcije od manjih HEA greda.
Ostatak objekta je sav u drvetu, a međustub, koji se oslanja na zaraslu stenu usred reke, je AB sa čeličnim kapitelom koji nosi sve četiri grede.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Faktografija
- naziv objekta: Most za bicikliste i pešake između naselja Kamnje i Polje s priključkom na postojeću biciklističku stazu
- investitor: Opština Bohinj, sufinansijer Eko sklad
- arhitektura: Atelje Ostan Pavlin – Aleksander Ostan, u.d.i.a., Nataša Pavlin, u.d.i.a. (saradnik: Anže Repinc, m.i.a.)
- unutrašnje uređenje: Atelje Ostan Pavlin – Aleksander Ostan, u.d.i.a., Nataša Pavlin, u.d.i.a., Jana Kozamernik, u.d.i.k.a.
- statika: Konzola d.o.o. – Luka Pavlovčič, u.d.i.g.
- godina projektovanja: 2016–2018.
- godina izgradnje: 2020.
- dužina mosta: 39,83 m
- širina mosta: 4,71 m zajedno sa strehom
- fotografija: Miran Kambič
- izvođač: Gorenjska gradbena družba, d.d.
Nekada je u Americi bilo puno drvenih pokrivenih mostova. Pokrivanje poskupljenje troškove izgradnje, ali višestruko produžava trajnost ovakvih mostova.