Po uzoru na Barselonu: Los Anđeles dobija mrežu ulica bez automobila
Program ima za cilj da se kreiraju bezbednija, čistija i više prijateljski nastrojena naselja. Prvi korak je davanje prednosti pešacima i biciklistima.
Zvaničnici Los Anđelesa izglasali su predlog za implementaciju prvog Park Blocka, pilot-projekta kojim se kreira mreža gradskih ulica bez automobila, a kako bi se stvorio prostor za pešake i bicikliste.
Ovaj plan inspirisan je programom Superblock u Barseloni, koji stvara grupe od devet blokova u okrugu Eixample i ograničava saobraćaj na spoljne ulice, oslobađajući unutrašnje ulice za pešake i lokalni tranzit.
Primenjen 2016. godine, ovaj projekat je u glavnom gradu Katalonije doveo do smanjenja nivoa zagađenja vazduha, gradske buke i smrtnih slučajeva u saobraćaju, a sada se nešto slično planira i u „gradu anđela“.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Budućnost na dva točka: Sve više svetskih metropola želi da postane raj za bicikliste
- Zašto se ulice Los Anđelesa intezivno farbaju u belo
Podsticanje društvene kohezije
Barselonina strategija ograničavanje saobraćaja, lokalno nazvana “Superilla”, rezultirala je i hijerarhijskom promenom urbanih celina, pri čemu novoujedinjeni gradski blokovi podstiču društvenu koheziju i aktiviraju susedne javne prostore.
U Los Anđelesu, ovaj program je planiran za implementaciju u 14. gradskom okrugu, koji uključuje četvrti poput Downtowna, inače centralne gradske biznis zone, te kvartova Boyle Heights i Eagle Rock.
Park Block je kreativan način korišćenja resursa našeg grada, koji stvara bezbednija, čistija i više prijateljski nastrojena naselja.
Park Block Program ima za cilj da kreira personalizovano rešenje prilagođeno potrebama Los Anđelesa. Shodno tome, prioritetne oblasti su izabrane na osnovu onih „koje imaju najmanji pristup javnom prostoru, najveće zdravstvene disparitete, veliku gustinu naseljenosti i želju da učestvuju u programu“.
„Park Block pilot-projekat prepoznaje da su nam potrebne različite primene naših ulica. To je kreativan način korišćenja resursa našeg grada, koji stvara bezbednija, čistija i više prijateljski nastrojena naselja“, rekla je za NBC Eli Lipmen, izvršna direktorka neprofitne organizacije Move LA.
Primeri iz drugih svetskih metropola
Nešto ranije ove godine, vlasti Los Anđelesa usvojile su plan prema kom nove zgrade unutar granica grada moraju biti projektovane tako da koriste u potpunosti električnu energiju, čime je grad postao drugi najveći po redu u SAD koji nalaže definitivan prelazak sa fosilnih goriva u novogradnji.
I u drugim delovima sveta usvajaju se zakoni za poboljšanje kvaliteta života stanovnika, a na taj način istovremeno se ublažavaju posledice klimatske krize.
Tako je Francuska krajem prošle godine odobrila novi zakon koji zahteva da veliki parkinzi budu natkriveni solarnim panelima, a postoje i slične mere poput klimatskih skloništa u Barseloni i inicijative CoolRoofs u Njujorku.