Od konkursa do realizacije: Kompozicija uokvirena kubusima za školu u Bijelom Polju
Razigranošću gabarita, kolorita i različitih sadržaja stvorena je autentična slika obrazovnog objekta u heterogenom urbanom tkivu.
Sa radom podgoričkog studija ARHINGinženjering upoznali smo vas u januaru prošle godine, kroz članak o arhitektonskom oblikovanju administrativnog i edukativnog centra Udruženja maslinara Crne Gore u Starom Baru, nazvanog „Kuća maslina“ .
Ovog puta, sa Jadranskog primorja selimo se na crnogorski sever, tačnije u Bijelo Polje, gde je ove godine završena izgradnja zgrade koja predstavlja produkt najbolje rangiranog konkursnog rešenja na državnom nivou, originalno izrađenog 2010. godine.
U pitanju je objekat Osnovne i muzičke škole „Dušan Korać“, smešten u bijelopoljskom naselju Pruška, koji kao autori potpisuju arhitekte iz ARHING-a Rifat Alihodžić i Elvira Muzurović, a uz čiju pomoć ćemo vam otkriti sve detalje vezane za projektovanje i izgradnju ove obrazovne ustanove.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Obavezna lektira: 12 projekata škola i vrtića u Srbiji i regionu
- Škola u Sloveniji u kojoj su dvorišta sastavni deo učionica
Razigranost gabarita i dodatnih sadržaja
Kako za Gradnju navode arhitekte iz Podgorice, namera je bila da kompozicija objekta svojom razigranošću gabarita i dodatnih sadržaja stvori autentičnu sliku objekta obrazovanja, koji ima respektabilnu kvadraturu od cca 8.000 m² u heterogenom urbanom tkivu.
„Bez sumnje, objekat značajno utiče na formiranje šire slike grada. Iz tih razloga je peta fasada projektovana kao sistem složenog krova koji podržava okolnu aglomeraciju postojećih objekata“ – objašnjavaju autori za naš portal.
Ulazi za osnovnu i, manju, muzičku školu su sasvim odvojeni zbog prirode njihovih delatnosti.
Arhitekte dodaju da je i korpus objekta svesno raščlanjen u skladu sa funkcionalnim zahtevima i konfiguracijom terena, što je iskorišćeno za formiranje niz makro i mikro prostora za različite starosne grupe polaznika koji su se u praksi pokazali uspešnim.
„Posebno je prihvaćena njihova interakcija sa sportskim terenima koji su dovoljni za sve sportove na otvorenom. Dvorište ispred ulaza je namenjeno isključivo za skupljanje učenika. Ulazi za osnovnu i, manju, muzičku školu su sasvim odvojeni zbog prirode njihovih delatnosti“, kažu iz ARHINGinženjeringa.
Pasarela zvana Đačka ulica
Sasvim svesno, dodaju Alihodžić i Muzurović, manje je naglašena fiskulturna sala do sportskih terena, dok je dominantna pešačka pasarela i nekoliko kaskadnih terasa povezanih stepeništima.
„Glavni pešački tokovi idu trotoarima ulica Voja Lješnjaka i Slobodana Penezića. Značajno su uticali na prostorni koncept jer je njihova integracija uticala na formiranje pešačke pasarele, koja je već simbolično nazvana ‘Đačka ulica’” – kažu arhitekte.
Dodaju da, pored funkcionalnog razloga, ova ulica predstavlja i značajan oblikovni element, ne samo škole već i šireg urbanog konteksta, jer će je koristiti i stanovništvo koje gravitira tom području.
Ulazna partija je posebno naglašena sa motivom da se prilazeći objektu sa ulice oseti živost i protočnost u najfrekventnijem delu škole.
Kako dalje saznajemo, kubusi na uglovima uokviruju kompoziciju objekta i njihove fasade su tretirane na drugačiji način koloristički i materijalizacijom.
„Ulazna partija je posebno naglašena sa motivom da se prilazeći objektu sa ulice oseti živost i protočnost u najfrekventnijem delu škole“ – navode za naš portal autori.
Ogradi dvorišta posvećena posebna pažnja
Ogradi školskog dvorišta je posvećena posebna pažnja, sa transpozicijom tradicionalnih ograda od drvenih elemenata.
„Ograda je razbijena platnima na kojima su urezana slova i brojevi, što predstavlja još jedan element prepoznavanja funkcije objekta“ – objašnjavaju arhitekte.
Zenitalno osvetljeni holski prostor ide kroz dve etaže, pa se na prvom nivou formira galerija.
Učionice su, uglavnom, koncentrisane oko velikog, zenitalno osvetljenog holskog prostora koji ide kroz dve etaže, pa se na prvom nivou formira galerija.
„Površina hola se značajno povećava otvaranjem kliznih stena na zidovima okolnih učionica te se formira respektabilan prostor za veliki broj manifestacija“ – kažu na kraju za Gradnju iz ARHINGinženjeringa.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Faktografija
Osnovna i muzička škola “Dušan Korać”
Pruška, Bijelo Polje, Crna Gora
2010. (konkursno rešenje); 2017–2018. (glavni projekat)
2023.
Ministarstvo prosvjete i sporta Crne Gore
Rifat Alihodžić, Elvira Muzurović
Ema Alihodžić Jašarović, Mirza Mulić, Sekula Damjanović
ARHINGinženjering d.o.o, Podgorica, Crna Gora
Nenad Mandić, Ivan Petrović – Ipe