Beogradski Muzej vazduhoplovstva na putu da povrati stari sjaj
Rekonstrukcija oštećenog spomenika kulture ima za cilj da poboljša funkcionalnost objekta, kao i da „obezbedi moderan i konkurentan muzej u regionu“.
Aerodrom Nikola Tesla raspisao je javni poziv za izradu elaborata procene investicionog ulaganja u Muzej vazduhoplovstva u Surčinu, koji bi trebalo da bude rekonstruisan i ponovo otvoren za javnost uz znatno viši nivo funkcionalne osposobljenosti objekta nego do sad.
Za objekat Muzeja potrebno je izraditi elaborat postojećeg stanja na čitavom prostoru od oko 10.500 kvadrata, kao i procenu investicionog ulaganja u projekat rekonstrukcije. Kako se navodi, objekat ostaje u istim gabaritima, sa sačuvanim vizuelnim identitetom i arhitektonskim rešenjem.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Bez značajnijh ulaganja još od otvaranja
U objavljenom tenderu kaže se da je Muzej vazduhoplovstva počeo s radom 1989. godine i da od otvaranja nisu vršena nikakva značajna ulaganja u njega, što je rezultiralo time da je objekat već izvesno vreme privremeno zatvoren za javnost.
„Vremenom došlo je do propadanja i raznih oštećenja na objektu što je rezultiralo najviše procurivanjima sa krova, kao i curenjima iz kišne kanalizacije, što ima izuzetno štetan uticaj, kako na objekat tako i na eksponate u njemu“, navodi se u tenderskom podnesku i dodaje da je cilj rekonstrukcije da se „poboljša funkcionalnost muzeja i obezbedi moderan i konkurentan muzej u regionu“.
Iz Vlade Srbije je saopšteno da će preduzeće Aerodrom Nikola Tesla Beograd a.d. preuzeti vođenje muzeja koji trenutno vodi Ministarstvo odbrane Srbije, dok će država obezbediti sredstva za rekonstrukciju.
Objekat raspolaže površinom od oko 6.000 kvadrata izložbenog prostora.
Smešten pored kontrolnog tornja Aerodroma Nikola Tesla, beogradski Muzej vazduhoplovstva predstavlja jedinstven objekat u našoj zemlji, proglašen 2013. godine od strane Vlade Srbije za spomenik kulture.
Muzej sadrži kolekciju od preko 200 aviona kojima je ranije upravljalo Jugoslovensko ratno vazduhoplovstvo (i kraljevsko i komunističko), Ratno vazduhoplovstvo Republike Srbije i drugi, kao i avione kojima je ranije letelo nekoliko komercijalnih prevoznika, uključujući, naravno, i čuveni JAT.
Pored 4.500 kvadrata prostora za depoe, radionice i administrativni deo, objekat raspolaže površinom od oko 6.000 kvadrata izložbenog prostora, na kome je smešteno i 130 avio-motora, radara, raketa, razne vazduhoplovne opreme, preko 20.000 priručnika i tehničke dokumentacije, kao i preko 200.000 fotografija.
Najbolje arhitektonsko ostvarenje u 1989. godini
Objekat muzeja izgrađen je u periodu između 1969. i 1989. godine kao Muzej jugoslovenskog vazduhoplovstva, prema projektu sarajevskog arhitekte Ivana Štrausa i konstruktorskih rešenja beogradskih građevinskih inženjera.
Muzej je namenski projektovan za potrebe smeštanja bogate i jedinstvene vazduhoplovne zbirke, te je zahvaljujući atraktivnosti lokacije i arhitektonskog rešenja, kao i bogatstvu izložbene postavke, odmah po otvaranju postao jedna od vodećih muzejskih ustanova u zemlji.
Na kraju, napomenimo i to da je arhitekta Štraus je za ovo originalno ostvarenje nagrađen saveznom „Borbinom” nagradom za najbolje arhitektonsko ostvarenje u 1989. godini, te se nadamo da će ovaj podatak biti dovoljno inspirativan za budućeg projektanta rekonstrukcije ikoničnog objekta u Surčinu.
Muzej vazduhoplovstva je već vodeća ustanova tog tipa u svetu, usled specifične srpske i jugoslovenske istorije – jedan od retkih koji ima i istočne i zapadne avione, a prvi po njihovoj brojnosti i istaknut time što su bili u službi SA/OZV/JKRV/JRV/RViPVO-a; tome treba dodati i uspešno arhitektonsko rešenje središnjeg objekta Muzeja.
Dalje, jeste postojalo Kraljevsko, ali svakako nije „komunističko“ vazduhoplovstvo, te ta dva izraza ne treba stavljati u istu ravan.