Srušeni most u Baltimoru zameniće kablovska konstrukcija skoro duplo većeg raspona
Kustos Bijenala projektovao je kablovski most sa glavnim rasponom od 700 metara, što je znatno povećanje u odnosu na 365 metara dug raspon mosta srušenog ovog marta.
Italijanski arhitektonski studio Carlo Ratti Associati predložio je novi dizajn za most Francis Scott Key u Baltimoru, SAD, nakon što je 26. marta ove godine došlo do njegovog urušavanja, kada je u jedan od stubova strukture udario teretni brod, pod uticajem kvara.
Predloženi dizajn, izveden u saradnji s francuskim građevinskim inženjerom Mišelom Virložuom i građevinskom grupom Webuild iz Italije, izmeniće konstruktivni sklop mosta preko reke Patapsko, kako bi se izbegli eventualni slični scenariji u budućnosti.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Kablovski most za bezbednu udaljenost stubova
Karlo Rati i saradnici dizajnirali su kablovski most sa glavnim rasponom od 700 metara, što je znatno povećanje u odnosu na 365 metara dug raspon srušenog mosta Francis Scott Key, a čime će se centralni nosači pozicionirati međusobno na većem rastojanju.
„Odabir kablovskog rešenja omogućava postavljanje stubova na bezbednoj udaljenosti, daleko od plovnog kanala koji koriste veliki brodovi, čime se sprečava rizik od ponavljanja događaja poput onog koji se desio 26. marta“, rekao je za Rati.
Dizajnom se izbegava i potreba za izgradnjom veštačkih ostrva u cilju zaštite stubova, a što bi znatno poremetilo ekosistem reke Patapsko.
Za razliku od predloženog kablovskog mosta, srušeni Key most je imao lučnu čeličnu konstrukciju, što je iako jaka konstrukcija ipak često veoma skupa i dugotrajna za izgradnju.
„U smislu održivosti, kablovski dizajn iz Baltimora je jedan od najefikasnijih načina gradnje na predloženom rasponu, dok se minimalizuje ugljenični otisak projekta,“ objasnili su iz tima italijanskog arhitekte, inače kustosa Venecijanskog bijenala arhitekture 2025. godine.
Iz tima su takođe istakli da se predloženim dizajnom izbegava i potreba za izgradnjom veštačkih ostrva u cilju zaštite stubova, a što bi znatno poremetilo ekosistem reke Patapsko. Takođe, bitno je pomenuti i da je planirano i instaliranje fotovoltaičnih panela duž celog raspona mosta.
Ovaj pristup takođe pruža lagano rešenje za ponovno povezivanje dve strane Baltimora, kako društveno tako i ekonomski.
Novim projektom povećala bi se i ukupna širina mosta, sa trenutnih četiri na novih šest traka. Takođe, most bi uključivao i integrisane „pametne funkcije“, koje se oslanjaju na Ratijeva istraživanja Good Vibrations kao profesora na MIT-ju, što podrazumeva prikupljanje podataka o vibracijama preko pametnih telefona postavljenih u vozilima koja prelaze preko mosta Golden Gate.
Italijanski arhitekta naglasio je na kraju da ovaj pristup takođe pruža „lagano rešenje za ponovno povezivanje dve strane Baltimora, kako društveno tako i ekonomski, čemu američka infrastruktura treba da teži u 21. veku“.
Završetak zamene do kraja 2028.
Prema New York Timesu, incident je i dalje u procesu istrage, dok je Reuters izvestio da zvaničnici Merilenda ciljaju na završetak zamene mosta do kraja 2028. godine.
U međuvremenu, rezultat zatvaranja luke Baltimor doveo je do kašnjenja u globalnom lancu snadbevanja, dok se svi nadaju da će prolaz biti ponovo otvoren tokom nastupajućeg vikenda.