Matični brod koji lebdi tik iznad tla: Mitsubishijev paviljon za Expo 2025 u Osaki
Demontažni objekat bez jasno definisane prednje fasade ostvaruje mininalan kontakt s tlom kako bi se minimalizovala trajna oštećenja na lokaciji.
Japanska firma Mitsubishi Jisho Design završila je nedavno paviljon kompanije Mitsubishi za nastupajući Expo 2025 u Osaki. Prostor će sadržati video-izložbe koje istražuju temu života, a aktiviraće se kada Svetska izložba otvori svoje kapije 13. aprila ove godine.
Opisan kao „matični brod koji lebdi tik iznad tla“, ovaj paviljon će biti prva zgrada koju će posetioci videti pri ulasku kroz Istočnu kapiju, koja predstavlja jedan od ukupno dva ulaza na lokaciju Expoa na veštačkom ostrvu Jumešima.
Prema navodima iz studija, glavni cilj za paviljon Mitsubishija, površine od 2.075 kvadratnih metara, bio je da objekat bude demontažni, te je njihov tim koristio materijale koji se mogu ponovo koristiti, uključujući drvo i čelik.
Pročitajte još na Gradnja.rs:

Kontakt s tlom sveden na minimum
Kako objašnjavaju iz Mitsubishi Jisho Design, za dekoraciju su primenjeni „privremeni materijali“ koji se obično koriste samo tokom izgradnje, a reinterpretirami su kao osnovni materijali za završnu obradu.
Istovremeno, kako bi se minimalizovala trajna oštećenja na lokaciji, kontakt između zgrade i tla je sveden na minimum, a svo iskopano zemljište je sačuvano kako bi se teren popravio nakon događaja.
„Napravili smo ‘kratki krug’ koji daje privremenim materijalima korišćenim tokom gradnje novu ulogu, stavljajući ih u centar pažnje. Odabrali smo materijale koji su poznati građevinskim radnicima. Čelični elementi korišćeni su za stubove i grede i spojeni su uz minimum zavarivanja, sa ciljem lakog demontiranja nakon Expoa“, rekao je glavni arhitekta Takušu Arai.

Ulaz u Mitsubishijev paviljon naglašen je delimično potopljenim eliptičnim prostorom, koji je natkriven prostorom viših spratova.
Takušu Arai je objasnio i da su čelični elementi korišćeni za temelje reciklabilni, te da se drvena struktura na vrhu paviljona razmatra za ponovnu upotrebu u drugoj zgradi nakon izložbe.
Paviljon Mitsubishija se sastoji od dva nivoa koji su organizovani iznad zemlje i jednog ispod, dok je ulaz naglašen delimično potopljenim eliptičnim prostorom, koji je natkriven prostorom viših spratova.

Zamišljeno je da paviljon bude „vizuelno privlačan i sa strane glavnog trga na strani Istočne kapije, kao i sa perifernih puteva sa suprotne strane“.
Jasno definisana prednja fasada namerno ne postoji, jer je zamišljeno da paviljon bude „vizuelno privlačan i sa strane glavnog trga na strani istočne kapije, kao i sa perifernih puteva sa suprotne strane“.
„Lokacija koja nam je dodeljena bila je u formi nepravilnog pentagona. Nakon proučavanja strukture zgrade, kako bi se zadovoljio traženi izložbeni prostor unutar nje i u bio skladu sa temom izložbe, bio je potreban dvospratni volumen. Nakon proučavanja dizajna u cilju odgovaranja lokaciji pentagona, oblik romba bio je najbolje rešenje“, kaže arhitekta.
Među privremenim i ponovo upotrebljivim građevinskim materijalima koji se koriste kao dekorativne završne obrade paviljona su polikarbonatni paneli, čelični stubovi za skele koji se koriste kao obloge i vreće sa peskom. Takođe su korišćeni i plava cerada, OSB ploče i lančana mreža.

Sankaku Park je jedan od nekoliko prostora u paviljonu koji podsećaju na engavu, vrstu verande koja se može videti u tradicionalnim japanskim kućama.
U unutrašnjosti, Mitsubishijev paviljon u Osaki će ugostiti mešavinu izložbi koje istražuju temu života, uključujući i „video iskustvo“ u dva teatra na gornjim spratovima.
Takođe, postoji prostor pod nazivom Sankaku Park koji je u formi zone za sedenje, a koji „izgleda kao da je okačen“. To je jedan od nekoliko prostora u paviljonu koji podsećaju na engavu, vrstu verande koja se može videti u tradicionalnim japanskim kućama.
Podzemni prostor, nazvan Waiting Park, je zamišljen kao tamniji prostor u kojem posetioci mogu da sede i opuste se. „Dizajn blokira direktnu sunčevu svetlost da uđe u prostor i olakšava protok hladnog vazduha. Rezultat je zasenčen i udoban prostor za čekanje u kome svi posetioci mogu uživati“, rekao je na kraju Arai.
