Nova era luke Kale: 45 hektara mora pretvoreno u pristaništa koje čuva lukobran dužine 3 kilometra
Za ovaj veliki infrastrukurni projekat u Francuskoj bilo je potrebno 4 miliona kubnih metara peska, 17.000 betonskih blokova kao i pet godina rada.
Proširena i modernizovana luka Kale u Francuskoj zvanično je otvorena 9. septembra. Projekat započet 2015. godine, težak 863 miliona evra, smatra se jednom od najvećih evropskih infrastrukturnih investicija u ovoj deceniji. Nova luka Kale osmišljena je tako da se prihvati veći brodski saobraćaj, novu generaciju brodova ali i da se logistički i industrijski približi potrebama novog doba.
Sa prometom koji se praktično utrostručio u proteklih 20 godina, infrastruktura luke Kale više nije omogućavala optimalan kvalitet usluga. Kada je premašen kapacitet luke, proširenje se pokazalo više nego krucijalnim. Osim povećanja kapaciteta terminala, izazov je bio i prihvat budućih generacija trajekata dužine 220 metara koji zahtevaju duže pristane i čiji manevri zahtevaju veći basen.
Izrađen je lukobran od 3,2 km, basen površine 170 hektara kao i tri nova pristaništa na 65 hektara od kojih je 45 uzeto od mora.
Proširenje i modernizacija Luke Kale u Francuskoj bio je ogroman građevinski posao. On je uključivao izradu lukobrana dugačkog više od 3 kilometra, izradu basena površine 170 hektara, od kojih je 90 hektara plovidbeno u prvoj fazi, proširenje luke za 65 hektara sa tri nova pristaništa za trajekte, kao i 39 zgrade neophodne za rad i siguran prijem korisnika luke.
Da bi se suočio sa izazovima ekološke tranzicije, dizajn luke bio je takav da se striktno poštuje obaveze očuvanja flore i faune.
Betonski X blokovi
Jedan od najvećih izazova bio je izgradnja lukobrana. To je 3,2 kilometra dugačak zid širine 80 i visine 25 metara, od čega je 11 metara pod morem pri oseci, a njegova uloga je da štiti luku od talasa. S obzirom na obim lokacije i veličinu lukobrana, na gradilištu je instalirano postrojenje za pravljenje betonskih blokova XBlocs u obliku slova “X” od kojih je ovaj morski zid i napravljen.
Naime, lukobrani se uglavnom prave nasumičnim postavljanjem velikih betonskih blokova koji tokom vremena umeju da se poravnaju praveći rampu. Međutim, XBlocs je osmišljen tako da se blokovi nikada ne slepe jedan uz drugog što ih čini daleko dugovečnijim od njegovih klasičnijih „predaka“.
Na gradilištu je napravljeno 17.000 blokova od 4 do 14 kubika koji su pažljivo postavljeni jedan pored drugog.
Na gradilištu je napravljeno 17.000 blokova XBlocs koji su pažljivo postavljeni jedan pored drugog. Za ovaj posao je bilo potrebno tri godine. Postrojenje za izradu blokova postavljeno je na samom gradilištu, čime se uštedela ogromna količina vremena, a pritom je obezbeđen i konstantan kvalitet betona i blokova koji su bili od veličine od 4 do 14 kubika u zavisnosti od mesta ugradnje.
45 hektara od mora
Još veći izazov bilo je pretvaranje mora u zemljište. Za te potrebe urađeno je nasipanje skoro 4 miliona kubnih metara peska iskopanog za potrebe pravljanja basena. Taj materijal iskorišćen je da se od mora napravi 45 hektara zemljišta.
Naravno, ovaj veliki posao poveren je iskusnim inženjerima. U okviru projektno-izvođačkog konzorcijuma projekta proširenje Luke Kale bila je belgijska grupa Jan de Nul koja potpisuje i projekat Palm Jumeirah, poznatog veštačkog arhipelaga u obliku palme u Dubaiju.
Luka za 21. vek
Nova Luka Kale sada ima tri nova pristaništa za trajekte sa pomoćnim kapacitetom od još pet. Sva infrastruktura izgrađena je uzimajući u obzir planirani rast i diverzifikaciju morskog saobraćaja do 2070. godine.
Zahvaljujući ovoj investiciji francuska luka Kale moći će da poveća svoje kapacitete ali i da zadrži svoju reputaciju jedne od najprometnijih luka u Evropi.
Kad ste već ovde…