Koliko koštaju lokacijski uslovi za kuću i koliko traje procedura
Da se ne biste iznenadili cenama taksi i količinom papirologije, donosimo vam sve važne informacije koje se tiču dobijanja lokacijskih uslova za izgradnju kuće do 400 kvadrata.
Lokacijski uslovi predstavljaju treći od šest koraka do početka gradnje porodične kuće, sa kojima smo vas okvirno upoznali u tekstu koji smo objavili krajem septembra prošle godine.
Ovaj dokument jeste upravni akt i može ga pribaviti bilo koje lice koje podnese zahtev, ne mora biti vlasnik parcele, a za njegovo dobijanje potrebno je platiti tri stvari: idejno rešenje, takse i uslove javnih preduzeća.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Vodič kroz dozvole za izgradnju – Kako preživeti pravne procedure
- Zašto je formiranje jedinstvenih minimalnih cena u arhitekturi protivzakonito
1. Idejno rešenje
Arhitekta je na osnovu informacije o lokaciji izradio idejno rešenje i sada je potrebno da idejno rešenje predate za lokacijske uslove. Idejno rešenje za predaju za lokacijske ne može vam uraditi arhitekta bez firme koja je ovlašćena za predaju dokumentacije. Zato se prvo raspitajte da li arhitekta ima firmu ili sarađuje sa nekom.
Takođe idejno rešenje za izgradnju kuće do 400 m² može uraditi i projektant konstrukcija ili inženjer visokogradnje, uslov je da projektant mora imati odgovarajuću aktivnu licencu (300, 301, 302 ili 310, 311 i 317 za porodične kuće do 300 m²).
Idejno rešenje za predaju za lokacijske ne može vam uraditi arhitekta bez firme koja je ovlašćena za predaju dokumentacije.
Cena projekta kuće od 100 kvadrata značajno varira od izabranog biroa, složenosti i lokacije pa vas to može izaći od 1.000 pa do nekoliko hiljada evra. Idejno rešenje, koje je sastavni deo projekta i koje vam je potrebno za lokacijske uslove, kreće se oko 30%.
Za KTP (katastarsko topografski plan) koji je neophodan i za projekat i za predaju daćete od 100 do 200 evra, u proseku 150 evra.
Predaja dokumentacije se vrši preko CEOP-a (Centralna evidencija objedinjenih procedura). Najčešće za vas to obavlja arhitekta koji je i projektovao, naravno, uz pismeno ovlašćenje. Pismeno ovlašćenje može vam napisati arhitekta, a overava se kod notara i to vas može koštati oko 360 dinara.
2. Takse
Nakon elektronske predaje dokumentacije, takse za uplatu stižu na imejl koji je ostavio onaj ko je i predao dokumentaciju. Prve takse stižu nakon dan, dva i bitno je da na vreme platite da ne biste čekali.
Takse koje se plaćaju su:
- RAT (republička administrativna taksa)
- GAT (gradska administrativna taksa)
- CEOP (Centralna evidencija objedinjenih procedura) taksa.
Osim CEOP takse koja je ista za sve i koja iznosi 1.000 dinara, takse zavise od opštine na kojoj se podnosi zahtev za lokacijske uslove.
Tako se za RAT negde plaća samo 330, a negde i 2.270 dinara. GAT varira od oko 1.000 do 6.000 dinara, pa može biti i više. Ovu taksu svaka opština posebno propisuje i zato varira.
3. Uslovi javnih preduzeća
Na naknade za uslove javnih preduzeća se čeka nedelju dana, a može biti i duže. Naknada koju plaćate za izdavanje uslova je različita i varira od opštine do opštine.
Zavisi i od toga da li želite i imate mogućnost za centralno grejanje ili želite priključak na gas, pa samim tim plaćate i uslove za centralno i gas od nadležnih preduzeća.
Takođe, zavisi da li se vaš plac nalazi u zoni zaštićenog područja pa su vam potrebni uslovi nadležnog zavoda za zaštitu spomenika kulture. Samo ova stavka vas može koštati 20.000 dinara pa i mnogo više.
U većim gradovima definitivno računajte da za takse i uslove morate da odvojite oko 250 do 300 evra za standardne procedure.
Standardna procedura podrazumeva da platite uslove za saobraćaj, katastar, vodovod i kanalizaciju, elektrodistribuciju i održavanje gradske čistoće. Ovi uslovi će vas koštati oko 20.000 dinara negde manje, negde više, zavisno od opštine.
U većim gradovima definitivno računajte da za takse i uslove morate da odvojite oko 250 do 300 evra za standardne procedure. Za parcele koje su u području zaštite ova se cifra može i duplirati.
Koliko traje procedura dobijanja lokacijskih uslova
Od trenutka predaje pa do njihovog izdavanja maksimalni vremenski rok prema Zakonu o planiranju i izgradnji za izdavanje jeste 25 radnih dana, osim za objekte iz Člana 133. Zakona o planiranju i izgradnji za koje važi rok od 40 radnih dana.
Objekti iz Člana 133. su objekti koji su u granicama nepokretnih kulturnih dobara ili u njihovoj zaštićenoj okolini.
Nakon predaje zahteva postupak nadležnog organa je ovaj:
- u roku od 5 radnih dana nadležni organ je dužan da dostavi zahtev za uslove javnih preduzeća.
- u roku od 15 radnih dana javna preduzeća treba da izdaju uslove, a u slučaju da je objekat iz Člana 133. onda je rok 30 radnih dana.
- u roku od 5 dana po dobijanju uslova od javno komunalnih preduzeća nadležni organ je dužan da izda uslove podnosiocu zahteva.
Sve ovo je pod uslovom da je predata dokumentacija dobra, idejno rešenje u skladu sa informacijom o lokaciji i da su takse plaćene na vreme.
Ako zahtev nije potpun ceo postupak se produžava, a najgora situacija je ako idejno rešenje nije u skladu sa informacijom o lokaciji u gabaritima i položaju na parceli. Tada se predmet daje na dopunu i onda se čeka izmena idejnog rešenja, pa ponovna predaja i ponovno čekanje.
U praksi se dešava da proces ide i brže ako je dokumentacija ispravna i tada zavisi samo od broja zahteva predatih u isto vreme.
Dešava se da se zbog obima posla probiju rokovi, ali vi očekujte da vam je potrebno od mesec i po do dva, uz, naglašavamo – ispravnu predatu dokumentaciju.
Javite nam vaša iskustva po ovom pitanju. Da li ste se iznenadili taksama i papirologijom?
Postovani, koliko je tacna informacija koju ste naveli za licence 310, 311 i 317?
Tj. moze li se sa tim licencama overiti arhitektonski projekat?
Sa novim pravilnikom su nesto menjali, ali je ostalo nedoreceno, pa i mene zanima koliko je tacna ta informacija koju ste naveli s obzirom da posedujem licencu 310.
Hvala.
Poštovani, podaci su sa sajta Inženjerske komore, tj iz njihovog pravilnika koji jeste pretrpeo neke izmene, ali u izmenama, koje su na sajtu dostupne, nema promene u smislu licence 310. Link do pravilnika i izmena:
http://www.ingkomora.org.rs/akti/?id=aktido2018
Nije nam poznato da je donesena neka odluka koja nije objavljena na njhovom sajtu, a ne bi trebalo da je onda nema. Svakako probaćemo da proverimo od ponedeljka direktno kod njih i obavestiti vas.
Čestitam autoru teksta! Ovakvih tekstova treba imati vise da bi ljudi znali sta ih ceka ako krenu u gradnju. Potrebno je uraditi jos jedan clanak sa temom: Minimum koji parcela mora da ima da biste krenuli u proceduru!
Hvala! Što se tiče minimalnih potrebnih dimenzija i površina placa, kratko o tome imate u članku o Informaciji o lokaciji:
https://www.gradnja.rs/informacija-o-lokaciji-sta-smem-da-gradim-na-placu/
Razmotrićemo da o tome napišemo i opširniji tekst.
Da li znate kakva je procedura za mobilne kuće? Do 50 kvm?
Hvala
Ako su vam potrebni priključći na vodovod i kanalizaciju onda je procedura kao i za bilo koju kuću bez obzira na kvadraturu i mobilnost. Za recimo nadstrešnice do 20 kvm nije vam potrebno ništa, za neke pomoćne objekte se izdaje samo rešenje.
Ako ne planirate priključke onda najbolje da se raspitate kod nadležnog organa za izdavanje dozvola. Kada stambeni objekat već postoji na placu onda možda može da se tretira kao pomoćni pa je procedura da podnesete zahtev za dobijanje rešenja o odobrenju za izvođenje radova, ali ako je u funkciji jedinog stambenog objekta na placu onda mislim da treba da prođete celu proceduru i u slučaju da nema priključke.
Hvala puno!
I posle ocekuju legalnu gradnju????
Pa nije li drzava tu da olaksa i pomogne gradjanima a ne da prestavlja problem u svakom mogucem apektu zivota….zamislite da nas ima 70 miliona….sa ovakvom procedurom nikad ne bi bilo nista izgradjeno…..vidim ja da ce kod nas biti dozivotna legalizacija!!!
Ti nisi antibirokrata. Ti si anarhista. Ovo uopšte nije zahtevna stvar, ako se u obzir uzme složenost izgradnje i koliko recimo zidanje traje. Nego, svi bi htelo nešto na „mufte“ i „preko veze“. Naše procedure uopšte nisu toliko komplikovane. Probaj da dobiješ dozvolu za renoviranje kuće u Italiji…
Šta se dešava kad se za odbijanje izdavanja lokacijskih uslova pronalaze neke nebitne primedbe i razlozi. Uz obrazloženje da se ne bi dogodile neke malverzacije. Da li se svi koji podnesu zahtev tretiraju kao malverzanti ili se očekuje neka novčana naknada. A pritom zahtevi uopšte nisu zahtevni i pri tom su idejna rešenja uredu?
U obrazloženju mora da stoji zbog čega vas tačno odbijaju, a to ne može biti nagađanje. Imate mogućnost da se žalite ako ste dobili rešenje o odbijanju.
Ako odlažu sa izdavanjem podnesete žalbu zbog ćutanja uprave. Oni su dužni u propisanom roku da ili izdaju uslove ili vas zvanično odbiju. Pogledajte ovde detaljnije:
https://www.propisi.net/kako-postupiti-u-slucaju-cutanja-uprave-kad-nadlezni-organ-ne-donese-odluku-po-zahtevu-odnosno-zalbi-stranke/
Poštovana,
Da li znate možda ako se vrši pomeranje objekta, porodična kuća, da li moraju ponovo da se podnose novi lokacijski uslovi iako su već dobijeni?
Konkretno pomera se za 1m.
Hvala unapred na odgovoru!
Poštvana, ako je pomerena opet idete na lokacijske uslove, samo promene koje ne utiču na položaj i gabarit objekta mogu da prođu preko projekta izvedenog stanja.
Poštovana
Možete li mi reći koliko dugo važe uslovi javnih preduzeća pošto je zahtev odbačen a postupak traje predugo , hvala unapred
Poštovani Gorane, uslovi traju koliko i lokacijski uslovi osim ako drugačije ne piše na samim uslovima.
postovanje, da li je i ako jeste kakva je dozvola potrebna ako se gradi na postojecoj osnovi, konkretno stara je kuca, pa bi je rusili i dozidali sprat, tako da je donji deo 70m2 plus sprat negde blizu 80m2
Za dogradnju kuće isti je postupak kao kada gradite novu kuću. Najčešće je i komplikovaniji, naročito ako nemate postojeće stanje kuće koju nadograđujete