Kuća u Istri s bazenom, mostićem i tunelom
Zahtev klijenta bio je da se kuća za odmor od 250 kvadrata sagradi na terenu u padu. Arhitekte iz zagrebačkog studija NFO su ovaj zadatak rešile na jako domišljat način.
Izgradnja objekta na hrvatskom primorju namenjenih odmoru i turizmu ne jenjava. No, posle više godina dominacije krupnog kapitala, velikih hotela i rizorta, privatni investitori se sve češće odlučuju za izgradnju objekata manjih formata, projektovanih za ličnu upotrebu i povremeno kratkoročno iznajmljivanje.
Primer jednog takvog objekta jeste Kuća KNL, koju potpisuju Kata Marunica, Nenad Ravnić, Filip Vidović i Sara Vulić iz zagrebačkog studija NFO. Kuća KNL nalazi se u Istri, u blizini Poreča, a smeštena je u mirnoj zelenoj oazi, okružena šumom.
Zadatak je bio sagraditi kuću za odmor sa 4 spavaće sobe sa svojim kupatilima, kao i prostrani dnevni boravak sa trpezarijom i kuhinjom, te ostvariti snažnu i direktnu vezu između kuće i dvorišta, unutrašnjih prostorija i okolne prirode.
Mostić i tunel
Parcela je smeštena na terenu blagog nagiba i pogledom prema šumi. Sa ciljem maksimalnog uklapanja novog volumena u okoliš, arhitekti iz NFO studija su to ograničenje preokrenule u prednost. Prizemna etaža je utopljena u teren sa prilazne strane dok se sa druge (dvorišne stane kuća) otvara prema bazenu i velikom travnjaku.
Kuća se s ulične stane čita kao monolitni beli kubus sa fokusom na mesto ulaza do kojeg se dolazi mostićem iznad zelenila. „Kako se korisnik približava kući, otvaraju mu se dodatne prostorne senzacije, spoljašnje stepenište ‘tunel’ koje prolazi ispod prvog sprata i prozor ‘svetlarnik’ prema kuhinji“ – navode arhitekti iz NFO-a za naš portal. Prolaskom kroz „tunel“ izlazi se direktno na dvorišnu stranu u natkrivenu zonu i terasu s otvorenim bazenom.
Kuća se s ulične stane čita kao monolitni beli kubus sa fokusom na mesto ulaza do kojeg se dolazi mostićem iznad zelenila.
Organizacija prostora
Suteren je maksimalno otvoren prema pejzažu. Programski, on obuhvata zonu zajedničkih aktivnosti (dnevnu sobu, kuhinju i trpezariju). Dnevni boravak se preko velikih prozorskih direktno povezuje sa dvorištem i otvorenom terasom sa roštiljem.
Centralna tema dnevnog boravka je stepenište koja su vezana za konstruktivni „V“ stub od natur betona koji je zadržan i na plafonu kuhinje i trpezarije. Podovi su od terazzo pločica, te se protežu i na spoljašnju terasu. S druge strane, bazen je obložen nešto tamnijim tonom istih pločica, a sve kako bi se postigao utisak veće dubine.
Centralna tema dnevnog boravka je stepenište koja su vezana za konstruktivni „V“ stub od natur betona.
Na gornjoj etaži (prizemlju) se nalaze 4 spavaće sobe sa svojim kupatilima. Sobe su grupisane oko zajedničkog hodnika, a svaka od njih ima pristup otvorenoj lođi u rustičnoj obrati i staklenom ogradom.
Moderno oblikovanje
„Kuća je spolja definisana belim kubusom koji je postavljen na bazu koju čini teren i kamene zidove koji otvara prizemlje prema dvorištu. Na belom kubusu svi otvori su locirani u tamnim balkonskim nišama na koje izlaze spavaće sobe“ – navodi Kata Marunica.
Kuću KNL karakteriše čista, gotovo apstraktna geometrija. Dominiraju ravan krov, prave linije i prostrane lođe trapezastog oblika. Likovnost se postiže kroz snažne kontraste crnog i belog, glatkih i rustičnih površina, te igru prirodnih i artificijalnih elemenata.
Zen bašta
Vrt je svedenog oblikovanja, gotovo minimalistički. Otvoreni travnjak pruža se u dubinu parcele i u kontrastu je sa šumom koja ga okružuje. Plac je ograđen u fizičkom, ali ne i u vizuelnom smislu. Posebna pažnja je posvećenja uređenju i oblikovanju prednjeg dvorišta sa pristupnim platoom i parkingom.
Opremu zadnjeg dvorišta čine bazen, popločana terasa, roštilj na otvorenom i kamenje grupisano po ugledu na zen bašte. Oblikovanje partera je nepravilno, sa puno oštrih i izlomljenih linija, a koji svoj pandan pronalaze i u tretmanu enterijera.
Opremu zadnjeg dvorišta čine bazen, popločana terasa, roštilj i kamenje grupisano po ugledu na zen bašte.
Kontinuitet moderne tradicije
Zagrebačka škola arhitekture, kao što je to opšte poznato, označava specifičnu arhitektonsku kulturu prostora koja podrazumeva racionalnost, funkcionalnost, ekonomičnost i primenu novih tehnologija. S druge strane, reč je o intelektualnoj tradiciji koja objedinjuje i kritička promišljanja elemenata tradicionalne, regionalne arhitekture, datosti podneblja, logike materijala i tehnika građenja.
Može se reći da NFO kroz svoju arhitekturu, a naročito kroz Kuću KNL nastavlja tradiciju zagrebačke škole arhitekture koju su uspostavili velikani hrvatske arhitekture XX veka, kao što su Viktor Kovačić, Boris Magaš, Aleksandar Dragomanović, Drago Ibler i Stjepan Planić.
Faktografija
- naziv objekta: Kuća za odmor
- mesto: Istra, Hrvatska
- investitor: privatni
- autori projekta: NFO
- autorski tim: Kata Marunica, Nenad Ravnić, Filip Vidović i Sara Vulić
- saradnici: Termoporojekting, Under Hill Studio, PBG, K–TIM i IF Projekt
- godina projektovanja: 2017.
- godina izgradnje: 2020.
- površina: 250 m2
- spratnost: Su + P
- fotografija: Bosnić+Dorotić
Grafički prilozi
Fotogalarije
Kad ste već ovde…