Vizuelizacija: Remorker
Arhitektura, Izdvojeno

Kreće Slavija – Pola veka nedoumica i nerazumevanja

Višedecenijski projekat na uobličavanju najpoznatijeg gradskog trga u Beogradu možda će konačno dobiti svoj epilog. 

Naslov ovog teksta preuzet je iz dnevne štampe iz 70-ih godina, u kojem se vidi jedno od predloženih idejnih rešenja za urbanističko-arhitektonsku rekonstrukciju trga Slavija (tada Dimitrija Tucovića). U tom trenutku je taj poduhvat delovao veom realan i veoma ostvariv, uzevši u obzir mnoge druge zgrade i komplekse, koji su dve decenije uveliko zidani po Beogradu.

Inače, ovo je jedno od „humanijih“ rešenja koja su nastala tih godina, ali su sva ona imala velike propuste, koji su pod pozitivnim naletom razvoja naše socijalističke Jugoslavije, bila zanemarivana. Ljudi su imali stabilna radna mesta, većina je imala svoje stanove (dobijene od preduzeća ili uzeta za simboličan kredit), išlo se na godišnje odmore, a gradovi su se transformisali da bi uskladili svoje tadašnje funkcije i politički identitet novog društva.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Rešenje za rekonstrukciju Slavije iz 1970-ih godina; Foto: Arhiva autora

Gradilo se s obe strane Save

Gotovo da nije bilo, ne grada, već varoši, koja nije dobila neko novo stambeno naselje, namenjeno radnicima neke novootvorene fabrike ili za potrebe vojske. Pa Novi Beograd je primarno zidan za pripadnike JNA, kako aktivne, tako i one koji bi otišli u penziju, a koji bi birali da se ne vrate u svoja rodna mesta, već da ostanu u Beogradu. Akcenat jeste bio na izgradnji Novog, ali se gradilo i po „starom“ Beogradu.

Nove saobraćajnice, tuneli, sportske hale, stadioni, poslovne zgrade (državnih preduzeća) građeni su po starom gradskom jezgru, manje ili više vodeći računa od postojećem kulturno-istorijskom okruženju. Samo je Slavija tih decenija nekako ostala skrajnuta, dobivši uređen kružni tok sa bistom istorijske ličnosti po kojoj je tada ponela ime i hotel „Slaviju“ sa prepoznatljivom fasadom u staklenoj zid-zavesi.

Okolo su bile predratne zgrade, a prema Terazijama se sa desne strane pružao pogled na „Mitićevu rupu“, parcelu namenjenu zidanju predratne robne kuće „Mitić“, za koju grad ni u tom trenutku nije imao rešenje.

Hotel „Slavija“; Foto: Arhiva autora

Rukovodeći se tadašnjom državnom politikom, da se na istoriju ne smemo vraćati, pristupilo se i idejama za preuređenje Slavije.

Naravno, rukovodeći se tadašnjom državnom politikom, da se na istoriju ne smemo vraćati, naročito u našoj prestonici, koja je morala poslužiti kao uzor našeg novog modernog socijalističkog društva, iz istih pozicija se pristupilo i idejama za preuređenje Slavije.

Sve predratne zgrade, koje su frontovima izlazile na trg, bile su predviđene za rušenje, a na njihovim mestima nikli bi novi, moderni objekti kao u bilo kom novoizgrađenom urbanom jezgru nekog od gradova Jugoslavije. Ali taj senzacionalistički naslov KREĆE SLAVIJA rastegao se u pola veka slabog, nejasnog i ponekad pogrešnog kretanja.

Konkursi su se smenjivali, arhitekte i urbanisti su razmatrali i nudili rešenja, čak je i Dafiment banka 1992. godine raspisala jedan za svoju novu poslovnu zgradu (nikada izvedenu), a kao da se ništa nije pomeralo sa mrtve tačke.

Čak je i nova zgrada Narodne banke Srbije (Jugoslavije), započeta sa zidanjem polovinom 80-ih godina, nakon jednog od najvećih jugoslovenskih javnih konkursa, na kojem je pobedio projekat arhitekte Gruje Golijanina, nije bila dovršena sve do 2005. godine.

Slavija, Narodna banka, Foto: Milja Mladenović

Projekte arhitekata, nažalost, naknadno prekrajaju političari i investitori, pa svi mogu biti srećni ako se bar nešto pozitivno izvede.

U tih dvadeset godina mnogo šta se promenilo po pitanju urbanističkog rešavanja Slavije i njenog okruženja, pa je zgrada sa svojom i tada inovativnom arhitekturom, doživljena kao stakleni mastodont, ugnježden među predratnim kućicama i zgradicama.

Ali i na novom konkursu iz 2005. godine za trg Slavija, od arhitekata i urbanista se tražilo da daju inovativna rešenja, u kojima bi sačuvali samo one zaštićene predratne i posleratne objekte, dok bi sve ostalo bilo rušeno i menjano novim stambeno-poslovnim zgradama.

Kada pogledamo prvonagrađeno rešenje arhitekata Tamare Petrović i prof. Miloša Komlenića, možemo zaključiti da se težište interesovanja pomerilo i da će prostor pre ili kasnije, umesto prostranih saobraćajnica, manifestacionog trga ili parkovskih celina, biti gusto načičkan zgradama komercijalnog sadržaja. Što ako pogledamo na bilo koju globalnu poslovnu metropolu, nije daleko od njihovih rešenja.

Naravno, ovde se malo više insistira na grabljenju kvadrata i malo manje na oplemenjavanju prostora nekim drvećem ili skulpturama, ali to je već nije problem arhitekata, jer se oni u svojim projektima potrude da maksimalno izađu u susret kako državno-privatnom investitoru, tako i svim budućim korisnicima javnog prostora.

Njihove projekte, nažalost, naknadno prekrajaju političari i investitori, pa svi mogu biti srećni ako se bar nešto pozitivno izvede. Retko viđena pojava u razvijenom svetu, da nekog moćnika tako malo zanima izgled grada (u kome i sam živi), a tako mnogo procenat zarade.

Konkurs iz 2005, prvonagrađeni rad arhitekata Tamare Petrović i Miloša Komlenića; Izvor: CEP

Aktuelna dešavanja na Slaviji

Nakon tri decenije nedoumica šta raditi i da li išta raditi na trgu Slavija, prelaz na veoma liberalni kapitalizam uslovio je dalju sudbinu tog prostora.

Doduše, inicijativa gradskih vlasti je izostala, pa smo dočekali 2012. godinu sa još jednim anketnim konkursom, ovaj put za centralni prostor trga, ali bez ikakve kreativne, funkcionalne ideje koja bi bila realizovana.

Podeljene su nagrade originalnim projektnim rešenjima, a na centralnom prostoru, umesto izmeštene biste Dimitrija Tucovića, izgrađena je svetleća muzička fontana!? Pomalo jeftin teatralni spektakl za grad kakav je Beograd.

Očigledno, država nije želela da se bavi ikakvim sadržajem, izuzev parka između ulica Kralja Milana i Nemanjine, koji je katastrofalno loše izveden (iako je projekat sasvim korektno zamišljen), pa je krenuo da se raspada godinu-dve posle izvedbe.

Muzička fontana na Slaviji; Foto: Wikimedia (Andrija12345678)

U ceo poduhvat se finansijski uključuje i fudbaler Dejan Stanković, koji je već imao iskustva u investicijama u svetu nekretnina.

Sva druga ulaganja u prostor su preusmerena na privatne investitore, koji su polako počeli da lobiraju za kupovinu nekoliko okolnih lokacija. Blok između Slavije i parka Manjež postao je interesantan kompaniji „Stefial“ u vlasništvu Dragana Ruvarca, koja se uveliko pročula po gradnji poznatih zgrada „parižanki“ na nekoliko atraktivnih lokacija po Vračaru i Dorćolu.

Kako je ceo blok, zbog otkupa ruševnih kuća i stanova unutar zgrada s kraja 19. do sredine 20. veka, postao veoma skupa investicija, u ceo poduhvat se finansijski uključuje i fudbaler Dejan Stanković, koji je već imao iskustva u investicijama u svetu nekretnina. Ovako velika lokacija je imala svoje zahteve.

Za početak, da se za potrebe izgradnje budućeg kompleksa organizuje javni, po mogućstvu internacionalni konkurs, kako bi se došlo do što kvalitetnijih rešenja, ali i da bi žirirani projekti imali veću težinu, ali i da se odluči o daljoj sudbini postojećih objekata.

Konkurs je održan, ali odziv nije bio baš zapažen, jer su mnoge arhitekte bile svesne da je to samo još jedan u nizu anketnih konkursa kojim se investitor ne može usloviti da zida po prvonagrađenom rešenju, već da mu to bude prilika da vidi arhitektonsko-urbanističke ideje.

Projekat studija Margery

Nijedno rešenje ni približno nije uzelo u obzir zahtev investitora da se parcela u potpunosti iskoristi stambeno-poslovnom površinom.

Mnogi od učesnika konkursa su nadmetanje doživeli više kao priliku da ispolje svoju kreativnu crtu, a manje da odgovore na zahteve konkursa, jer ni jedno rešenje ni približno nije uzelo u obzir zahtev investitora da se parcela u potpunosti iskoristi stambeno-poslovnom površinom.

Da, to je ono što rukovodi svakog savremenog investitora u Srbiji; kvadrati su na prvom, drugom i trećem mestu, a arhitektura je tek prateći faktor. Ako je moto nekadašnjih arhitekata modernista bio – „Forma sledi funkciju“, čime se aludiralo na davanje prednosti funkcionalnosti objekta, koja je dalje uslovljavala arhitekturu, sada možemo reći da „Forma sledi kvadraturu“. I to ne tako funkcionalnu kvadraturu, već kvadraturu što većeg broja stambenih ili poslovnih jedinica.

Prvonagrađeno rešenje biroa AKVS dalo je revolucionarne, humane stambene jedinice, ali je iskorišćenost parcele bila nedovoljna. Zato investitor upošljava biroe CEP i Time studio da projektuju kolosalni kompleks, sa preko 200 stanova u četiri zasebne lamele i ukupnom površinom od više hiljada kvadrata. Da su odbili, našao bi se neki drugi biro da to isprojektuje, pa je bar posao poveren birou sa velikim iskustvom, koji može da se izbori sa uslovima parcele i zahtevima investitora.

Projekat beogradskog studija AKVS;Vizuelizacija: AKVS

Remorker je ponudio najbolje što je umeo, nije savršeno, ali su na neki način svojom kreativnošću ublažili masivnost novog objekta.

Na red je došla i arhitektura, jer je valjalo „obući“ tog mastodonta, pa je investitor napravio i uži pozivni konkurs za 5-6 biroa, koji su davali svoja rešenja isključivo za fasadu kompleksa. U tom užem nadmetanju pobedio je biro Remorker Architects, koji nije bez razloga pozvan, jer su njihove maestralne rekonstrukcije nekoliko starih beogradskih objekata, osvojile i prestižne arhitektonske nagrade, čime su privukli pažnju nekoliko velikih investitora.

Međutim, nije tako jednostavno raditi fasadu za već osmišljen ili izveden objekat, bili vi renesansni arhitekta Andrea Paladio, koji je nedovršenu tržnicu u gotskom stilu zaodenuo u klasičnu, renesansnu arhitekturu ili ruski arhitekta Androsov, koji je potpuno modernistički konstruktivni sistem Palate glavne pošte, arhitekte Josipa Pičmana, zaodenuo u strogu, konzervativnu, akademsku fasadu u kamenu.

Remorker je ponudio najbolje što je umeo, nije savršeno, ali su na neki način svojom kreativnošću ublažili masivnost novog objekta. Čak je i nekoliko ljudi, nezavisno jedni od drugih, u njihovom rešenju prepoznalo Le Korbizjeov Unite d’habitation (Zajedničko stanovanje), kako zbog ikonične fasade, tako i zbog masovnog stanovanja i prisustva drugih zajedničkih sadržaja.

Vizuelizacija: Remorker Architects

Mislimo da smo uspeli u projektovanju zgrade koja neće biti neprimećena, koja će inicirati osećaj, navoditi na diskusiju.

Naravno, Le Korbizje je svoju zgradu predvideo kao socijalnu komunu, a ova zgrada na Slaviji će biti komuna za (kvazi)elitu. Tim Remorker Architectsa je vrlo jasan u definisanju svoje uloge u ovom velikom projektu:

“Posao Remorker Architects bio je da za King’s Circle Residence, objekat već zadatog gabarita i isprojektovane funkcije ponudi fasadni omotač. Naš zadatak bio je osmišljavanje fasade koja će biti reprezentativna, po svim arhitektonskim ukusima, izraz savremene arhitekture, ali uz poštovanje nasleđa, osobenosti tog kraja i na koncu, duha Beograda. Uz predloženu i, drago nam je, prihvaćenu blagu izmenu volumena i korekciju konstruktivnog sklopa, ponudili smo ekstravagantno rešenje prikladno atraktivnosti lokacije. Mislimo da smo uspeli u projektovanju zgrade koja neće biti neprimećena, koja će inicirati osećaj, navoditi na diskusiju. Verujemo da to i jeste krajnji cilj arhitekture.

Realizacijom kompleksa King’s Circle Residence na Slaviji, veliki višedecenijski projekat na uobličavanju ovog najpoznatijeg gradskog trga biće jedan je korak bliže ostvarenju. Kada kompleks bude izgrađen, budućim generacijama ostaće zadatak da daju svoj doprinos, osmišljavanjem objekata na sada praznim parcelama oko Slavije među kojima je i susedna, popularno nazvana Mitićeva rupa. Verujemo da će naše buduće kolege pristupiti razvoju ovih parcela sa istim žarom i posvećenošću koji su vodili tim Remorker Architects.”

Kovačević i Rašković su svesni da su zgrade od njihovih kolega Tobolara i Zlokovića imale vrednost i da nije bilo nužno da i one budu srušene,

I sve bi ovo i prošlo nekako, da investitor, uz podršku grada, nije otkupio i porušio nekoliko vrednih zgrada iz predratnog perioda. Investitor je time dobio na stotine skupih kvadrata, a grad je procenio da vrednost novog objekta ima prednost u odnosu na vrednost starih zgrada, pa je preporučio Zavodu za zaštitu spomenika kulture grada Beograda, da isteklu zaštitu više ne obnavlja.

Dakle, nisu važne one trošne kućice, koje nisu bile ni vredne obnavljanja, kako naglašavaju istoričar umetnosti Marko Bogdanović i arheolog Rade Milić, već isključivo ovih nekoliko objekata od kraja 19. do sredine 20. veka, koji su mogli biti sačuvani, pogotovo što iza njih stoje imena arhitekata Stevana Tobolara i Milana Zlokovića, prvi predstavnik čeških arhitekata, koji su u međuratnom periodu ostavili zavidnu produkciju u Beogradu, a drugi jedan od najznačajnijih profesora Arhitektonskog fakulteta u Beogradu.

Arhitekta Bojan Kovačević nije imao komentar na rušenje tih objekata, već je više kritikovao ono što će novo biti podignuto, dok je profesor Ivan Rašković stao u odbranu svojih kolega, navodeći realne činjenice da su trošne kuće svakako morale biti srušene jednog dana i da je na njihovo mesto došla prihvatljiva savremena arhitektura.

Obojica arhitekata su svesni da su zgrade od njihovih kolega Tobolara i Zlokovića imale vrednost i da nije bilo nužno da i one budu srušene, ali su shvatili da je potpuno apsurdno kritikovati nešto što je grad u startu prepustio bagerima investitora, a što oni nisu mogli da spreče.

Vizuelizacija: Remorker Architects

Nisam saglasan sa apsurdnim predlozima da se svaka lokacija gde se sruši jedna ili nekoliko straćara mora pretvarati u park ili u muzej.

Što se tiče kritika šire, nestručne javnosti, ona su delom opravdana, a delom nemaju nikakve osnove. U potpunosti sam saglasan sa kritikama što su neke vredne zgrade, koje su bile deo urbane baštine grada Beograda tek tako prepuštene rušenju, ali nisam saglasan sa apsurdnim predlozima da se svaka lokacija gde se sruši jedna ili nekoliko straćara mora pretvarati u park ili u muzej (to ni jedna svetska metropola ne radi, već prodaje placeve za zidanje novih zgrada), niti da u Beogradu moraju da se zidaju replike starih zgrada, kako bi se udovoljilo željama širih masa, kojima je ukus ostao na arhitekturi 20-ih i 30-ih godina.

Između već izgrađene zgrade Narodne banke Srbije i hotela Hilton, sa svojim modernim fasadnim formama, bilo je za očekivati da na mestu udžerica nikne jedan ili više modernih objekata, koji će se time uklopiti u postojeće okruženje. A to okruženje nije više romantična varoš sa početka 20. veka, već moderna poslovna metropola, koja će ovim dobiti dugo očekivani poslovni distrikt.

To što se nekom pojedincu ne dopada u kom pravcu se Beograd razvija, uopšte se ne uzima za ozbiljno razmatranje, jer o tim stvarima ne odlučuje narod već politika i kapital. Kralj Milan nije pitao narod kada je rušio osmanske kuće i zidao evropske zgrade, među kojima i železničku stanicu. Kralj Aleksandar nije pitao narod kada je takođe rušio zgrade iz 19. veka i što je zidao u prevaziđenom ruskom ampir-akademizmu, ali je Beograd tada dobio bar neku monumentalnost, koju nije stigao ranije da dobije.

Tito nije pitao narod da li da napusti stari centar i većinu sredstava uloži u izgradnju nove socijalističke prestonice, gradeći je u potpuno modernoj korbizjeovskoj arhitekturi. Neće ni aktuelni političari da narod pitaju u kom pravcu će Beograd da se razvija, ali je na stručnjacima da im skrenu pažnju i koliko je moguće koriguju njihove zamisli, ne i da ih stopiraju u sprovođenju istih jer je to potpuno apsurdno i nemoguće.

Vizuelizacija: Remorker Architects

Investitori vide da se niko ne buni, da im sve i svašta prolazi, pa što bi usavršavali arhitekturu kada to od njih ne traže njihovi klijenti.

Čak i ta elita koja kupuje stanove i poslovni prostor često nema sluha za neku kvalitetniju arhitekturu ili stanove sa boljim rasporedom, pa im je samo bitno koliko kvadrata ima stan i gde je njegova lokacija. Investitori vide da se niko ne buni, da im sve i svašta prolazi, pa što bi usavršavali arhitekturu kada to od njih ne traže njihovi klijenti.

Kakvog su ukusa kupci stanova i koliko su investitori uporni da im u tome podilaze, imamo sreće što je investitor ipak pristao na neku modernu arhitekturu i da nije napravio čitav blok u vidu jedne velike kič „parižanke“, koja bi imitirala „stari duh Beograda“.

Nisu arhitekte krive što žele da projektuju kvalitetne, savremene zgrade i ne očekujte da oni beskompromisno brane svoje stavove pred investitorima, jer je to veoma teško kada se pred vama nalazi investitor bez sluha za kvalitet i kojem država izlazi u susret po pitanju svih zamisli i prohteva.

Nisu naše arhitekte ništa manje talentovane od svojih kolega iz Hrvatske, Slovenije ili kojih drugih evropskih država, ali su njihovi investitori daleko prosvećeniji, a država daleko uređenija, pa im je dozvoljeno da vizionarski stvaraju jednu napredniju arhitekturu.

Još od istog autora...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

21 komentara

  1. Ana

    Dobra retrospektiva, i prilično tačan zaključak na kraju, ali ipak sa žalom što kao struka ne stanemo u odbranu arhitekture i urbanizma već se povlačimo maksimalno ispred neprosvešćenih i (kulturno) neobrazovanih investitora.

  2. Uros

    gorko ćemo žaliti za ovim kućicama…

  3. Nemanja

    Na zalost, te stracare kako ih pojedini ucesnici diskusije pominju, su kulturno dobro grada Beograda kakav god bio i ma sta o njemu neko mislio. Ja u njemu nisam rodjen i ne zivim u Beogradu. Ali kada god odem do Beograda odusevim se starim zgradama , vilama koje su ostale zive. Nadam se da necete sve porusiti, drzite se beogradjani 😀

    1. Aleksandar

      Naravno da sve nisu sve zgrade bile „kulturno dobro“ grada i dosta objekata jesu bile straćare, privremeno izgrađini objekti koje nemaju arhitektnsku vrednost. Ne znam da li si ikada prolazio tuda? U stvari tri zgrade su imale vrednost, i od svih najiše me boli ona stambena koja je gledala ka parku Manjež.

  4. Student arh

    Ovo rešenje bi možda bilo zanimljivo u doba Le Korbizjea ,ovako – samo ste nas vratili stotinak godina unazad… Zašto?

    1. Aleksandar

      Beograd na vodi ti je prepun savremenih zgrada koje ti idu u korak sa vremenom, pa ako ti je Korbizije previše anahron, idi tamo i uživaj.

      1. Student arh

        Ako je Beograd na vodi vrhunac savremene arhitekture koju Vi poznajete – Vaša impresija , meni nije. Potpuno suprotno što se mene tiče.

  5. Homer

    Investitor ne može bez arhitekte, nažalost, zamislite kad bi u Srbiji Univerzitet štancovao arhitekte bez kompromisa i sa vrhunskom etičkom mišlju, ne bi nam se dešavalo da kič preovlađuje. Ovako arhitekte jure za novcem i zaradom, projektima. Tako da jedino gde vidim odgovornost jeste na katedri i arhitektama. Investitori i vlast ništa ne mogu kad narod malo malo pa zaustavi međunarodni koridor. Onda znate da tako ni investitori ništa ne mogu bez struke.

  6. Mima

    Mozda bi mogli da sruse i gimnaziju u Svetozara Matkovica….previse je stara i lepa

  7. Jasna Simonovic

    Nesto se ne da?!
    Mozda moja tapija na zemljiste na Slaviji (Simicev majur) od 367 m2 uredno placeno (NBS)! Oteto prokleto?

  8. Kolesar

    Zavod za zaštitu spomenika je uvek dobijao direktore koji su postavljani po stranačkom ključu da bi prolazile ove kriminalne radnje sa razaranjem grada. Ja ovo rušenje na slaviji ne razlikujem od bombardovanja Beograda u II sv. ratu i 1999. Treba zauzeti čvst stav da se po promeni vlasti ta zgrada sruši i na to upozoriti eventualne kupce stanova u njoj.

  9. aTest

    sta nam je komunizam i brutalizam uradio za relativno kratko vreme…….. tuga

  10. Darko

    Koliko smem da primetim i dalje je nerazumevanje sa ovim projektom… Stvarno kao struka polako tonemo sve više i više, mi arhitekti smo sami krivi zbog toga. Politika, poznanstva i uticaji pomeraju granice pa čak i u arhitekturi.

  11. Мила

    ne vidim kako je ‘iskusni investitor’ rešio problem saobraćaja na Slaviji; Ili je to potpuno zaboravio?

  12. Miodrag iz Peći

    Ma samo kada su makli grob Dimitrija Tucovića oko koga se više od 60 godina vrteo ceo Beograd. A o bistu kojom bi se ponosili od Staljina preko Mao ce Tunga do Sadma neću ni da pričam.

  13. Vlad

    Nikome nije poenta da se svaka straćara sačuva. Grad treba da se razvija, i to niko ne poriče. Ali mi je malo teško da prihvatim da istoričar umetnosti pokušava da opravda ovakve postupke uništavanja kulturnog nasleđa tako što ih kontekstualizuje sa lošim praksama iz prošlosti gde ljudi koji žive u gradu u kome se rade intervencije nisu konsultovani šta žele. Ti delovi teksta se čitaju kao autorovo „…meh…“ na celu situaciju.
    Zbog takvog meh stava će ovakve prakse nastaviti da se dešavaju, jer se mirimo sa ovakvim kriminalom. Žao mi je, ali struka MORA da podnese odgovornost za to što ćuti, ne samo na ovom primeru nego i na svim prethodnim. Nečinjenje je takođe vrsta činjenja i saučestvovanja. Neko valjda treba da edukuje i prosveti i naše bahate investitore.

    Na primer, ovako veliki projekti u istorijskom centru, odluke o stavljanju objekata pod zaštitu, ili ne produživanje zaštite, odluke o rušenju starih, kulturno istorijski i estetski značajnih objekata – zašto nema javnih rasprava o tome? Zašto civili ne mogu da prisustvuju i daju svoje mišljenje, da govore o tome? Ako može u Njujorku, zašto ne može kod nas? Pa svi ti stručnjaci koji se mire sa ovim užasima ili ih aminuju, ili ne podržavaju produžavanje zaštite, neka bar javno prime kritiku od javnosti u lice. Odgovornost dragi moji, odgovornost.

    I na kraju da pitam, šta će biti naš poziv za buđenje? Koja to zgrada u Beogradu je železnička stanica Penilvanija koja će ovde da preokrene nešto?

  14. Marko

    Makar je sad sve stakleno i Slavija je definisana kao neko modernističko biznis jezgro. I stare kuće su bile dragocene, bez obzira na veličinu, ali izgleda da mi samo znamo za prostu korist i za velike dimenzije.

  15. Arh. Maja Gavric

    Ne slažem se sa zaključkom teksta da naše Arhitekte nisu nista gore od svojih kolega… Mislim da je duznost svakoga od nas da se bori za kulturu i lepotu arhitektonskog izraza, trudeći se maksimalno da u nju ugradi zahtevane m2. Misija arhitekata je da prate trenutne svetske trendove i da stalno rade na sopstvenom unapredjenju, a Vi kazete da ova zgrada nosi duh Le Korbuzijea. Pa sve ste time rekli…

  16. minja

    Za sve koji zale za starom fasadom koju bi kao uklopili kao kulisu u novi objekat, treba da pogledaju Pupinovu palatu u Novom Sadu.Naime, pod pritiskom da se stara fasada sacuva, dobili smo novi objekat koji je najahao staru fasadu koja sada izgleda kao prazna kulisa.

  17. Paja BG

    Sasvim očekivano pozitivan tekst o još jednom katastrofalno vizuelno nakaznom i urbano i saobraćajno zatrpavajućem, gušećem i unakažavajućem „projektu“ u Beogradu. Ne znam kako je ovo moderna arhitektura, izgleda kao sovjetska soc-realistička bolnica iz 1957. Niti starinski lepa, niti moderno lepa, a štetočinska. Ono što nisam očekivao u članku je deo kada počinje čupanje ušiju „nestručnoj javnosti“ (vidim, „stručna“ javnost nas baš usrećava) i kada članak postaje jeziv – ceo deo do kraja je bespotreban i mogao je da stane u rečenicu: ima da se ruši i zida šta i kako hoće glupi, prosti i bogati, a vi crvi (i „nestručna javnost“ i arhitekte koje imaju stav) skvičite, nebitni ste. Plus, samoodbrana Remorkera i odbrana od strane autore je onako, baš… I da, u centru ovako prljavog, zagađenog i prenatrpanog Beograda (prema studiji SANU o Beogradu na vodi, trećina stanovnika Beograda je višak za postojeću infrastrukturu) treba saditi parkove gde god ima mesta.

  18. Gv

    Sad će da osvane neka grozota kao Beograd na vodi. Ne pljujte prošlost gledajte betoncine staklo i što više u visinu. To je maksimum ove vlasti i njihovih inženjera. Ili pustiti struku bez stranke ili neko od van da to uredi. Šta smo mi dosad lepo uredili. Jedno naselje navedite jednu novu zgradu. Samo kvadrati novac u visinu bez garaža su sva naselja. Polovinu odmah porušiti bez garaža zelenila parkova igrališta

Ostavite odgovor

Obavezna polja *