Sija kao zlato: Ovo rešenje paviljona škole u Podgorici osvojilo je drugo mesto na konkursu
Žiri je odlučio da ne dodeli prvu nagradu, pa su pobednici konkursa arhitekte Sara Nišavić, Bojana Ćulafić i Luka Čvorović iz Podgorice.
Ministarstvo prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine Crne Gore objavilo je početkom juna rezultate nacionalnog konkursa za idejno arhitektonsko rešenje paviljona osnovne škole “Oktoih” u Podgorici.
Petočlani konkursni žiri pred sobom je imao 14 radova, a nakon što su u uži izbor ušla četiri rada, analizom je zaključeno da nijedan od njih ne ispunjava kriterijume za dodelu prve nagrade, te su jednoglasnom odlukom dodeljene samo druga i treća nagrada.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Obe nagrade ostale u Podgorici
Predmet konkursa bio je izbor najboljeg idejnog arhitektonskog rešenja za izgradnju novog školskog objekta – paviljona OŠ “Oktoih” sa uređenjem terena postojećeg školskog dvorišta, u Podgorici.
Od konkursnih radova očekivalo se da, sagledavajući zatečene urbane vrednosti uže i šire lokacije, odnosno prostorno-urbane i arhitektonsko-graditeljske karakteristike, na adekvatan način unaprede vizuelni identitet bloka i ponude optimalno funkcionalno rešenje planiranih programskih sadržaja.
Najbliži ovom cilju bio je rad koji kao autori potpisuju arhitekte iz Podgorice Sara Nišavić, Bojana Ćulafić i Luka Čvorović, osvojivši drugu nagradu u iznosu od 4.500 evra, dok je treća nagrada (3.000 €) pripala radu čiji su autori arhitekte Ivan Jovićević i Dušan Đurović iz podgoričkog Biroa 81000, sa saradnicama Sarom Tomić i Minom Gutović.
Dinamično i fleksibilno drugonagrađeno rešenje
Najbolje rangirani rad, prema oceni žirija, nudi prostorno angažovano rešenje paviljona OŠ “Oktoih”, koje uspešno komunicira sa kontekstom, uprkos delikatnoj pozicioniranosti mesta za projektovanje nove strukture koju je potrebno integrisati u okvir školskog kompleksa.
„Autori su težili da kroz dinamično i fleksibilno rešenje ostvare što humaniji ambijent za najosetljivije kategorije učenika primarnog obrazovanja“, navodi u obrazloženju žiri, kojim je predsedavala prof. dr Svetlana Perović, dekanka Arhitektonskog fakulteta Univerziteta Crne Gore.
Linearni trg postaje osnovni element integracije unutrašnjeg i spoljašnjeg prostora i integracije objekta sa širim kontekstom.
Žiri je visoko ocenio rešenje pristupne zone objektu, koja je ovom u slučaju tretirana kao linearni trg, sa jasnom artikulacijom osnovne linije kretanja ka glavnom ulazu, preko glavnog školskog hola do izlaza u dvorišni prostor kompleksa.
„Ovde se hol škole integriše u linearni trg koji postaje osnovni element integracije unutrašnjeg i spoljašnjeg prostora i integracije objekta sa širim kontekstom. Ovim se akcentuje i podstiče angažovanost na glavnoj liniji kretanja na nivou prizemlja, što i jeste jedan od najizazovnijih i najvažnijih projektantskih doprinosa“, kaže se u obrazloženju.
Promišljen koncept parternog uređenja za treću nagradu
Prostorni kriterijum rada koji je zavredio, prema oceni žirija, treću nagradu, u velikoj meri je zadovoljen, konstatuje se dalje u obrazloženju.
„Centralni element prostorne integracije predstavlja ‘denivelisani’ trg ispred novoprojektovanog objekta, preko kojeg se pristupa glavnom ulazu u objekat i centralno pozicioniranom školskom holu, u suterenskoj etaži objekta“, navodi žiri i dodaje:
„Autori su se opredelili za dvostrano otvaranje suterenskog prostora ka spolja na glavnim frontovima u ciju stvaranja što humanijeg ambijenta za potrebe boravka dece primarnog nivoa obrazovanja“.
Zadržan je i rekonstruisan trg ispred zatečenog objekta, zelene površine i vegetacija dominiraju školskim kompleksom.
Programski aspekt rešenja Biroa 81000 ocenjen je kao prihvatljiv – u suterenskoj etaži smešteni su biblioteka, produženi boravak i administracija, dok su na ostalim etažama raspoređene matične učionice, zbornica i prateći sadržaji. Parkovski prostori, amfiteatar, sportsko-rekreativni sadržaji su projektovani kao vezivni elementi u okviru školskog kompleksa.
Pomenimo na kraju i da je izbor materijalizacije spoljašnje opne objekta ocenjen kao adekvatan, kao i predložena rešenja unutrašnje arhitekture glavnih funkcionalnih zona, dok je koncept parternog uređenja istaknut kao promišljen – „zadržan je i rekonstruisan trg ispred zatečenog objekta, zelene površine i vegetacija dominiraju školskim kompleksom“.
baš je simpatično rešenje