Brutalistička koncertna dvorana sa pogledom na Kineski zid
Objekat je izveden je uz primenu materijala obogaćenog agregatom lokalnih stena, a funkcioniše bez grejanja i klimatizacije, te minimalno troši energiju.
U pošumljenim brdima u seoskom pejzažu severoistočno od Pekinga, izvedena je monolitna, skulptularna građevina posvećena zvuku.
Kineski studio Open Architecture predstavio je svoj izvedeni projekat Chapel of Sound (srp. kapela zvuka), koncertnu dvoranu na otvorenom, smeštenu u šumama oko Jinšanlinga, segmenta teritorije Kineskog zida.
Objekat je dizajniran na takav način da se iz njega može uživati u pogledu na ruševine zida izgrađenog u vreme dinastije Ming, te su na taj način spojeni istorija, arhitektura i priroda.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Ova koncertna dvorana će svako veče izgledati drugačije
- Naslagane ledene kocke kao novi orijentir kineskog grada
Bez grejanja i klimatizacije
Kineski arhitekti su prilikom predstavljanja projekta rekli da su želeli da im objekat pomogne da „vide oblik zvuka“.
Objekat brutalističkog izgleda izveden je uz primenu materijala obogaćenog agregatom lokalnih stena bogatih mineralima, povezujući se na taj način i fizički i konceptualno sa okruženjem.
Celokupna kompozicija nalik steni izvedena je, uz pomoć arhitektonske kompanije Arup, tako da bude uža pri bazi kako bi imala što manji uticaj na svoje prirodno okruženje. Istovremeno, „Kapela zvuka“ funkcioniše bez grejanja i klimatizacije, te minimalno troši energiju.
Boja betona, koja je namerno tamnija, stapa se sa okolnim brdovitim pejzažem, dok se slojevitost nepravilne geometrije objekta odnosi na okolne stenovite formacije.
„Kapela zvuka smeštena je nežno u dolini, sa malim otiskom ostavljenim na lokaciji. Različiti otvori na koncertnoj školjki povezuju se sa različitim delovima lokacije, neki sa brdima, neki sa Velikim zidom ili sa nebom“, kažu arhitekte i dodaju:
„Stvoriti nešto što pripada ovoj veoma posebnoj regiji, njenoj dolini i okolnim stenovitim planinama bilo je suštinski cilj od početka dizajna do izvođenja završnih detalja“.
Tako se, napominju, boja betona, koja je namerno tamnija, stapa sa okolnim brdovitim pejzažem, dok se slojevitost nepravilne geometrije objekta odnosi na okolne stenovite formacije.
Funkcionalnost u skladu s prirodom
Program obejekta The Chapel of Sound uključuje poluotvoreni amfiteatar, scenu na otvorenom, platforme za gledaoce, prostoriju za probe, kao i prateće prostore.
Istražujući prirodne prostore u kojima zvuk odjekuje, poput pećina, arhitekte su nastojale da komponuju strukturu koja je funkcionalna i predstavlja upečatljiv komad dizajna, kao i da bude prikladna za svoju svrhu, ali da takođe postoji u skladu sa prirodom i poštuje je.
Sada smo u trenutku kada je više nego ikada bitan naš odnos prema prirodi – možemo li biti dovoljno ponizni da čujemo šta nam ona govori?
Autori projekta napominju da su bili veoma svesni odgovornosti koju su imali prema betonskoj strukturi koja se prirodno uklapa u tako jedinstven pejzaž.
„Želeli smo da stvorimo nešto drugačije, i što je još važnije, nešto smisleno. Sada smo u trenutku kada je više nego ikada bitan naš odnos prema prirodi. Možemo li biti dovoljno ponizni da čujemo šta nam priroda govori? Simfonija prirode je ono što smo zaista želeli da ljudi ovde iskuse“, objasnili su kineski arhitekti.
Arhitektura kao moć povezivanja
Tim je crpio ideje iz duhovnosti i odnosa između muzike i čovečanstva, mesta za izvođenje i još mnogo čega. Arhitekte ipak ističu da je način na koji se svetlost, zvuk, vetar, kiša spajaju unutar strukture prevazilazi ono što su zamislili na crtežima i modelima.
Dizajneri iz firme Open Architecture pristupali su projektu na način da ne favorizuju ni „istočnu“ ni „zapadnu“ arhitekturu, već su težili tome da se arhitektura vidi kao „moć povezivanja ljudi jednih sa drugima, sa prirodom i sopstvenom prošlošću i budućnošću“.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Fotografije: © Jonathan Leijonhufvud