Kako vodka može da pomogne u čišćenju puteva od snega i leda
Najnovija istaživanja pokazala su da bi zimske službe u borbi protiv snega i leda uskoro mogle koristiti neka potpuno neočekivana sredstva.
Svake zime, SAD potroši od 10 do 20 miliona tona rizle kako bi puteve tokom zime bili u voznom stanju. Ukupno cena čišćenja snega i odmrazavanja puteva u Americi košta oko 2,3 milijarde dolara godišnje. So je, donekle, veoma efikasna jer snižava temperaturu mržnjenja vode međutim ekolozi nisu baš oduševljeni njenom prekomernom upotrebom. Naime, slana voda koja se spira s puteva završava u jezerima i rekama što dovodi do smanjenje populacije riba a i znatno utiče na njihov razvoj.
Za auto-put s četiri trake potrebno je oko 16 tona soli za godinu dana po jednoj milji (~1,5 km). Za 50 godina to je 800 tona soli po milji a 99 posto soli ostaje u prirodi. To je veoma loša ekološka slika! – kaže Xianming Shi sa Univerziteta u Vašingtonu.
Pesak, druga solucija za odmrzavanje puteva, nije mnogo bolje rešenje jer je on deficitaran. Pesak se intezivno koristi u cementnoj i staklarskoj industiji dok je pustinjski pesak nepodoban jer je od previše sitan i gladak. Ni razne hemikalije nisu sjajne. One utiču na smanjenje kiseonika u vodotokovima a pritom pogubno utiču na živi svet.
Međutim, naučno istraživanje na Univerzitetu u Vašingtonu pokazuje da postoje i neke zelene alternative koje mogu da pomognu da putevi ostanu prohodni – na primer, vodka! Ili barem njeni destilati… Naime, naučnici su utvrdili da talog koji je nastao destilacijom vodke sprečava zamrzavanje puteva. Ovaj nusprodukt, koji se svakako baca, mogao bi da uštedi velika finansijska sredstva ali i da pomogne zimskim službama jer njegovim posipanjem po asfaltu se značajno snižava temperatura mržnjenja vode.
Pojavila se još jedna zanimljiva alternativa – cvekla! Naime, pokazalo se da sok od cvekle pomešan sa solju daje sjajne rezultate jer cvekla vezuje so i sprečava njen odlazak u zemljište. Međutim, postoji jedna negativna strana – cvekla ima puno šećera što takođe može da šteti prirodnoj okolini.
Naš cilj je da odredimo optimalnu količinu soli, peska ili nekog drugog sredstva za odmrzavanje i da ga primenimo na pravom mestu, u pravom trenutku.
Naučnici kažu da će optimalno rešenje za odmrzavanje puteva biti u kombinaciji ovih produkata čime će se značajno smanjiti finansijska izdavanja koja potražuju zimske službe.