Od Mekdonalda, preko Fostera, do Snøhette: Receptura za proširenje starih zdanja
Bestežinski paviljon nastavlja se na stakleni atrijum iz 1994. koji je pak pridodat muzeju originalno podignutom 1931. godine.
Ko kaže da stara zdanja ne treba nadgrađivati i proširivati jer se time narušava njihova arhitektura? Činjenica je zapravo da se, ukoliko se projektu pristupi sa puno pažnje i promišljanja, ovakvim objektima može udahnuti novi život. Upravo ovaj projekat, gde je mermernom muzeju u Nebraski priodat moderni dodatak, govori u prilog toj teoriji.
Naime, arhitektonske firme Snøhetta i Alley Poyner Macchietto Architecture završile su nedavno renoviranje i proširenje muzeja umetnosti Džoslin u Omahi, SAD.
Projekat je obuhvatio obnovu postojećih zgrada i okolnog pejzaža muzeja, kao i dodavanje „bestežinskog“ paviljona, površine od 3.900 kvadratnih metara, koji se izdvaja sa prednje strane lokacije.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Postojeći objekti povezani staklenim atrijumom
Muzej se sastoji od glavne zgrade koja je završena 1931. godine od strane arhitekata Džona i Alana Mekdonalda i proširenja koje je izvedeno po projektu Normana Fostera 1994. godine, a dva objekta su povezana tankim staklenim atrijumom. Obe zgrade su obložene karakterističnim pink mermerom.
Tim iz Snøhette i studija iz Omahe Alley Poyner Macchietto Architecture obnovio je enterijer postojećih zgrada, što je uključivalo i dodavanje novih učionica i obnovu kancelarijskog prostora, tedodavanje novog paviljona Rhonda & Howard Hawks, kao proširenje za dodatne galerije i javne prostore muzeja.
Podeljena na dva nivoa, nova zgrada muzeja sadrži dodatne galerije, prodavnicu, javne prostore i novi glavni ulaz.
Nova zgrada se sastoji od volumena sa talasastim ivicama koje se povezuju sa staklenim atrijumom Fosterovog proširenja iz 1994. godine. Podeljena na dva nivoa, zgrada sadrži dodatne galerije, prodavnicu, javne prostore i novi glavni ulaz.
Glavni volumen zgrade ima zakrivljeni oblik i obložen je tankim betonskim panelima, koji su sve više razuđeni kako se bliže istorijskim zgradama, otkrivajući staklenu fasadu.
Kao referenca na postojeće objekte i u proširenje je ugrađen pink mermer, te struktura podseća na veliko stepenište koje vodi ka glavnoj zgradi.
Iako postojeće zgrade deluju kao da su vezane za tlo, nova zgrada se čini kao da lebdi iznad dva granitna vrta.
Ulaz u novi objekat je duboko povučen u unutrašnjost, kako bi se dodatno naglasio njegov “bestežinski” izgled.
“Iako postojeće zgrade deluju kao da su vezane za tlo, nova zgrada se čini kao da lebdi iznad dva granitna vrta,” objasnile su arhitekte.
Prostran i svetlom ispunjen atrijum
U unutrašnjosti, enterijer se zakrivljuje na jednu stranu kako bi se povezao sa susednim atrijumom, dok se muzejska prodavnica, galerija i zajednički prostori nalaze sa druge strane.
Dugačko drveno stepenište i otvor dvostruke visine, koji odražavaju istu zakrivljenost objekta, povezuju dva nivoa.
Nakon što prođu ispod duboke nadstrešnice paviljona Hawks, posetioci će ući u prostran, svetlom ispunjen atrijum koji ujedinjuje arhitektonsku istoriju muzeja sa blago strmim centralnim stepeništem koje se uzdiže kako bi formiralo produžetak staklenog atrijuma dizajniranog od strane Normana Fostera, kao deo proširenja muzeja iz 1994. godine.
Cilj arhitekata je bio da obezbede harmonično mesto za posetioce, umetnost i okupljanje, a koje će postati sredstvo za inspiraciju i kreativnost.
“Naše sveobuhvatno preispitivanje prostora muzeja, postojećih enterijera i nove zgrade usmereni su na to da zajedno rade na stvaranju prijemčivijeg ulaza za rastući spektar ljudi koji posećuju muzej,” kažu iz arhitektonskog tima.
Ističu na kraju da je njihov cilj bio da obezbede harmonično mesto za posetioce, umetnost i okupljanje, a koje će postati sredstvo za inspiraciju i kreativnost.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Faktografija
Joslyn Art Museum
Omaha, Nebraska
2024.