Manje kola, više drveća: Jelisejska polja postaju zelene oaze
Najpoznatija pariska avenija dobija potpuno novi izgled sa većim brojem drveća i manjim brojem automobila.
Nakon što je za prostor oko Alfajelovog tornja najavljeno pošumljavanje, još jedna atrakcija francuske prestonice dobiće zelenu transformaciju. Naime, gradonačelnica Pariza, Anne Hidalgo, odobrila je generalni plan transformacije Jelisejskih polja, za koji je predviđen budžet od 250 miliona evra.
Predstavljeni predlog ima za cilj pretvaranje centralne gradske avenije, dužine 1,94 kilometra, u prostranu urbanu baštu za primer drugim gradovima u Francuskoj i svetu.
Zagađenje, puna kola u prostoru, kao i pojačani turizam i konzumerizam uništavaju Jelisejska polja.
Arhitekta Philippe Chiambaretta iz biroa PCA Stream, koji potpisuje projekat plana ozelenjavanja Jelisejskih polja, ističe da je ova najpoznatija pariska avenija postala mesto koje odražava probleme sa kojima se suočavaju gradovi širom sveta, a to su zagađenje, intenziviranje automobila u prostoru, kao i pojačani turizam i konzumerizam.
Zbog toga ovaj projekat uključuje smanjenje prostora za vozila, pretvaranje saobraćajnica u zelene i pešačke površine i stvaranje tunela od drveća, kako bi se poboljšao kvalitet vazduha u ovom delu grada.
Gubitak sjaja
Lideri lokalnih zajednica i zainteresovane kompanije koji bi pomogle realizaciju projekta, predstavili su tokom 2019. godine planove za osavremenjenje Jelisejskih polja, dok je veliki redizajn bio predložen još 2018. godine. Kako se objašnjava, cilj redizajna je rešavanje problema „gubitka sjaja“ avenije tokom poslednjih 30 godina.
Tek kada se avenija zatvori za saobraćaj za Dan Bastilje, Parižani shvate kolika je ova ulica lepa.
Jelisejska polja, što je zapravo su francuski naziv (Champs-Élysées) za mitski grčki raj Jelisej, nekada davno bila su samo močvarna područja s malim baštama. Tokom 1709. godine ovaj prostor je proširen i urbanizovan, i tada je i dobio sadašnji naziv. Nažalost, ova pariska avenija danas je poznata isključivo po skupim kafićima, luksuznim prodavnicama i drugim komercijalnim prostorima koji su među najskupljim na svetu. Jednom godišnje, avenija se zatvara za saobraćaj kako bi se proslavio Dan Bastilje i tek tada Parižani shvate kolika je ova ulica lepa kada nema automobila.
Završetak 2030. godine
Za sada je poznato da početak radova neće biti pre nego što Pariz završi svoju ulogu domaćina na Olimpijskim igrama 2024. godine, dok se završetak radova očekuje do 2030. godine, piše Guardian.
Kada ste već ovde…