Jedan most – pet različitih betonskih površina
Pet različitih betonskih površina definišu različite funkcionalne zone novog mosta u Austriji.
Novi most preko rečice Dornbirner Ache u Austriji je u isto vreme prelaz i transportno čvorište. Sagrađen je na mestu starog mosta iz 1963. godine nakon odluke da njegovo renoviranje ne bi bilo ekonomično. Zadatak da se izradi novi projekat veoma prometnog mosta poveren je arhitektonskoj firmi Dworzak-Grabher iz Lustenaua koji je ponudio veoma interesantno rešenje u betonu.
U centru njihovog razmatranja bilo je kako naglasiti značaj mosta ne samo kao transportnog čvorišta već i kao važnog prolaza koji vodi u centar grada. Odluka je pala na igranje s različitim teksturama. Iako su specifikacije betona dobijene od putara, dizajn betonskih površina bile su u nadležnosti arhitekata.
Jedino različite obrade betona definišu različite zone mosta.
Rešenje je veoma ubedljivo. Zone za motorna vozila, bicikle i pešake urađene su u različitim betonskim površinama, a oivičene su betonskom ogradom. Između pešačkog i drumskog dela napravljena je mala visinska razlika tek toliko da se naglasi različita funkcija, dok je u centru mosta postavljena čelična figura umetnika Huberta Lamperta.
Jedino različite obrade betona definišu različite zone mosta. Na saobraćajnicama je hrapava tekstura betona dok je na stajalištima autobusa on dodatno nazubljen. Pešačke i biciklističke staze kao i središnja traka mosta su od poliranog betona kako bi se – kao kod teraca – videla struktura betona. Autobuska stajališta napravljena su od peskiranog betona koji odlično izgleda kada se osvetli linijskim osvetljenjem postavljenim u drvene klupe. Ograda mosta napravljena je tako da se beton sa staza podiže na gore, ali je zato čelo ograde napravljeno drugačijom obradom betona kako bi se naglasila ivica. Tako je upotrebom praktično istog materijala ali njegovom različitom obradom postignuto efektno rešenje koje ne samo da prija oku, već je i funkcionalno.
Sve betonske površine tretirane su hidrofobnim premazom za beton.
Kako bi saobraćaj funkcionisao i tokom njegove gradnje, on je morao biti izveden iz dve sekcije. Kako piše Beton.org, zbog toga je most i širi par metara od planiranog.
Osnova i presek mosta:
Kad ste već ovde…