Beskonačnost strukture: Ivan Mangov osmislio srpski nastup na Trijenalu u Milanu
Umetnici iz naše zemlje stvaraju novu realnost koristeći srpske srednjovekovne ornamente kao polazište. Naš paviljon već su posetiti Francis Kéré i Stefano Boeri.
U petak, 15. jula, otvorena je 23. Međunarodna izložba Trijenala u Milanu – Unknown Unknowns. An Introduction to Mysteries – na kojoj učestvuje preko 40 zemalja. Republika Srbija predstavlja projekat arhitekte Ivana Mangova Infinity of Structure, koji je odabran na javnom konkursu, sprovedenom od strane Muzeja primenjene umetnosti.
Autorski tim Ivana Mangova čine umetnici Marko Lađušić, Aleksandar Vac, Dorian Jovanović i Marko Todorović. Realizator nastupa je Muzej primenjene umetnosti u Beogradu u ime Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije. Komesarka nastupa je Biljana Jotić. Kustoskinje su Biljana Jotić i Nataša Radojević.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Ogledalce, ogledalce: Pogledajte hrvatski nastup na 23. Milanskom trijenalu
- Mlada dizajnerka iz Srbije osvojila treću nagradu na Salone Satellite u Milanu
Preklapanje prošlosti i sadašnjosti
Infinity of Structure je antropološka vizija savremene umetnosti koja se bavi istraživanjem odnosa čoveka sa nepoznatim kroz urođenu potrebu za stvaranjem svetih simbola.
Kroz različite medije savremene umetnosti, umetnici stvaraju novu realnost koristeći srpske srednjovekovne ornamente kao polazište.
Ponovljeni srednjovekovni motivi skriveni u živom ritmu slobodnih struktura, kroz gotovo mikroskopski pristup autora, preklapaju prošlost i sadašnjost – ono što je potisnuto se vraća, ono što je nevidljivo pronalazi put.
Kroz svoja intelektualna, kulturna i metafizička značenja, srednjovekovni ornamenti prerasli su ograničeno područje vizuelnih umetnosti.
Autor projekta Ivan Mangov vodi nas u carstvo simbola kroz ornamente srpskog srednjovekovnog freskoslikarstva.
Kroz svoja intelektualna, kulturna i metafizička značenja, srednjovekovni ornamenti prerasli su ograničeno područje vizuelnih umetnosti, budući da često postaju predmet naučnog proučavanja.
„Oni su umetničko oličenje kosmologije, iako mnogi još uvek nisu dekodirani“ – navodi se u tekstu za katalog izložbe u Milanu.
Stvaranje nove realnosti
Koristeći srednjovekovnu ornamentiku kao polaznu osnovu, nova stvarnost stvara se unošenjem slojeva savremenog slikarstva.
Ovaj paralelni kreativni proces zasnovan je na kvantnoj fizici, gde bilo koje dve pobuđene čestice mogu postojati u superpoziciji, stvarajući tako novu realnost.
To je istovremeno prisustvo materije i duha u traganju za univerzalnim zakonima koji određuju ljudski odnos prema nepoznatom što nas okružuje do beskonačnosti.
Pri ulasku u mračni izložbeni prostor posetioci će se približiti prostornom monolitu visokom četiri i po metra.
Pri ulasku u mračni izložbeni prostor Paviljona Srbije posetioci će se približiti prostornom monolitu visokom četiri i po metra. Kako mu se približavaju, otkriće da je njegova struktura prekrivena slojevima pažljivo ručno oslikane materije.
Reč je o složenom, višeslojnom delu vajara i slikara Marka Lađušića, gusto zbijenom simboličkom sistemu čija značenja ostaju otvorena za tumačenje i neartikulisana.
Motivi iz manastira Hopovo
Ova monumentalna kompozicija fokusira se na ekspanzivne strukture – neograničene mreže-sisteme koji se preklapaju sa umnoženim ornamentalnim motivima iz srpskog srednjovekovnog manastira Hopovo.
Slojevi boja se ne stapaju niti direktno stupaju u interakciju, već sugerišu postojanje treće dimenzije, gde se umnožavanje mikrosistema može ponovo pojaviti i nestati u beskonačnost.
Keramičke instalacije postavljene su u gornjim zonama, pozivajući posetioca da pogleda gore kako bi ih pronašao u mraku.
Bočni zidovi Paviljona Srbije prekriveni su keramičkim instalacijama umetnika Aleksandra Vaca i postavljene u gornjim zonama, pozivajući posetioca da pogleda gore kako bi ih pronašao u mraku.
Postavku prati originalna muzika Dorijana Jovanovića, koja donosi posebnu dinamiku kombinujući nepravilan ritam i ambijentalni zvuk uz korišćenje elektronskih instrumenata i akustičnu obradu.
Neuhvatljivi duh izložbe
U zadnjoj zoni posetioci će otkriti veliku kružnu projekciju. Dok senzori hvataju pokrete ruku, oni će moći da otkriju slojeve kompjuterski generisanog sveta i zarone u dubinu strukture.
Ova instalacija za praćenje pokreta, koju je kreirao vizuelni umetnik Marko Todorović, zajedno sa aplikacijom proširene stvarnosti koja pokreće oslikane površine centralnog monolita deluje kao simbolički, neuhvatljivi duh izložbe.
Posetili nas Kere i Boeri
Dvadeset i treću po redu Međunarodnu izložbu Trijenala u Milanu dizajnira arhitekta Francis Kéré, koji je posetio naš paviljon baš kao i Stefano Boeri, a kustoskinja je Ersilia Vaudo, astrofizičarka i direktorka Kancelarije za diverzitet u Evropskoj svemirskoj agenciji (ESA).
Milansko trijenale još od 1923. godine predstavlja jednu od vodećih institucija kulture u svetu, prenoseći kompleksnost savremenog sveta kroz različite umetničke oblike: dizajn, arhitekturu, vizuelne, scenske i izvođačke umetnosti.
Osnovni cilj Trijenala je pronalaženje proširenih i inovativnih načina razmišljanja, spajajući iskustva različitih kultura i jezika.
Faktografija
Infinity of Structure
Ivan Mangov
Marko Lađušić
Aleksandar Vac
Marko Todorović
Dorian Jovanović
Biljana Jotić
Biljana Jotić, Nataša Radojević
Domenico de Chirico, Biljana Jotić, Nataša Radojević
Dejana Cvetković
Ivan Mangov
Muzej primenjene umetnosti u Beogradu u ime Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije