Hrvatska: Svečano otvoren 2,4 kilometra dug Pelješki most
Izgradnja mosta čija je celokupna čelično-betonska konstrukcija ispod i iznad vode zajedno teška kao 30 Ajfelovih kula završena je nakon 1.277 dana.
U utorak uveče svečano je otvoren 2,4 kilometra dug Pelješki most koji je saobraćajno povezao poluostrvo Pelješac i jug Hrvatske s ostatkom zemlje, zaobilazeći tako Bosnu i Hercegovinu.
Prvi automobili prešli su most oko 22 časa, uz veliki vatromet, trube, crkvena zvona Dubrovačke biskupije, a redovan saobraćaj počeo je od ponoći.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
- Kako izgleda gradilište Pelješkog mosta
- Do primorja za pet sati: Otvorena prva deonica auto-puta Bar – Boljare
Projekat vredan 525 miliona evra
Projekat izgradnje mosta sa pristupnim putevima vredan je 525 miliona evra, od čega je 357 miliona evra nepovratnih sredstava iz fondova Evropske unije, koja su odobrena 2017. godine.
Reč je o najvećem infrastrukturnom projektu finansiranom iz sredstava EU, na kojem je radilo više hrvatskih vlada, od 2005. godine, prenosi N1.
Na tenderu za izgradnju mosta 2018. godine pobedila je kineska kompanija China Road and Bridge Corporation (CRBC), koja u Srbiji gradi Fruškogorski koridor.
Most između mesta Komarna na kopnenoj strani i mesta Brijesta na poluostvru Pelješcu spaja Pelješac sa kopnom i krajnji jug s ostatkom države, a njegova izgradnja trajala je 1.277 dana.
Glavna svečanost otvaranja krenula je u 20.15 sati, a kulminirala je oko 22 sata kada je hrvatski superbrzi automobil Rimac Nevera uz spektakularni vatromet prvi prešao most.
Temeljenje sa 148 čeličnih pilona
Most je dugačak 2,44 kilometra, sa 13 raspona i dve saobraćajne trake u jednom smeru, a za njegovu izgradnju upotrebljeno je 65,7 hiljada tona čelika i 70 hiljada kubnih metara betona.
Struktura prelazi preko moreuza širine 2.140 metara, s plovidbenim profilom ispod mosta 200 puta 55 metara, a glavni i odgovorni projektant bio je slovenački građevinski inženjer Marjan Pipenbaher.
Most prelazi preko moreuza širine 2.140 metara, s plovidbenim profilom ispod mosta 200 puta 55 metara.
Prema njegovim rečima, most sa šest pilona i pet glavnih otvora s rasponima od 285 metara nalazi na području visoke seizmičke aktivnosti i jakih vetrova i svrstava se u projektantskom i izvođačkom smislu među najzahtevnije inženjerske projekte.
Tako je temeljenje mosta izvedeno sa 148 čeličnih pilona prečnika dva metra i dužine do 124 metra, dok je saobraćajna konstrukcija u centralnom delu mosta više od 60 metara iznad mora.