Hrvatska gradi tunele do svakog ostrva?
U Hrvatskoj je juče predstavljen projekat vredan 146 miliona evra koji podrazumeva izgradnju podvodnog tunela od Zadra do ostrva Ugljana.
Kako prenosi Jutarnji List, autor ove ideje i projektant podvodnih tunela Boženko Jelić javnosti je predstavio razrađeni idejni projekt i studiju isplativosti prvog od nekoliko predviđenih tunela. Tunel od nove luke Gaženica do ostrva Ugljana koji košta 146 miliona evra dugačak je četiri kilometara i spaja Zadar do Ugljane.
Tehnološki, tuneli se sastoje od povezanih betonskih četvrtastih cevi koje su u kolničkom delu dimenzija magistrale, a koje su glavnu saobraćajnu cev imaju još dve – sigurnosnu za pešake i drugu, za infrastrukturu. Jelić tvrdi da je montaža cevi prilično jednostavna. One se, šuplje kakve jesu, tegle po moru do mesta montaže i onda spuštaju na dno, mada ne leže na samom dnu već na nosačima.
Jelić je kopneni ulaz u tunel za ostrva zamislio u novoj luki Gaženica i pojasnio da je to nabliža tačka priključka na auto-put, jadransku magistralu i Zadar. Po njegovoj ideji do Ugljana bi se vozilom stizalo na nekoliko minuta, a svoj nastavak bi taj tunel imao prema ostrvima Ižu i Dugom otoku, do kojih bi se putovalo 20 odnosno 30 minuta. Iste tunele Jelić je zamislio, preko ostrva Ugljana, i do Rivnja, Sestrunja, Molata i Ista.
Ulaganja u tunele isplatilo bi se za manje od 15 godina.
Podvodni tuneli i prema južnim ostrvima
Na zadarskoj prezentaciji svog projekta Boženko Jelić je predstavio i projekte tunela od Splita prema ostrvima Šolti, Braču i Hvaru, kao i od kopna prema najsevernijem delu poloostrva Pelješac i dalje prema Korčuli.
Pokojni zadarski arhitekt Nado Predovan prvi je u Hrvatskoj izneo ideju gradnje podvnog tunela gotovo na identičan način poput Boženka Jelića. Predovan je razradio idejni projekt i izračunao da bi jedan metar tunela stajao 12.000 dolara, što je preračunato jeftinije nego cena Jelićevih tunela.
(Izvor: Jutarnji)