Tržni centar pretvroren u stambeni objekat; Foto: Collaborative Architects
Arhitektura

Hoće li se tržni centri pretvarati u stambene objekte?

Onlajn kupovina postaje sve popularnija, posebno zbog pandemije, te mnogi smatraju da će maloprodajni centri i veliki tržni centri početi da se gase.

Kako pritisak na tržište nekretnina u gradovima širom sveta raste, usled sve veće potrebe za dodatnim stambenim jedinicama, neki rešenje vide u pretvaranju tržnih centara u stambene objekte.

Pojedine kompanije za istraživanje tržišta nekretnina predviđaju da će više od polovine svih glavnih američkih robnih brendova zatvoriti svoje prodaje u tržnim centrima do kraja 2021. godine, prenosi ArchDaily.

Tako je Neiman Marcus, luksuzna robna marka, nedavno zatvorila svoju prodavnicu njujorškom Hudson Yards. Takođe, popularni brendovi poput Gapa, Nordstroma i Forever 21 najavili su dodatna zatvaranja prodavnica zbog pandemije, što je smanjilo njihov uticaj na tržištu nekretnina.

Ovaj pad zauzeća nekretnina maloprodajnih objekata i nestašica stambenih prostora podstakao je investitore da se zapitaju da li kroz ulaganje u prenamenu ovih prostora mogu da dođu do profita. Neki su već preuzeli rizik i vide prve rezultate.

Foto: Justin Earsing, tržni centar Arcade Providence

Dva sprata najstarijeg tržnog centra u SAD pretvorena su u stanove.

Tako je, na primer, u Providensu, na Rod Ajlandu, objekat Arcade Providence izgrađen davne 1828. godine, što ga čini najstarijim zatvorenim tržni centar u SAD, dobio novu ulogu.

Tokom vremena ovaj objekat je doživeo adaptaciju, te su poslednja dva sprata pretvorena u stambeni prostor, sa 48 stambenih jedinica. Na prizemlju objekta i dalje postoje maloprodajni prostori, restoran i kafić.

Transformacija arhitekture

Uspeh baš ovog projekta pokrenuo je pitanje mogućnosti korišćenja postojeće arhitekture kroz njenu transformaciju u drugačiju namenu, kako bi se došlo do novih potrebnijih prostora.

Sa druge strane, na periferiji Sijetla u toku je nova transformacija na objektu tržnog centra Alderwood, ali na nešto drugačiji način nego što je to bio kod prethodnog slučaja. Umesto da se slobodan prodajni prostor koristi za prenamenu u stambene jedinice, investitori su se odlučili za izgradnju 300 stambenih jedinica oko otvorenog tržnog centra, te ga na taj način koriste kao gradski trg i na taj način poboljšavaju iskustvo kupovine, istovremeno pružajući jači osećaj zajedništva.

Kada projekat bude završen, kako je planirano 2022. godine, trebalo bi da privuče nove zakupce koji će doprineti revitalizaciji maloprodajne scene ove oblasti.

Stanovi u tržnom centru Arcade Providence

Novogradnja uglavnom ne može da isprati stopu porasta potražnje za dodatnim stambenim jedinicama.

Može se zaključiti da se pretvaranjem praznih tržnih centara, u nešto što predstavlja kratkoročnu ili dugoročnu potrebu zaista rešavaju problemi nedostatka stambenog prostora.

Svakako, gledano na polju stanovanja, novogradnja uglavnom ne može da isprati stopu porasta potražnje za dodatnim stambenim jedinicama, pa zašto se onda ne bi iskoristilo nešto što već postoji, a što kako se čini više ne ispunjava svoju prvobitnu funkciju?

Srbija i e-trgovina

A kakva je situacija u Srbiji? Kad i sve ostalo, svetski trendovi kasne pet do deset godina. Svedoci smo izgradnje novih, velikih tržnih centara ali samo je pitanje trenutka kada će onlajn kupovina odneti prevlast u odnosu na klasičnu maloprodaju. Amazon polako kuca na naša vrata, Delta je pokrenula Ananas, a na e-tržištu u Srbiji se već nalaze brojni igrači.

Tako je e-trgovina u Srbiji prošle godine porasla za 200 do 400 odsto. Više nego obično ljudi su pazarili onlajn garderobu, ali pre svega hranu koja je u nekom trenutku beležila rast od veći od 200 odsto, dok je prodaja odeće i obuće rasla 100 odsto, tehničkih uređaja za 50 odsto. Tako je prihod od e-trgovine u Srbiji prošle godine, prema podacima Statiste, bio 395 miliona evra, a kupaca na internetu bilo je čak 3,3 miliona.

Kad ste već ovde…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

1 komentar

  1. Stefan

    Već postaje naporna priča sa sveopštom ,,digitalizacijom“ sveta. Postavlja se pitanje, ako na primer počnu da se gase šoping centri kao posledica online kupovine, onda isto tako mogu i restorani da se ukidaju, jer postoji Glovo, pa će biti potrebne samo kuhinje. A i zašto bi se putovalo, kada se razvija Vr tehnologija sve brže.. Zašto bi se gradile autoputevi kada niko neće imati potrebu da izlazi iz kuće… Prosto sve su ovo suludi pristupi (ne vašeg portala, nego sveta u celosti) , koja će za rezultat imati nesrećene ljude zaslepljene ekranima.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *