Kucnuo je čas za građevinske mašine na električni pogon
Bageri, utovarivači i damperi na električni pogon ne samo da smanjuju troškove rada već i značajno utiču na smanjenje buke na gradilištu.
Poslednjih godina svedoci smo sve veće zastupljenosti vozila na električni pogon, kako u svetu, tako i kod nas. Upravo ova transformacija događa se i u građevinskoj industriji, doduše nešto manjim intenzitetom nego u automobilskoj.
Budući propisi Evropske agencije za zaštitu životne sredine mogli bi da zahtevaju nultu emisiju gasova teških građevinskih mašina, što bi proizvođače u budućnosti moglo da natera da redukuju mašine sa dizel motorom i svoju proizvodnju preusmere ne električne.
Sve više svetski poznatih proizvođača građevinskih mašina kreće sa proizvodnjom opreme s električnim pogon.
Stoga sve više svetski poznatih proizvođača građevinskih mašina kreće sa proizvodnjom opreme s električnim pogon. Oni vide da je to neizbežno u budućoj industriji, te na taj način žele da među prvima svetu pokažu novitete u ovoj oblasti. Ova elektrifikacija uključuje i mašine sa dvostrukim pogonom, koji rade kao električni hibridi.
Bager s baterijom od 8 sati
Tako na primer, kompanija Volvo CE ima veliku posvećenost smanjenju emisije ugljen-dioksida, te je na tržište izbacila električni mini-bager ECR25 i utovarivač L25, dok se još uvek radi na prototipu bagera EC230 od 22 tone. Ove mašine sadrže bateriju koja ima mogućnost veoma brzog punjenja i dužinu trajanja operativnog rada između 4-8 časova.
Uklanjanjem hidrauličkog sistema i SUS motora, došlo se do 10 puta manjeg nivoa buke nego kod dizel motora.
Ista kompanija je 2017. godine izbacila prototip u potpunosti električnog mini-bagera Volvo EX2 koji koristi dve litijum-jonske baterije od 38kWh sa operativnim radom od 8h.
Umesto hidraulike, ova mašina koristi elektromehanički linearni pokretač. Uklanjanjem hidrauličkog sistema i motora sa unutrašnjim sagorevanjem, a samim tim i smanjenja potrebe za hlađenjem, došlo se do deset puta manjeg nivoa buke nego kod dizel motora. Takođe, ovim mini-bagerom je moguće daljinsko upravljanje, što mu omogućava i pristup rizičnim područjima na gradilištu.
Američki odgovor
Ovaj princip sledi i američki gigant u proizvodnji građevinske opreme Caterpillar (skr. CAT), koji je predstavio svoj 323F bager od 28t. Sa baterijom od 300KWh ova mašina može bez prekida da radi između 5 i 7 časova, s tim da vreme punjenja baterije iznosi oko 2 sata.
Damper s baterijom od 4 tone
Kao deo nove Z.ERA inicijative za smanjenje emisije štetnih gasova, švedski Dynapac planira da na tržište sledeće godine izbaci električni vibracioni valjak CC900, težine 1,6t i širine 0,8-1,0m.
Rekord po veličini vozila na elektro pogon drži damper švajcarske kompanije Kuhn Schweiz, a po ugledu na Komatsu HD 605-7. Kad se napuni teretom, ova mašina ukupno je teška 110 tona. Pokreće je baterija od 600kW, težine oko 4 tone.
U ovu priču modernizacije građevinskih mašina uključene su i kompanije JCB, Hyundai CE, Komatsu, SDLG i drugi.
Troškovi rada su znatno manji nego kod mašina sa dizel motorima, a građevinska buka se znatno smanjuje.
Kao što je već poznato, prednosti električnog pogona su višestruke u pogledu očuvanja životne sredine. Kada pogledamo emisiju ugljenika usled stvaranja energije, građevinarstvo u tome učestvuje u udelu od 11% na globalnom nivou. Takođe, za građevinske mašine sa ovom vrstom motora troškovi rada su znatno manji nego kod mašina sa dizel motorima.
Sadašnje građevinske mašine s dizel motorom proizvode mnogo vibracija i buke, koja negativno utiče kako na same radnike na gradilištu, tako i na ljude koji žive i rade u okolini gradilišta. Neprekidna izloženost buci utiče na smanjenje koncentracije, povećava stres, otežava komunikaciju među radnicima na gradilištu, a neretko dovodi i do privremenog ili trajnog gubitka sluha. Stoga, građevinska buka može dovesti do više nesreća na gradilištu nego što se očekuje.
Nažalost, ovom problemu se ne posvećuje mnogo pažnje, jer za razliku od mnogih drugih opasnosti u građevinarstvu, koje se dešavaju u trenutku, uticaj buke na ljude i okolinu oseti se tek nakon određenog vremenskog perioda. Velika prednost građevinskih mašina na električni pogon predstavlja smanjenje buke i vibracija na gradilištu, što samim tim povećava zaštitu na radu.
Duži radni dan mašina na gradilištu
Takođe, zamenom dizel motora sa električnim, radni dan mašina na gradilištu mogao bi da bude produžen, kako u večernje, tako i u rane jutarnje sate, kada u naseljenim područjima nije dozvoljen rad, upravo zbog izazivanja buke. Na taj način na gradilištu bi se, na primer, mogao izbeći rad na vrućinama tokom leta ili rasporediti rad u dve smene tokom dana.
Prepreka razvoju većih modela najviše predstavlja skladištenje baterija, ali i njihov brži ciklus punjenja.
Većina proizvođača građevinskih mašina trenutno proizvodi manje kompaktne modele na električni pogon. Za sada, prepreka razvoju većih modela najviše predstavlja skladištenje baterija, ali i njihov brži ciklus punjenja. Na udaljenim gradilišta, koja nisu pokrivena elektro-mrežom, jedno od rešenja za napajanje baterija bila bi solarna energija.
U svetu, državne agencije za zaštitu životne sredine iz godine u godinu donose sve strožije standarde emisije gasova za vandrumska vozila. Prelaskom mašina sa dizel motora na električne, građevinska industrija dobija mnoge benefite: smanjenje cene rada, smanjenje CO2 emisije, te sigurnije radno okruženje sa smanjenom bukom. Nesumnjivo je da će u vremenu koje je ispred nas, ova tehnologija postajati sve zastupljenija.
Kad ste već ovde…
Volvo je stalno korak ispred svih