Futro house: Ovako izgleda kuća za odmor našeg proslavljenog dizajnera
Savremena interpretacija kuće za odmor, oaza mira ali i prostor za stvaranje našeg poznatog umetnika. Predstavljamo vam projekat kuće u neposrednoj blizini jezera Trešnja.
Vlasnik ove kuće, smeštene u idiličnom ambijentu obronaka između planina Avale i Kosmaja, je svetski poznati srpski dizajner Slavimir Stojanović Futro, pa je i kuća nazvana u skladu s njegovim brendom – Futro house.
Kako je raditi sa slavnim klijentom? Na to i mnoga druga pitanja odgovorila nam je Marina Lazović, jedan od autora i osnivača beogradskog arhitektonskog INKA studija, koji potpisuje ovaj projekat.
“Izazov je bio veliki. Raditi kuću za nekoga ko je u vizuelnom aspektu potpuno kalibrisan je stvaralo dodatni pritisak. Bilo je određenih smernica, ali se projektni zadatak razvijao zajednički u hodu. Slavimir nam je prepustio veliku slobodu, znajući da jedino tako svaki kreativac može da ostvari svoj pun potencijal“ – kaže Lazović i dodaje:
„Poštovanje i poverenje u procesu projektovanja je neophodno kako bi se projekat uspešno realizovao. Postojala je obostrana potreba za lakoćom u komunikaciji i razumevanju„.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Kuća nudi nove oblikovne elemente i prostorne obrasce koji su odraz života u savremenom kontekstu u skladu sa prirodom.
U arhitektonskom izrazu, kuća nudi nove oblikovne elemente i prostorne obrasce koji su odraz života u savremenom kontekstu u skladu sa prirodom. Najveće vizure iz kuće ka padini su baš na jugozapadnoj strani, ka kojoj pada teren i ka kojoj se cela kuća otvara i spušta jednim svojim dvorištem.
„Položaj parcele i orijentacija uslovila je na neki način i njeno oblikovanje. Polovina od tradicionalne kuće na dve vode asocijativno navodi na ideju da je kuća za odmor. Kosina krova prati pad terena, te se na taj način i u oblikovnom smislu utapa u teren“ – navodi naša sagovornica.
Dominantna streha
Dominantna streha koja natkriva trem, u vidu izloženog čeličnog rastera, predstavlja konstrukciju buduće prirodne zelene zasene, koja linijski prati i vizuelno produžava kuću, ka bazenu i plaži, koja se proteže sve do samog ulaza u dvorište.
„Sa jedne strane, održavajući veze sa istorijskim nasleđem, u prostornoj logici ona sadrži obrasce tradicionalne kuće, ali ne liči na nju, niti preuzima njene prepoznatljive elemente“ – ističe za naš portal Marina Lazović.
Uloga kliznih žaluzina u funkcionalnom i oblikovnom izrazu
Pozicije velikih staklenih površina, kao i manjih otvora koji uokviruju deo pejzaža, promišljeno su postavljene u odnosu na padinu predela između Avale i Kosmaja. Veliki stakleni portali se mogu zatvoriti kliznim žaluzinama, koje takođe igraju bitnu ulogu u arhitekturi objekta.
„Kuća je koncipirana da bude otvorena ili zatvorena, u zavisnosti od potreba stanara ali i sezonskih promena. U oblikovnom smislu kad se objekat potpuno zatvori on je nalik skulpturi u prostoru. Žaluzine imaju ulogu zaštite, naročito noću i zimi, kao i potpunog zatvaranja kuće, kad stanari nisu tu“ – objašnjava autorka projekta.
Dva specifična mikroambijenta oko kuće
Pozicija na parceli omogućava formiranje dva specifična mikroambijenta oko kuće – jugozapadno dvorište i veliki severozapadni natkriveni trem uz ulaznu zonu.
„Nastalo iz iskonske potrebe čoveka za mirom, ležanjem u senci ispod drveta, jugozapadno dvorište je savremena interpretacije te težnje. Iz kuće, sa par stepenika, spuštanjem na plato upušten u teren formira se najosunčanija intimna zona u prirodi pod krošnjom drveta“ – kaže Lazović
Sa druge strane veliki severozapadni trem, kao ekstenzija zatvorenog životnog prostora ka prirodnom okruženju, čini vezu kuće sa bazenom, intenzivnije je frekvencije i ostavljen je na slobodnu interpretaciju korišćenja u odnosu na specifične scenarije i potrebe korisnika.
Oba mikroambijenta omogućavaju razvijanje života iz kuće ka dvorištu, kružne veze i laku komunikaciju iz unutrašnjeg prostora ka spoljašnjem i obrnuto.
Prostrani trem, kao jedan od osnovnih postulata tradicionalne kuće, čuva ideju na lokalne običaje i autentičan način života.
„On je naslednik ideje trema u šumadijskim kućama, ali za razliku od tradicionalnih kuća, čiji je trem bio zatvoren krovom, ovde je “peta fasada” otvorena, podstičući intenzivnije vezu sa prirodom i omogućavajući široke vizure“ – navodi Lazović i dodaje:
„Oba mikroambijenta omogućavaju razvijanje života iz kuće ka dvorištu, kružne veze i laku komunikaciju iz unutrašnjeg prostora ka spoljašnjem i obrnuto“.
Umetnuta kompozicija od drveta u unutrašnji beli fasadni omotač je ključni element enterijera.
Kad je reč o unutrašnjosti objekta, umetnuta kompozicija od drveta u unutrašnji beli fasadni omotač je ključni element enterijera. Pult sa trpezarijom je njegov integrativni deo i centralni motiv kuće oko koga se odvija zivot.
Na njega se nadovezuje dnevni boravak sa kaminom kao prostor u kome se najviše boravi. Ognjište je u savremenoj interpretaciji koncipirano u vidu kamina koji je pozicioniran na samoj staklenoj fasadi.
„Svi sadržaji su okrenuti ka njemu i preko njega se odvija svakodnevni život stanara i širi ka prirodnom okruženju. Ono je i u tradicionalnoj arhitekturi uvek predstavljalo centralni motiv i vertikalnu osovinu“ – ističe autorka.
Noćna zona integrisana u volumen čitavog prostora
U funkcionalnom smislu, pozicija kuhinje, kupatila i ostave, okrenute ka brdu, se takođe oslanja na koncepciju tradicionalne kuće, dok su dnevni boravak, sedenje uz biblioteku i trpezarija okrenuti ka padini i pogledu. Krov na jednu vodu omogućava noćnu zonu na galeriji, ali ne klasičnu, već integrisanu u volumen čitavog prostora, bez fizičkih ograničenja.
„Na samom ulazu, objedinjeno sa kompozicijom kuhinje, prvo se nalaze ulazni plakari, zatim ugradni delovi kuhinje, pa nakon kuhinjskih elemenata, opet ugradni plakari sve objedinjeno jednom kompaktnom drvenom kompozicijom do zida sa vratima za kupatilo, koja su takođe utopljena u drveni omotač“ – objašnjava autorka.
Naizmenično podignuti kraci stepeništa navode na sugestivno penjanje uzbrdo.
S obzirom da je prizemni nivo kompletno otvoren boravišni prostor sa kuhinjom koji korespondira sa dvorištem i tremom, a spavaći blok je sakriven na galeriji, stepenište koje vodi na galeriju je takođe sakriveno u “procepu” između unutrašnje drvene i spoljašnje fasadne envelope, navodi Lazović.
„Stepenište je projektovano u kontekstu redizajniranih „malo udobnijih merdevina“. Naizmenično podignuti kraci navode na sugestivno penjanje uzbrdo. Uklopljene u materijalizaciju enterijera, formirajući završetak ‘umetnute kompozicije’ od drveta u unutrašnji beli fasadni omotač“ – dodaje naša sagovornica.
Monolitni pod u mikrocementu
Izvođenje sa opremanjem je trajalo tri godine. Objekat je izgrađen u skeletnom sistemu gradnje sa AB stubovima i gredama, dok su zidovi zidani giter blokom. S obzirom da je fasadni i krovni omotač od termotretiranog sibirskog ariša, ovaj materijal je postavljen na drvenoj podkonstrukciji u oba pravca, formirajući ventilisani sloj fasade.
Podna ploča je armiranobetonska, kao i ploča galerije. Preko nje je postavljen sistem podnog grejanja, dok je završna podna obloga izrađena kao monolitni sloj u mikrocementu. Zidovi su malterisani, a samo je u kupatilima postavljena keramika, navodi Lazović.
Plato oko bazena, terase i spoljno stepenište su izvedeni u betonu, koji je obložen keramikom. Čelična nadstrešnica, koja natkriva veliki severozapadni trem ispred bazena, je izvedena od kutijastih čeličnih profila.
Izbor za spoljašnji omotač pao je na termotretirani ariš, ali tretiran starom japanskom tehnikom paljenja drveta.
Što se tiče materijalizacije fasade, saznajemo da se upotreba drveta pojavljuje kao naglašena potreba za životom u prirodi i u skladu sa njom, te se tako drvo logično nametnulo kao materijal koji se savršeno uklapa u prirodan ambijent.
„Spoljašni omotač kuće je od prve ideje planiran da bude jednoobrazan, kako na fasadi, tako i na krovu. Izbor je pao na termotretirani ariš, ali tretiran starom japanskom tehnikom paljenja drveta. Ovom tehnikom drvo dobija dugogodišnju otpornost na vremenske uslove, a istovremeno je postignuta i željena ujednačena boja patine, što nam je delovalo kao najadekvatniji izbor“ – kaže autorka.
Arhitektura koja svedoči o vremenu u kome je nastala
Arhitekte iz INKA studija projektovale su i urbanističku kompoziciju na parceli sa pozicijom popločanih terasa, „lebdećih stepenika“, upuštenih dvorišta u teren, popločanog trema sa bazenom i plažom, ulaznih staza, kao i staza oko kuće.
„Po želji klijenta, pejzažno uređenje je prepušteno njegovoj slobodnoj interpretaciji. Naša je bila samo jasno definisana pozicija drveta na jugozapadnoj strani kako bi se formirala prirodna zasena na najosunčanijem delu dvorišta“ – kaže Lazović.
Na kraju, saznajemo i da koliko sam proces projektovanja nije imao prevelikih izazova, toliko je izvođenje bilo zahtevnije. Ono što je otežavalo završetak izvođenja radova bila je sinhronizacija majstora sa instalaterima, kao i gradnja van gradske sredine, što je rezultiralo produžavanjem rokova.
„Kako je naš tim i izvodio ovaj objekat, trudili smo se da svaki detalj bude ispoštovan, sa puno energije i želje da se stvori oaza mira za korisnike, a ujedno arhitektura koja svedoči o vremenu u kome je nastala“ – zaključuje za naš portal arhitektkinja Marina Lazović.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Faktografija
Futro house
Parcani, Opština Sopot
Slavimir Stojanović Futro
INKA studio projektni tim – Marina Lazović, dia, Predrag Ignjatović, dia, Zoran Lazović, dia, Dunja Nedeljković, dia
2020–2022.
2021–2023.
118,34 m²
P+G
INKA studio, Aditiv Balkan, Sunce Marinković, Enterijer Bojović
Relja Ivanić
Oduševljena sam, izvanredno uklopljeno u prostor rešenje koje istovremeno i u potpunosti zadovoljava zahteve namene i estetike
bilo bi zanimljivo saznati koji je budžet bio i kako je rast cena materijala uticao na proces projektovanja i izvođenja
sa bazenom, ovo nije ispalo ispod 2.000 evra po kvadratu
uvek je bio ovakav ! ko je normalan i zdrav rođen i ko je imao zdravo detinjstvo ima ovakvu kuću i ponaša se ovako
Deluje previse sumorno , tamno i bez duse.
Pa citajuci vas komentar sticem ustisak da ako u ovakvom objektu koji je sve ali samo nije sumoran, vi vidite sve ovo sto ste naveli…pitam se, da li je to sve samo u vama. I umesto da odete sa nekim strucnim da popricate, blejite na netu i ostavljate hejt komentare.