Bašta iza zavese: Montažni paviljon Francuske za Expo 2025 u Osaki
Jedinstvena staza uvija se formirajući balkon a potom se završava u bašti na krovu paviljona čija će izgradnja koštati 22 miliona evra.
Nakon Saudijske Arabije, Kine, Češke, Španije i Brazila, ovih dana je i Francuska predstavila dizajn svog nacionalnog paviljona za naredno izdanje Svetske izložbe Expo 2025, koja će se održati od 13. aprila do 13. oktobra 2025. godine u Osaki u Japanu.
Paviljon nazvan Teatar prirode (fr. Theatrum Naturae) zajedničkim snagama su kreirale renomirane arhitektonske prakse, francuski Coldefy i italijanski Carlo Ratti Associati (CRA), sa ciljem da prikažu doprinos Francuske kulturi i prirodnom okruženju u 21. veku.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Projekat vredan 22 miliona evra
Francuski i italijanski dizajneri dobiće ekspertsku podršku arhitekata i inženjera iz lokalne prakse Yasui Sekkei, dok je firma za dizajn i izgradnju RIMOND Group izabrana kao glavni izvođač radova.
Kada su brojke u pitanju, paviljon Francuske za Expo 2025 u Osaki će pokrivati neto površinu od 3.600 kvadratnih metara, dok troškovi za njegovu izgradnju iznose 22 miliona evra.
Što se pak tiče programa, on će se sastojati od izložbene hale, prijemne sale, kancelarija, prodavnica i kafea.
Arhitektura francuskog paviljona trebalo bi da ilustruje kako dizajn premošćava jaz između ljudskog i neljudskog života diljem planete.
Kako je objašnjeno, arhitektura francuskog paviljona trebalo bi da ilustruje kako dizajn premošćava jaz između ljudskog i neljudskog života diljem planete, šaljući pozdrav dobrodošlice našim prirodnim i veštačkim staništima.
„To brojne ekosisteme u Francuskoj stavlja u prvi plan, čineći ih sastavnim delom zgrade i staza za posetioce“ – navodi se u saopštenju Coldefyja i dodaje:
„Jedinstvena staza koja slavi ljudska čula vodi posetioce kroz Paviljon, stvarajući iskustvo podeljeno na ono što bi se moglo smatrati kao tri čina: Uspon, Otkriće prirode i Povratak na zemlju“.
Iskustvo počinje stepeništem koje se uvija kako bi formiralo balkon pre nego što pređe prag zavese za stvaranje beskonačne petlje. Ova petlja omogućava potpuno istraživanje unutrašnjeg prostora zgrade, obuhvatajući ceo njen volumen, pre otvaranja na zelenu terasu.
Prostor na krovu za sve žive vrste
Putovanje kulminira na krovu paviljona, sa uređenom baštom koja kruniše zgradu, nalik parčetu prirode koje služi kao zaštitna barijera iznad objekta – zajednički prostor koji prihvata sve žive vrste.
„Dok posetioci šetaju kroz baštu, oni kreću na putovanje kroz različite pejzaže Francuske, od planina do obala. Bašta predstavlja vrhunac naracije, nalik razrešenju drame u kome se otkriva vitalno shvatanje naše veze s prirodom“ – objasnile su arhitekte i dodale:
„Dizajniran u okviru kružnog arhitektonskog pristupa, paviljon nije samo crvena nit koja povezuje mnoge aspekte francuskog života. On takođe besprekorno spaja montažne i prirodne elemente, ugrađujući svoje postojanje u moralnu petlju ponovne upotrebe i reciklaže koja se proteže mnogo dalje od kratkotrajnog vremenskog okvira Svetske izložbe“.
Moramo tražiti nove načine da zamislimo odnos prirodnog i veštačkog, kako bismo redefinisali veze između ljudi i prirode.
Po Tomasu Koldefiju, uz Izabel Van Haute osnivaču i partneru u praksi Coldefy, „francuski paviljon poziva posetioce da uđe u pozorište života. I glumci i gledaoci u ovoj produkciji, posetioci kroz paviljon prolaze stazom koja postavlja suštinsku simbiozu između čovečanstva i njegovog okruženja, podstičući ih na kraju da postanu svesni vitalne neophodnosti naše veze s prirodom“.
„Dok pokušavamo da se pozabavimo promenljivom ulogom današnjih izložbi u kontekstu klimatske krize, moramo tražiti nove načine da zamislimo odnos prirodnog i veštačkog, kombinovanje različitih oblika inteligencije, bilo organske ili tehnološke, kako bismo redefinisali veze između ljudi i prirode“, rekao Karlo Rati, osnivač i partner u CRA i nedavno imenovani kustos Bijenala arhitekture 2025. godine u Veneciji.