ETT: Bliska budućnost javnog prevoza
Zamislite da na posao krenete ujutro s podzemne železnice u Londonu i siđete u blizini vaše kancelarije u Njujorku samo 45 minuta kasnije. Ništa vam nije jasno?
Izgleda da će i to biti moguće ako projektanti jedne revolucionarne ideje ostvare projekat Evacueted Tube Transport (ETT), odnosno prevoz cevima koji je mašinski inženjer Daryl Oster u ranim devedesetima izumeo, a 1997. godine patentirao nadajući se da će naći ulagače i izvođače radova spremne da investiraju u transport koji je tiši i jeftiniji od aviona, vozova i automobila, a brži od putovanja avionom.
Tako bi za samo dva sata putnici mogli stići od Njujorka do Pekinga i obratno ne napuštajući ‘put’ kojim putuju.
U cevi bi stavili super brze kapsule nalik na vozove Maglev napravljene u Japanu, a ubrzali bi ih linearnim električnim motorima.
Kapsule bi doslovno jurile cevima, a idejni tvorci uvereni su u visoku energetsku iskoristivost takvog prevoza jer bi se električna energija potrebna za ubrzavanje kapsula u velikoj meri mogla zameniti onom uhvaćenom dok se voz zaustavlja.
Veruje se da bi sistem najbolje funkcionisao kad bi na put krenula kapsula velika poput automobila – duga samo 1,5 metra. Svaka kapsula sadržavala bi šest sedišta, težila bi 183 kilograma i mogla bi dostiči brzinu od neverovatnih 4.000 km/h. Brzina putovanja zavisila bi od dužine puta, jer kapsuli je potrebno neko vreme da postigne najveće brzine.
Prema proračunima, kapsula bi u proseku za tri minute mogla prevaliti 161 kilometar.
Projektanti veruju kako bi prosečna brzina kraćih putovanja mogla biti 600 kilometra na sat. Budući da se cevi mogu spajati u mreže, prevoz njima mogao bi se odvijati celim svetom – i preko mora, gora, okeana, čak i vazduhom.
U samo šest sati, moglo bi se, na primer, obići ceo svet. Za sada, najveće zanimanje za ulaganje u projekt pokazali su u Koreji.